Nekromanti JSON för senaste inlägg

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Hej alla som kan hjälpa till. I och med uppdateringen har några justeringar försvunnit från forumet.

En sådan är hur Senaste inlägg funkar. Jag har ställt in så mycket jag kan, men för att göra mer behöver jag skriva nått i JSON. Har ingen aning om hur det görs, men nu kan ni hjälpa!

Så här ser strängen ut för närvarande:

{"channel":["3","19","85","381"],"sort":{"null":null},"view":"","exclude_type":["vBForum_PrivateMessage"]}

Det vi vill är att:

Trådarna där senaste inlägget gjorts visas, inte enskilda inlägg. Bologno beskrev det bra:

"Det är att förr så visade den faktiskt de trådar som senast fått inlägg, och de med inlägg jag inte läst var fetmarkerade och hade en liten ikon för att hoppa till första olästa inlägg - med andra ord precis som i den vanliga tråd-listan. Nu visas istället enskilda inlägg, och det går inte att se ifall jag läst dem eller inte."

Kan det fixas med JSON?

/Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Så här ser JSON-koden ut för Senaste diskussioner.

{"starter_only":1,"date":{"from":"30"},"channel":["3","22","23","25","26","201664","31","85","381","411"],"sort":{"created":"desc"},"view":"compact","exclude_type":["vBForum_PrivateMessage"]}

/M
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,306
Location
Göteborg, Lindome
JSON är ju bara ett format för konfigurationsdata, men jag skulle gissa att det är "view" som styr visningen. Jag googlade lite och hittade att värdet "activity" skall ge "Only include the latest reply or comment (or the starter itself if no replies/comments yet) per starter in all the channels". Kan det vara värt ett försök?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,306
Location
Göteborg, Lindome
Nix. Ingen skillnad. Kan det finnas någon cache på servern som vi behöver vänta ut? Annars är det något mer som behövs.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,306
Location
Göteborg, Lindome
Konstigt, för om jag fattar vBulletin rätt så är "Senaste inlägg" bara en instans av Search_Module med en fast söksträng. Och när jag gör en manuell sök med
{"channel":["3","19","85","381"],"sort":{"null":null},"view":"activity","exclude_type":["vBForum_PrivateMessage"]}
så får jag bara det senaste inlägget. Hmmm
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,306
Location
Göteborg, Lindome
Antagligen formatterar modulen svaret lite annorlunda än sökresultat-sidan. Kan du prova med "topic" istället för "activity"?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
krank postade en länk som fungerar jättebra för att få en expanderad lista på senaste diskussioner:
Code:
http://www.rollspel.nu/search?searchJSON={"view":"topic","channel":["2"],"unread_only":1,"sort":{"lastcontent":"desc"},"exclude_type":["vBForum_PrivateMessage"]}
Jag noterar att det i den står "view":"topic" - kanske pröva med det?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Jag har ändrat och nu funkar det hos mig. Men kanske inte hos er? Undrar om det är nått med cachningen.

/m
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,126
Det ser fortfarande "fel" ut här iaf. Körde Ctrl-F5 ett par gånger för att ladda om ordentligt, inget ändrades.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,126
zonk;n318151 said:
Det ser fortfarande "fel" ut här iaf. Körde Ctrl-F5 ett par gånger för att ladda om ordentligt, inget ändrades.
Humor, precis när jag postat så ändrade det sig...

Saknar fortfarande fetstilt / smalstilt för att indikera vad man läst!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
zonk;n318152 said:
Humor, precis när jag postat så ändrade det sig...

Saknar fortfarande fetstilt / smalstilt för att indikera vad man läst!
Hurra!

Nu till nästa utmaning.

Någon som har några idéer?

/M
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det ser rätt ut inne på diskussionstrådarna (i alla fall på den här) men inte på huvudsidan. Jag vet inte om det är en cache-grej eller om de använder olika.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,306
Location
Göteborg, Lindome
Det fungerar lite sporadiskt för mig. Inloggad i FireFox ser det bra ut, men inte utloggad. Och inte i någon annan browser.

Förresten, vill vi verkligen ha sorteringen till "sort":{"null":null}? Låter inte som om det skulle göra något vettigt. Vad sägs om
"sort":{"lastcontent":"desc"}
istället?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Oldtimer;n318155 said:
Det fungerar lite sporadiskt för mig. Inloggad i FireFox ser det bra ut, men inte utloggad. Och inte i någon annan browser.

Förresten, vill vi verkligen ha sorteringen till "sort":{"null":null}? Låter inte som om det skulle göra något vettigt. Vad sägs om
"sort":{"lastcontent":"desc"}
istället?
I fix. Har ingen aning om vad null:null gör, så ditt förslag verkar ok.

EDIT: Då blev det jättekonstigt.

/m
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,306
Location
Göteborg, Lindome
Okej, det borde det inte bli. Men, men...
Tänk också på att det är olika widgets på startsidan och inne i en tråd. Man lär nog behöva byta på bägge.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Denna verkar ge fetstil på oläst, och vanligt på läst.
"unread_only":0

Jag tror detta skulle ge enbart trådtiteln, och skippa början på själva inlägget, och därmed ge en något mer kompakt lista:
"view":"topic"
 
Top