Nekromanti JRR TOLKIEN...

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
JRR TOLKIEN har ju skriv många böcker som har god fantasi i sig, och jag tycker att om man ska nytta någon idé till ett äventyr, så ska man ju placka "godbitar" ut Tolikiens böcker. Är det någon mer som håller med mig om att JRR TOLKIEN´s äventyr är bra att ha med i rollspels äventyr!!!!!
Som sagt så tycker jag det!

Ps. Man får ju anpassa berättelserna till vilket rollspel man har, så klart!!
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
risken är att spelarna känner igen äventyren, om de då börjar tänka Tolkien kan det kanske bli ett problem om det förstör stämmningen i rollspelet.

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Ps. Man får ju anpassa berättelserna till vilket rollspel man har, så klart!!</I>

Det skulle nog behövas rätt <I>mycket</I> anpassning om man skulle köra dem i Twilight:2000 eller nåt... (-:

--
Åke
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
håller med...

... de flesta rollspelare har nog läst Tolkien (även om undertecknad tyckte att det var långtråkigt)
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Varför begränsningen?

När en spelledare skiver ett äventyr får han offta insperation från någonstans. Det kan vara musik, film eller böcker. Om du sedan vill basera ett äventyr på något tolkien har skrivit så är det säkert jättebra om det funkar i din spelgrupp, men jag förstår inte varför du inte sade författare i ren allmänhet. Det finns ju hundratals bra fantasy och science fiction författare som man kan få insperation från. Tolkien är ju inte rollspelarna gud. Jag har själv inte läst hans böcker för folk påpekar hela tiden hur bra de är. Om jag redan vet att de är bra har jag ingen anledning att läsa dem. (Bara en liten bugg i min personlighet.)

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Varför begränsningen?

Ja, det är en bugg. Du borde ju läsa dem om du hörde att de var bra!

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Näh! som jag har sagt; en god SL kan klämma in vilken intrig som helst i vilken värld som helst. De flesta intriger har ett grundläggande handlingsmänster, och resten är bara kosmetika.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Re: Varför begränsningen?

Du borde läsa dem, inte för att alla säger det utan för att de är bra och du missar annars något. Läs dem på orginalspråket för de är dåligt översatta och det är mycket vacker engelska.

Ditt argument om att "jag vet att de är bra alltså behöver jag inte läsa dem" är [ursäkta, men..] bland det dummaste jag hört. Så du ser inga filmer som folk säger är bra, läser inga böcker som folk säger är bra, äter ingenting som folk säger är gott, dricker.... osv, prova att följa folks råd ibland, det vidgar ens vyer och berikar livet om man provar något nytt.
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Svar på ROSENS inlägg!!!

Ett svar till ROSEN's inlägg!!!!!
Jo, det är ju klart att ,man ej kan ha idéerna från Tolkiens böcker i ALLA rollspel. Jag hade mer tänkt mig Gemini, DoD och CoC. Och sådana spel!! Förstår du?
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Jodu, jag körde DoD5:ans introduktionsäventyr till ett annat hemmekonstruerat rollspel som utspelar sig i en djungel med framtida tema, männsikor med högteknologi, robotar och biojättar i en härlig blndning med vampyrankor, amfibieödlor som är infödingar och leds av grodorna. Det utspelade sig i en stad med människor och tillhörande saker, med modifikation och mycket lite förberedelse.... har dock spelat äventyret ett par gånger till DoD så det redde sig ändå /images/icons/smile.gif

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tolkienister = subversiva aktivister

Jomenvisstsåärdet! Kazakstan har minsann egna Piff&Puff, och de sparar inte på krutet. Nu är det Tolkien-lajvare som är satanister och subversiva aktivister och utför mörka ritualer.

Artikel i DN

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Davio_UBBT

Veteran
Joined
27 Jul 2000
Messages
57
Location
Götene
Lord of the Lightsabers

Det skulle vara rätt rolig idé och föra det till Star Wars, så kan man köra introtexten;

Long time ago in a galaxy, far far away.

Lord of the Stars
Episode 1: Fellowship of the Sabers

Three sabers for the Twi´lek king under the sky.
Seven for the Jawas in their sandcrawler
Nine for mortal man, doomed to control the galaxy
and one for the dark sith lord, on his dark death star.
In the land of Coruscant, where the shadow lies.

One saber to rule them all
One saber to find them all
One saber to kill them all
and in the Tatooine bind it

In the land of Coruscant, where the shadow lies.
_________________________________________
(Tvåan heter The Two Siths, och trean The return of the Jedi. Så ut och spela mitt fina idé till ett kampanjspel)

"Cuio nin Edhel, na calen anor linnathon na lebas" -Alviska
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Näh! som jag har sagt; en god SL kan klämma in vilken intrig som helst i vilken värld som helst. De flesta intriger har ett grundläggande handlingsmänster, och resten är bara kosmetika.</I>

Vadå - "hjältar måste ta sig in bakom fiendens linjer och förstöra Föremål X, för om fienden får tag på det blir de övermäktiga"?
Skalar man ner LotR till <I>det</I> låter det som ett avsnitt av Mission Impossible...

--
Åke
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tjaaaa

Det bevisar väl sig själv -Det går att köra i vilken miljö som helst! /images/icons/wink.gif Här är kosmetikan rätt viktig förstås..

Får ställa mig lite skeptisk till det hela dock.. NÅGRA äventyr måste det väl finnas som inte går att konvertera! /images/icons/wink.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Nåt i den stilen, ja!

Sen att man inte fångar sagan om ringens stämning och allt det där kan ju vara lite synd, men det är ändå, som sagt, kosmetika.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Ajajaj. Nu har jag fått två nya fiender.

Jag tror inte ni helt förstod vad jag menade, eller rättare sagt, förlåt jag var lite otydlig. Visst händer det att jag ser filmer och läser böcker som andra säger är bra, men jag måsste göra det på eget bevåg. Om någon en dag kommer med sagan om ringen och trycker upp den under näsan på mig coh säger "jätte bra, läs!" så kommer jag att lägga den långt in i ett dammigt hörn och inte läsa den så mycket jag bara kan. Men det kan hända att jag en dag vaknar och sätter mig upp med sovsanden kvar i ögonen och tänker "Hmmm skall jag inte ta och skaffa fram sagan om ringen idag. Personligen tycker jag inte att det här gör mig till dum utan till en individ som själv kan bestäma vad och när jag vill göra något och om jag själv tycker att det är bra. Tack för mig.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Man kan lägga in en hel del i Tolkiens berättelse, en del allvarligt; en del mindre så:

"By the way, has it ever occurred to you that The Lord of the Rings is really a allegory for a basketball
game? I mean -- Frodo has the ball; dribble dribble; Gollum makes a play for the ball but -- wait -- Frodo
keeps control!; and dribble dribble dribble; Frodo's nearing the hoop, I mean, Mount Doom; Sauron's attention
is diverted, and most of the home team are off covering the Gondorians; and Frodo heads for the hoop; dribble
dribble; he's shooting! He's shooting! and SCORE! The ring is in Mount Doom! The crowd goes wild!"

Hela texten (som handlar om hur man skriver fantasy och tjänar stora pengar) finns att läsa på

http://www.crossover.com/~costik/bigbux.html -Widde <-- med glimten i ögat
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Re: Ajajaj. Nu har jag fått två nya fiender.

Ingen har kallat dig dum. Jag tyckte bara att argumentet så som du uttryckte det var dumt. Passar på att ge dig ytterligare ett lästips: Iain Banks: Wasp factory. Sjukare än sjuk bok!
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Ajajaj. Nu har jag fått två nya fiender.

Ajaj, du har inte alls fått två nya fiender.

Puss....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Tolkienister = subversiva aktivister

<I>Nu är det Tolkien-lajvare som är satanister och subversiva aktivister och utför mörka ritualer.</I>

Tja, den där domedagssekten i Tokyo citerade ju Asimovs Stiftelsetrilogi som en av sina influenser, så LotR kan säkert inspirera folk att... öh, slänga bort andras smycken och sånt. (-:

Intressant att de hade byggt upp en <B>borg</B> att hålla till i, dock - där ligger Forodrim klart i lä...

--
Åke
 
Top