Nekromanti Jordskalv

Vehener

Veteran
Joined
12 May 2003
Messages
94
Location
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Hur kraftiga är de jordskalv som åstadkoms med effekten 'Jordskalv' och vad händer med möblemanget i ett rum när någon är oartig nog att använda sig av denna effekt inomhus?

Det är på intet sätt bråttom - ingen ovarsam magiker kommer att inleda den kommande veckans spelande genom att väva ett jordskalv i ett glashus - men om det finns någon därute med en uppsättning tumregler för 'jordskalvets' effekter så skulle jag uppskatta alla tipps.

Mina egna tankar kring fenomenet har fokuserats kring att placera in ett skalv stort nog att kasta människor till marken i den gamla Mercalliskalan.

Ser man till denna skala...
I. Människor känner inte jordens rörelse.
II. Ett fåtal människor uppfattar kanske jordens rörelse om de vilar och/eller befinner sig högt upp i högre byggnader.
III. Många människor som befinner sig inomhus lägger märke till jordbävningen. Hängande föremål svänger fram och tillbaka. Människor som är utomhus behöver inte nödvändigtvis lägga märke till jordens rörelse.
IV. De flesta människor som befinner sig inomhus lägger märke till jordbävningen. Hängande föremål svänger fram och tillbaka. Porslin, fönster och dörrar skakar märkbart. För de som står inomhus känns jordbävningen som om en lastbil kört in i ytterväggen. Ett fåtal människor som befinner sig utomhus kanske uppfattar jordens rörelse. Parkerade bilar skakar till.
V. Praktiskt taget alla människor känner jordbävningen. Sovande människor vaknar. Dörrar svänger upp eller slår igen. Porslin går sönder. Upphängda tavlor rör sig. Mindre föremål rör sig eller välter. Träd kan skaka till. Vätskor kan spilla ut ur öppna behållare.
VI. Alla människor känner jordbävningen. Folk har problem att gå. Föremål faller ner från hyllor. Tavlor faller ner från väggarna. Möbler flyttar på sig. Gipps och färg på väggar kan spricka upp. Träd och buskar skakar. Mindre skador kan uppstå i undermåligt uppförda byggnader. Inga strukturella skador.
VII. De flesta människor har svårt att stå upp. Bilförare kan känna hur deras bilar skakar. Vissa möbler går sönder. Lösa stenar och takpannor faller ned från byggnader. De strukturella skadorna är ringa till medelsvåra i välbyggda hus och allvarliga i dåligt byggda hus
VIII. Bilförare har svårt att styra. Dåligt förankrade hus kan få skiftningar av husgrunden. Högre byggnader som torn och skorstenar kan rasera. Välbyggda drabbas endast av ringa till medelsvåra skador men sämre konstruerade hus drabbas av allvarliga skador. Trädgrenar bryts. Sidor på kullar och höjder kan spricka upp om marken är blöt. Vattennivån i källor och brunnar kan förändras.
IX. Välbyggda hus drabbas av betydande skador. Ej tillräckligt väl förankrade hus glider av sin husgrund. Vissa vattenledningar går sönder. Jorden spricker upp. Dammar och lagerbehållare drabbas av allvarliga skador.
X. De flesta byggnader och deras husgrunder är förstörda. Vissa broar förstörs. Dammar drabbar av mycket allvarliga skador. Större jordskred inträffar i anslutning till sluttningar och höjdskillnader. Vatten sköljer upp på land i anslutning till floder, kanaler och sjöar. Marken spricker upp över stora områden. Järnvägsspår böjs en aning.
XI. De flesta byggnader kollapsar. En del broar förstörs. Stora sprickor uppstår i marken. Ledningar och rör under marken förstörs. Järnvägsspår böjs kraftigt.
XII. Nästan allt förstörs. Föremål till synes kastas upp i luften. Marken rör sig som i vågor. Större klippras kan inträffa.

... så motsvarar effekten 'Jordskalv' (som jag tolkar den) vävd med ett eller två filament en sexa och vävd med tre, fyra, fem filament en sjua.

Dessa värden på Mercalliskalan motsvarar i sin tur ungefär höga fem till låga sex på Richterskalan. D.v.s. skalv som föranleder katastrofer och dödsfall (att jämföras med det kraftigaste skalvet som uppmätts i Sverige (sedan mätningarna startades år 1904) vilket inträffade utanför Halmstad 1985 och uppmätte 4,6 på richterskalan).

Nu torde naturligtvis en magisk effekt med begränsad räckvidd inte få samma följder som originalet men ett skalv torde kunna åsamka ordentliga egendomsförluster (de effekter som står listade upp till och med nivå VI eller VII). Vilket för mig tillbaka till min fråga. Hur har effekterna av 'Jordskalv' tagit sig ut hos er? Finns det andra effekter än de som omnämns på Mercalliskalan (och var skjuts dessa in på skalan)?

(Fråga 2) Finns det någon som känner till hur djur (hundar, hästar, nötboskap, får) reagerar på jordskalv?

(Fråga 3) Effekten är avsevärt mer begränsad i räckvidd än ett naturligt jordskalv - vilka blir skillnaderna i följder? Vad händer i den absoluta utkanten av skalvet (på ena sidan skälver marken och på den andra sidan står den stilla)?

(Vilka magnituder av effekten 'Jordskalv' skulle hypotetiskt kunna krävas för att uppnå högre utslag (VIII, IX, X) på skalan?)
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Nu torde naturligtvis en magisk effekt med begränsad räckvidd inte få samma följder som originalet men ett skalv torde kunna åsamka ordentliga egendomsförluster (de effekter som står listade upp till och med nivå VI eller VII). Vilket för mig tillbaka till min fråga. Hur har effekterna av 'Jordskalv' tagit sig ut hos er? Finns det andra effekter än de som omnämns på Mercalliskalan (och var skjuts dessa in på skalan)?

I min spelgrupp har vi inte hunnit använda oss av effekten jordskalv så mycket, men jag gör så att om effekten på jordbävningen är 1-3 så motsvarar det ungefär nivå 3 på din skala. Är den någonstans mellan 4-5 så motsvarar det skala 4-6. Sen om man ökar avstånder på effekten så blir det ju större räckvidd också. På högre magnituder än så har itne effekten jordskalv använts i min spelgrupp, men jag skulle nog säga att med varje ökning av magnituden från 5 så ökar effekten på skalan med 1.

Effekten är avsevärt mer begränsad i räckvidd än ett naturligt jordskalv - vilka blir skillnaderna i följder? Vad händer i den absoluta utkanten av skalvet (på ena sidan skälver marken och på den andra sidan står den stilla)?

Jag anser att inom räckvidden (30 meter) från magikern så motsvarar jordskalvet den norlmala nivån (som jag skrev om ovan), och för varje 5-10 meter därifrån minskar nivån på skalvet med 1-2 nivåer (eftersom det är magiskt har det ju inte lika STOR effekt som ett riktigt, även om man kan göra ett riktigt mäktigt jordskalv om man använder effekten i en ritual :gremgrin:) Detta för att simulera att skalvet avtar i styrka, inte bara försvinner 30 meter från magikern.

På fråga 2 har jag inget vettigt svar...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
En magnitud per steg låter väl inte helt dumt, men nackdelen är ju att magikern ska befinna sig i mitten av skalvet... :gremblush:
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Men problemet är ju att jordskalv på låg magnitud då skulle vara nästan helt verkningslösa (och enligt effektbeskrivningen så ska det bli ett svårighetsslag på ObXT6 ,där X är magnituden, mot RÖR för att inte falla till marken, och då kan det ju bli lite svårt att förklara hur någon kan falla till marken av en effektnivå på 2-3).

Sen kan det ju vara fråga om hurvida effekten går i luften eller marken (för om man står i ett rum på 15kvm så blir effekten olika i yta om den går igenom marken eller luften, eftersom om det går i luften så händer det ingenting utanför rummet, men färdas den i marken så gör den det)
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Är inte det här en effekt som lämpar sig bäst i ritualform om man har någon byggnad (typ, en borg) man vill förstöra/komma åt. Kombinera med avståndseffekt så kan magikern befinna sig lagom nära epicentrum - vid en belägring torde någon form av belägringstorn eller en grävd tunnel vara lämpligt för att magikern ska kunna jobba ostört. Gör man effekten som ritual så blir ju det ju inte lika jobbigt med många filament, förutsatt att man kan lägga extra tid.

Epicentrum ska ju vara "under magikern" och det känns väl egentligen rimligt att det ska vara horisontellt som jordskalvet äger rum?

En annan intressant sak är ju att effekten inte kan göras permanent. Däremot funkar temporär och provisorisk uppenbarligen! Förutom det underhållande med ett ständigt jordskalv i ett område så ger ju det möjligheten att lägga ett jordskalv med låg magnitud men med en minuts varaktighet - då borde ju de ihållande skakningarna kunna göra extra skada, så att man på så vis kan få lite ekonomi i det hela (stor utdelning utan för mycket investering). Det är ju dessutom bra att ha som fördröjning, att springa genom ett jordskalvsområde även av låg magnitud lär ju inte vara det lättaste.

Slutligen så är ju effekten lysande att lägga som sigill i väntan på att ett villkor uppfylls - gravplundraren tar bägaren och plötsligt börjar marken skaka i den underjordiska kammaren...

Mvh / Phelan
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
..."enligt effektbeskrivningen så ska det bli ett svårighetsslag på ObXT6 ,där X är magnituden, mot RÖR för att inte falla till marken, och då kan det ju bli lite svårt att förklara hur någon kan falla till marken av en effektnivå på 2-3"...

Jo, det har du rätt i. Men om man gör som du säger och låter magnitud 1-3 vara nivå III och sedan ökar på med en magnitud/nivå så funkar det. Yeehaw.

"Sen kan det ju vara fråga om hurvida effekten går i luften eller marken"...

Marken. Geotropi :gremsmile:.

<font size="2">(svar på Phelans inlägg:)</font size>
"Kombinera med avståndseffekt så kan magikern befinna sig lagom nära epicentrum"...

Ahhh, jag trodde att den hade 'Avstånd' som grund, men naj icke naj, det var 'Beröring'... :gremsmile: Coolt.

Ett provisoriskt jordskalv av 4e-5e magnituden med extra avstånd är ju inte så svårt att göra med en ritual +en påse kongelat. *provar genast i Åkes ritual-ihop-knåpare (som för övrigt rekommenderas, 11 av 10 stjärnor. Har dock inte hört något av the inventor of it på länge - ledsnat på Eon eller bara tagit semester?)*
Kan ju rentav vara ganska effektivt mot befästningsverk och dylikt.
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Kan ju rentav vara ganska effektivt mot befästningsverk och dylikt.

Har för mig att det står någonstans i L&H om nån magiker för flera tusen år sen som förstörde murarna på nån stor stad i nåt krig (har inte boken framför mig, så därför finns det inga namn). Så nog borde ju funka :gremtongue:

För vilken annan magi/effekt kan tänkas göra något sådant?

Sen det där om att göra det provisoriskt e ju ganska bra, förrutom att man kanske bör upphäva effekten efter att målet (muren, huset mm) är förstört eller lagom skadat...

Men tänk om man gör en fin magisk artefakt och lägger in en riktigt kraftig jordskalvsmagi (ett stasisfält, alltså engångseffekt) i den, med typ fördröjd effekt. Detta skulle ju fungera finfint mot fientliga städer osv... Nån spion smyger in i en stad, placerar artefakten där det passar, å några minuter senare ligger staden i ruiner :gremgrin:
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Re: Det sista...

"jag skulle kalla den som upfann teleporteringsbesvärjelsen är smart... Den är överdriven... "

Den kanske är överdriven, men den fyller en värdefull funktion (även om man borde sänka avstånds-multipliceraren från x10 till typ x2 eller x5 per effekt)
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
För vilken annan magi/effekt kan tänkas göra något sådant?
"Gräva" kanske? :gremgrin: Om en borg inte är placerad på urberg borde det finnas ett lager packad jord under som man kan luckra så att muren ovanför inte längre står så stabilt.

Men tänk om man gör en fin magisk artefakt och lägger in en riktigt kraftig jordskalvsmagi (ett stasisfält, alltså engångseffekt) i den, med typ fördröjd effekt. Detta skulle ju fungera finfint mot fientliga städer osv... Nån spion smyger in i en stad, placerar artefakten där det passar, å några minuter senare ligger staden i ruiner
Man bör kanske betänka att det krävs en hel del magnituder extra för att få arean tillräckligt stor för att rasera en hel stad. Däremot tillräckligt mycket för att knäcka en bit mur så man kan gå in i staden, eller en tillräckligt intressant byggnad (säg, motståndarens tempel, vilket nog kan få rätt ordentliga psykologiska effekter...). Trist dock om någon hittar artefakten och slungar ut den i belägrarnas läger. Något som dock visar på de defensiva möjligheterna med effekten...

Mvh / Phelan, plötsligt mer intresserad av geotropi
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
" "Gräva" kanske? Om en borg inte är placerad på urberg borde det finnas ett lager packad jord under som man kan luckra så att muren ovanför inte längre står så stabilt. "

Jo det skulle väl vara gräva då... Men båda är ju iaf Geotropiska :gremtongue:

" Man bör kanske betänka att det krävs en hel del magnituder extra för att få arean tillräckligt stor för att rasera en hel stad. "

Jo, men enligt boken så skapar effekten jorskalv "Ett magiskt jordskalv med epicentrum under magikern. Jordskalvet har en radie på 30 Meter." Detta är ju då lite svårt att förstå hurvida man ska öka avståndet med "Avstånd" eller genom att öka med Areaeffekt, speciellt som den ju har beröring från början (eftersom att om du ökar med areaeffekt borde det radien ju bli 60 meter, sen 90 meter, sen 120, osv. eller?).
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Det sista...

Det faktum att man måste ha sett platsen man ska teleportera sig till väger upp obalansen.

Dessutom är ataxatropi en mycket farlig aspekt att hålla på med. Så fort du misslyckas så dissiperar allt okontrollerat - så och om du ska teleportera dig 100 meter skulle det innebära Ob3T6 mot Psyke för att undvika qadoshförlust.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Hmm... det tycks ju vara ett litet problem för hur arean ska ökas då en besvärjelse redan har en areaeffekt... "Avstånd" används ju här för att flytta epicentrum till en annan punkt än magikern. Att öka effekteområdet görs enligt effektvariationen "Areaeffekt". Areaeffekten borde nog öka som du föreslog, även om det kan bli en väldigt kraftig ökning per extra svårighetsgrad (betänk att radie 60 meter är mycket mer än dubbelt mot radie 30 meter). Kanske +15 meter i radie per svårighetsökning? Förvisso får man ju en marginalnytta per extra meter radie med en vanlig avståndsbesvärjelse som får areaeffekt, men den känns mycket mer om man har samma princip för Jordskalv...

Mvh / Phelan
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
" Kanske +15 meter i radie per svårighetsökning? "

Bra idé :gremsmile:
15 meter per ökning av Areaeffekten (då är det iaf svårt att få "überstora" jordskalv).

Alltså: Som bas skapar Jordskalv ett jordskalv-/skred med 30 meter i radie från magikern, (alltså med en diameter på 60 meter) efter det blir radien 45m, sen 60m osv...

Har redan börjat klura på hur jag kan få mina spelare att komma över en finfin liten "jordskredsartefakt alá übermäktig"... Kan bli ett trevligt litet äventyr om dom av misstag aktiverar den inne i en stad :gremgrin: eller liknande... Speciellt som dom sen måste lyckas avaktivera den också... Hehe
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Det sista...

Hur kan man undgå att ha sett en plats man har varit på? :gremsmirk:

Poängen är ju att man inte kan teleportera sig var som helst, liksom "jag teleporterar mig över murarna" eller "jag teleporterar mig in i rummet" - vilket hade blivit väldigt obalanserat.

Kan du inte utveckla hur du tycker att den är överdriven? Liksom, varför? Hade man kunnat göra den mindre överdriven? Hur?

Och varför passar den inte in i Eons magisystem? Kan man bygga om den så att den gör det? Hur? Varför passar (exempelvis) 'nedernörd', 'telepati' och 'ungdomlighet' in?
 

Vehener

Veteran
Joined
12 May 2003
Messages
94
Location
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Har funderat vidare (tack för mottaget input) och tänker mig i nuläget effekten 'jordskalvs' inverkan på miljön enligt följande.

Magnitud 2 (svårt för människor att gå) motsvarar VI på Mercalliskalan.
Magnitud 3+ (svårt för människor att stå upp) motsvarar VII på Mercalliskalan.

Övergången mellan VI och VII på Mercalliskalan motsvarar ungefär 6.0 på Richterskalan.
X på Mercalliskalan motsvarar ungefär 7.0 på Richterskalan (det vill säga en tio gånger så kraftig jordbävning som 6.0).
Resultaten mellan 6.0-6.9 på Richterskalan motsvarar VII, VIII & IX på Mercalliskalan.

Låt oss säga att det krävs tio magnituder för att höja jordskalvets effekt från 6.0 till 7.0:
I så fall krävs det en 13 magnitudens jordskalv för att åsamka en effekt motsvarande X på Mercalliskalan.
Då skulle man kunna säga att besvärjelsens effekt på föremål innanför dess area följer följande linjer:
Magnitud 1 motsvarar V på Mercalliskalan.
Magnitud 2 motsvarar VI på Mercalliskalan.
Magnitud 3-6 motsvarar VII på Mercalliskalan.
Magnitud 7-9 motsvarar VIII på Mercalliskalan.
Magnitud 10-12 motsvarar IX på Mercalliskalan.
Magnitud 13- motsvarar X på Mercalliskalan.

Fortsätter vi så motsvarar XII på Mercalliskalan motsvarar ungefär 8.0 på Richterskalan (det vill säga en hundra gånger så kraftig jordbävning som 6.0).
Resultaten mellan 7.0-7.9 på Richterskalan motsvarar X & XI på Mercalliskalan.
Låt oss liksom tidigare säga att det krävs tio magnituder för att höja jordskalvets effekt från 7.0 till 8.0:
I så fall krävs det en 23 magnitudens jordskalv för att åsamka en effekt motsvarande XII på Mercalliskalan.
Då skulle man kunna säga att besvärjelsens effekt på föremål innanför dess area följer följande linjer:
Magnitud 13-17 motsvarar VIII på Mercalliskalan.
Magnitud 18-22 motsvarar IX på Mercalliskalan.
Magnitud 23- motsvarar XII på Mercalliskalan.

Kort sagt. Jordskalv påverkan omgivningen (exkluderandes att folk ramlar på grund av misslyckade RLR-slag) enligt följande:


Magnitud 1: Praktiskt taget alla människor känner jordbävningen. Sovande människor vaknar. Dörrar svänger upp eller slår igen. Porslin går sönder. Upphängda tavlor rör sig. Mindre föremål rör sig eller välter. Träd kan skaka till. Vätskor kan spilla ut ur öppna behållare.
Magnitud 2: Alla människor känner jordbävningen. Folk har problem att gå. Föremål faller ner från hyllor. Tavlor faller ner från väggarna. Möbler flyttar på sig. Gipps och färg på väggar kan spricka upp. Träd och buskar skakar. Mindre skador kan uppstå i undermåligt uppförda byggnader. Inga strukturella skador.
Magnitud 3-6: De flesta människor har svårt att stå upp. Vagnkörare känner hur deras vagnar kränger till kraftigt. Vissa möbler går sönder. Lösa stenar och takpannor faller ned från byggnader. De strukturella skadorna är ringa till medelsvåra i välbyggda hus och allvarliga i dåligt byggda hus.
Magnitud 7-9: Vagnaxlar utsätts för kraftig prövning och riskerar att kollapsa. Dåligt förankrade hus kan få skiftningar av husgrunden. Högre byggnader som torn och skorstenar kan rasera. Välbyggda drabbas endast av ringa till medelsvåra skador men sämre konstruerade hus drabbas av allvarliga skador. Trädgrenar bryts. Sidor på kullar och höjder kan spricka upp om marken är blöt. Vattennivån i källor och brunnar kan förändras.
Magnitud 10-12: Välbyggda hus drabbas av betydande skador. Ej tillräckligt väl förankrade hus glider av sin husgrund. Källare riskerar att kollapsa, vattenledningar och hypokaustsystem går sönder. Jorden spricker upp. Dammar och lagerbehållare drabbas av allvarliga skador.
Magnitud 13-17: De flesta byggnader och deras husgrunder är förstörda. Vissa broar förstörs. Dammar drabbar av mycket allvarliga skador. Större jordskred inträffar i anslutning till sluttningar och höjdskillnader. Vatten sköljer upp på land i anslutning till floder, kanaler och sjöar. Marken spricker upp inom räckvidden.
Magnitud 18-22: De flesta byggnader kollapsar. En del broar förstörs. Stora sprickor uppstår i marken. Vattenledningar, rör och utrymmen under marken förstörs.
Magnitid 23+: Nästan allt förstörs. Föremål till synes kastas upp i luften. Marken rör sig som i vågor. Större klippras kan inträffa.


Allting ovan bygger på förhållandet mellan Richterskalan och Mercalliskalan, att magnitud 3 (svårt för människor att stå upp) motsvarar VII på Mercalliskalan samt att varje magnitud över 3 höjer jordskalvets amplitut med 0.1.

Alla synpunkter mottages tacksamt.
 

Vehener

Veteran
Joined
12 May 2003
Messages
94
Location
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Areaökning av jordskalv

Har i huvudet (situationen har som sagt var inte uppkommit så ofta vid spelbordet) alltid tänkt mig att effektens area ökar enligt 30, 60, 90, 120 meterssprincipen, men det är vid närmare eftertanke naturligtvis inte givet.

De tänkbara varianterna är:
(1) 30 i grund och ingen möjlighet att öka arean. Effektens grundräckvidd är ett specialfall och utökande av räckvidden påverkar endast placerandet av effektens epicentrum.

(2) 30 i grund och varje utökande areaeffekt lägger till en meter (30, 31, 32 o.s.v.) i enlighet med de vanliga areareglerna.

(3) 30 i grund och och varje utökande areaeffekt lägger till ytterliggare 30 meter (30, 60, 90 o.s.v.).

4 30 i grund och och varje utökande areaeffekt lägger till ytterliggare ett fixerat antal meter (exempelvis 15 vilket ger 30, 45, 60 o.s.v.).

Variant (1) känns i mina ögon oattraktivt begränsande och variant (2) tillför inte så mycket - även om den funkar så finns risken att årtusenden av magihistoria aldrig sett användande av radieutökning av effekten om den fungerar på detta vis.

I valet mellan (3) och (4) så ställs man till synes inför frågan om hur mycket man vill att magi skall kunna påverka världen direkt. Vilka effekter kan en magus ståendes på det centrala torget göra:

Med en radie á 30 meter blir arean 2824 kvadratmeter eller 0,57 tunnland
Med en radie á 60 meter blir arean 11309 kvadratmeter eller 2,3 tunnland
Med en radie á 90 meter blir arean 25447 kvadratmeter eller 5,2 tunnland
Med en radie á 120 meter blir arean 45239 kvadratmeter eller 9,2 tunnland

Jämför vi med ett mått som återfinns i vår egen stadsmiljö, låt säga en typisk fotbollsplan (säg 105 gånger 70 meter) som har en area på 7350 kvadratmeter så motsvarar effekten med en radie á 30 meter 0,38 fotbollsplaner, med en radie á 60 meter 1,54 fotbollsplaner, med en radie á 90 meter 3,46 fotbollsplaner & med en radie á 120 meter 6,15 fotbollsplaner,

Med en radie á 45 meter blir arean 6362 kvadratmeter eller 1,3 tunnland (eller 0,87 fotbollsplaner).
Med en radie á 75 meter blir arean 17671 kvadratmeter eller 3,6 tunnland (eller 2,4 fotbollsplaner).

Personligen så ser jag (med förbehåll för att det varit en lång varm dag och att jag har svårt att hålla uppe ögonen) ingen egentlig anledning till att inte välja 30, 60, 90 över 30, 45, 60. I en by som av någon anledning har ganska tät bebyggelse så kommer båda effekterna att göra ordentlig åverkan på bebyggelsen. I en by med mer rejäla avstånd så kommer ingendera effekt att kunna inkludera hela byn. I en sen- eller eftermedeltida stad - koncentrerad bebyggelse ofta på en i våra ögon mycket liten yta - så krävs det högre magnituder (bättre konstruerade hus byggda på solidare grund) för att göra någon ordentlig åverkan men när dessa magnituder väl uppnåtts så kommer effekten vara illa nog oavsett sin räckvidd. I en klassisk metropol med ömsom koncentrerad bebyggelse, ömsom stora ytor så skulle effekten variera beroende på vilka distrikt som drabbades men i de tätbebyggda delarna så skulle katastrofen (vid tillräckligt hög magnitud) vara ett faktum och i de mindre tätbebyggda delarna så gör ett par, tre extra hektar inte så mycket av eller till.

Kort sagt. De magnituder som krävs för att göra "überstora" jordskalv av tillräckligt hög magnitud för att göra åverkan på välbyggda hus ståendes på solid grund är ändå så hög att det inte kommer att inträffa annat än i de mer magitäta (och tillika konglofilamentstinna) kampanjer. I kontrast därtill så behövs det med största sannolikhet inte mer än en första magnitudens areamässigt outökad 'jordskalv' för att få respekt (och/eller skräck) från de som befolkar mindre magitäta kampanjvärldar.
 
Top