Nekromanti Jordnötssmör och andra nötsmör

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,955
Location
Ludvika
Det är nu alldeles för länge sedan som vi hade en tråd dedikerad till jordnötssmör, men för att inte utesluta andra fantastiska skapelser så är den här tråden öppen även för andra nötsmörstyper.

Och på den notisen så har jag faktiskt prövat att köpa en burk av Markattas Cashewsmör. Det kostade över 50 spänn för en pytteliten burk, men det var väldans gott. Övertygad om att det finns ett bättre sätt gick jag sedan och köpte ett storpack med rostade cashewnötter på lidel för 40 spänn vilket räkte till ca fyra gånger så mycket cashewsmör när jag var klar. Jag mixade helt enkelt skiten ur nötterna med min trogna stavmixer och tillsatte lite olja för konsistensen. En nötolja hade säkert varit bättre, men jag tog rapsolja eftersom det var vad jag hade.

Alltså vulgärt mycket billigare än att köpa färdigt, med minimalt arbete =)

Lite svårt att få bort de sista bitarna förvisso, men jag gillar mitt nötsmör "on the chunky side".
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Ååå, du får mig så sugen på något gott nötsmör, men jag bor med en nötallergiker så det är en dum ide.

/Zorbeltuss
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,955
Location
Ludvika
Attans! Jag antar att det är en sån där totalkänslig individ också som får problem att andas bara nån öppnar en påse nötter i samma rum?

Min bror är nötallergiker också, men det är i alla fall på nivån att det är lungt så länge han inte faktiskt äter dem. Och även då beror det på vilken typ av nöt det är. Pistagenötter och chasews är lungt för hans del tydligen. Även pinjenötter. Och mandlar går bra om de bara är rostade eller på annat sätt tillagade.

Men det här får mig också att grunna på vad det är de där riktiga nötallergierka är allergiska mot. Alltså vilket ämne. För många av dem är ju också allergiska mot jordnötter på ett ganska extremt sätt, men av allt jag vet om jordnötter så är ju det en helt annan grej än just nötter.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Inte såpass alvarligt, men det känns uruselt av mig att köpa hem något han inte kan äta, mandlar funkar, men typ inga andra nötter, och mandelsmör känns lite som att man nog heller fixar bakelser med marzipan av god kvalitet.

/Zorbeltuss
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Rymdhamster;n127066 said:
Men det här får mig också att grunna på vad det är de där riktiga nötallergierka är allergiska mot. Alltså vilket ämne. För många av dem är ju också allergiska mot jordnötter på ett ganska extremt sätt, men av allt jag vet om jordnötter så är ju det en helt annan grej än just nötter.
Allergi mot jordnötter och allergi mot andra nötter är mycket riktigt inte samma sak, eftersom jordnötter namnet till trots inte är en nöt utan en ärta.

Det är däremot inte ovanligt att en person med svåra allergier triggar på mer än ett ämne, vilket gör att vissa korskopplingar är vanliga. Och det är lite liknande ämnen som kan framkalla överkänslighet i en del nötter och i tex jordnötter. Och för övrigt även fröna från jordgubbar (och en del andra bär) som kan innehålla samma ämnen (beroende på vilka som är inblandade i allergin).

I jordnötter finns det åtminstone elva olika ämnen som kan trigga reaktioner från immunförsvaret. Det är sannolikt ett av skälen till att reaktionen kan bli så häftig, just när det gäller dem - en och samma individ kan då ha en överkänslighet mot flera olika allergena ämnen i jordnöten. (Men reagera betydligt mildare, om bara något av dem finns i tex kikärtor.)

Alla allergier beror på att kroppens immunförsvar reagerar (och oftast väldigt, väldigt mycket) mot något ämne som det egentligen inte borde reagera på. Det är en form av antikroppar, Immunoglobulin typ E (IgE) som bara finns hos däggdjur. I vanliga fall slåss det mot vissa typer av parasiter mm. Men ibland triggar de också på vissa enzym eller andra ämnen som finns i föda.

När antikroppen binder något ämne så "signalerar" det också till andra vävnader i kroppen, som frigör så kallade histaminer. Det är histaminet som framkallar de följder som en allergiker kanske främst (och först) märker - som tex att näsan börjar rinna, kliar i halsen osv. Men det är också histaminet som framkallar de livshotande följderna vid överreaktioner - blodtryckfall, minskad hjärtrytm och sänkt andningsfrekvens & styrka.

En del av dessa reaktioner är avsedda att skydda kroppen, tex mot bett om gift kan komma in i kroppen. (Då ska det inte pumpas runt.) Men som sagt, om IgE är överkänsligt mot ett födoämne (som det då kan finnas mycket mer av i kroppen, än gift normalt sett) så blir reaktionen oproportionerligt kraftig - och kan som sagt bli livshotande.

Eftersom histamin dessutom används som signalsubstans till en rad olika funktioner i kroppen, så är en del av reaktionerna (som tex det karaktäristiska att strupen snörs åt och bidrar till att försvåra andning) egentligen inte alls en följd av dess immunologiska funktion, utan därför att vissa histaminreceptorer i det perifera nervsystemet reagerar på det - och när det då blir så mycket histaminer som frigörs, triggas även sådana funktioner som inte "hör till rätt system".
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Rymdhamster;n126808 said:
....gick jag sedan och köpte ett storpack med rostade cashewnötter på lidel för 40 spänn vilket räkte till ca fyra gånger så mycket cashewsmör när jag var klar. Jag mixade helt enkelt skiten ur nötterna med min trogna stavmixer och tillsatte lite olja för konsistensen.
Är det verkligen så simpelt att göra?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,955
Location
Ludvika
Organ;n128547 said:
Är det verkligen så simpelt att göra?
Ja. En bra matberedare i mindre storlek (eller ett sådant tillbehör till mixerstaven) skulle nog göra ett bättre jobb, och det gäller att inte ta för mycket olja för då blir det för rinnigt.

Men det är så enkelt. Tar man osaltade nötter kan man behöva lite salt också, och man kan ju experimentera med rostade och orostade nötter.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Organ;n128547 said:
Är det verkligen så simpelt att göra?
Rymdhamster;n128549 said:
Nej, nej, nej! Rymdhamster har så klart helt fel. Det smör du gör så, blir absolut helt oätligt och fruktansvärt farligt! Det kan bli frätande, giftigt och sprida radioaktivt material i hela kvarteret! Försök inte göra ditt eget nötsmör!

Däremot kan jag sälja dig mycket bra nötsmör, för halva priset mot vad det kostar i butik.
 
Top