Jorden runt på 80 dagar

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jules Verne har skrivit många fantastiska böcker, några av dem är: Till jordens medelpunkt, Från jorden till månen, En världsomsegling under havet, Den hemlighetsfulla ön.
Och så skrev han: Jorden runt på 80 dagar.

Handlingen är enkel: den engelske gentlemannen Phileas Fogg slår vad med sina kollegor på herrklubben att han kan resa jorden runt på bara 80 dagar. Det här utspelas år 1872, så han kunde inte ta en privatjet. Det var segelfartyg, ånglok, elefanter och andra transportmedel man kunde tänka sig för 150 år sedan.

Hur kan man flytta berättelsen till en annan miljö, men fortfarande göra den intressant?

Kanske låta Sam Gamgis barn slå vad med någon att de kan ta sig från Fylke till Faramir och Eowyn i Ithilien och tillbaks igen på bara ett halvår - och som bevis ska de ha ett gyllenne hårstrå från Eowyn.

Vad finns det mer för fantasiska historier man kan göra som liknar jorden runt på 80 dagar?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Jag minns en radiokalender från när jag var liten, som handlad om en sjökapten som slog vad med någon om att han skulle kunna segla runt jorden (eller nått sånt) och samla ihop diverse deliakteser från olika delar av världen för att bjuda på ett enastående julbord.

Minns även ett seriealbum med Asterix och Obelix där de ska samla ihop delikatesser från alla hörn och delar av det romerska imperiet som del av ett vad.

Då kan man dels ha tidspressen från själva resan, men allt måste inte bara handla om resan från plats till plats, utan man kan göra nedslag på ett antal platser och fokusera in lite på den kulturen. Vilken delikates är det som är känd från just den och den staden, och varför då? Eller om det rör sig om magiska prylar, eller smycken, eller personer, eller kanske man behöver samla ihop ett antal underskrifter från olika härskare för ett någon slags avtal...

man kan då också ha scenarion som kretsar kring den eventuella förlusten av vad det än är man försöker samla ihop. Tjuvar, eller kanske bara hungriga folkmassor om det rör sig om matvaror.

Det öppnar helt enkelt upp för mer variation i scenariona som man spelar.

Beroende på vad det är för aktivitet som krävs öppnar ju det upp för exempelvis privatjets också, för du behöver inte bara varva jorden, utan du måste göra ett antal nedslag. Finns det ett flygfält att landa på? Kommer tullen släppa igenom dig med resväskan fylld av ostar från Schweiz och belgien?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag vill minnas att det finns ett gammalt Asterix album där de åker Frankrike Gallien runt för att vinna ett vad.
Minns även ett seriealbum med Asterix och Obelix där de ska samla ihop delikatesser från alla hörn och delar av det romerska imperiet som del av ett vad.
Jag trodde att jag läst det mesta med Asterix, men det albumet har jag missat. :)
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Gallien runt är lite märklig att läsa som svensk, eller icke-fransk överhuvudtaget. Det är tydligt att rätt mycket av humorn bygger på stereotyper om olika landsändar i Frankrike, men den genomsnittliga svensken har inga egentliga fördomar om folk från Marseilles eller så. Så det blir mycket "Jaha, folk från Normandie kanske anses tvetydiga? Där ser man"
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Finns väl en 50/ 60 tals film ???? om en 1930ish tal bil tävling jorden runt eller om det bara är olika delar i världen?
The Great Race (1965)

Samt Cannonball run (1981) med biltävling från kust till kust i USA


Men grundprincipen är väl om jag skulle översätta det till rollspel:
Två "rika" slår vad om något omöjligt
De anlitar en grupp "fixare" för att ordna resan och förhindra motståndarens.

Själv hade jag nog kanske även lagt in en twist att egentligen är RP andrahands laget ."The best of the best" har redan strukit med....så RP är "the best of whats left".....men det har mer med min smak att göra


Dvs det finns pengar. Det är tid och vad som finns till förfogande som krånglar. Finns det en bank i närheten finns pengar...men de kan inte lösa problemen när man är uti i bushen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Man kan göra en Michael Palin och resa jorden runt, men utan att flyga.

En annan variant jag funderat på för fantasy är att karaktärerna blir anlitade av en upptäcktsresande som vill kartlägga världen. En bit in på uppdraget så dör uppdragsgivaren, och lämnar över uppdraget till dem. Det ger en naturlig anledning att utforska världen, och hamna i trubbel längs vägen.

Cannonball Run in Space? Rymdäventyrare tävlar om att resa till olika planeters sevärdheter snabbast. Vissa av planeterna är inte vänligt sinnade...
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,087
Hur kan man flytta berättelsen till en annan miljö, men fortfarande göra den intressant?
Vintergatan runt, med alla möjliga underliga portaler och hyperrymdsrutter.

Sedan gillar jag Phileas Foggs hemliga dagbok, där hela vadet är en cover story för en underrättelseoperation, Fogg bara är en dimridå (se vad han gjorde där?), och det är Passepartout (”reser överallt”) är den som gör det egentliga jobbet.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Res världshistorien runt, samma koncept fast med tidsresenärer.

Knepigare att komma på vad som ersätter tidsbegränsningen, bara…
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Res världshistorien runt, samma koncept fast med tidsresenärer.

Knepigare att komma på vad som ersätter tidsbegränsningen, bara…
Man kan fortfarande ha tidsbegränsningen. Bara att kolla in Bill & Teds Excellent Adventure för ett bra exempel =)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag såg just en YT-video om tecknade karaktärer som bygger på riktiga människor,
Där fick jag reda på att Tintin påstås (obekräftat) bygga på den danske killen Palle Huld - vilket var nytt för mig.

1928, hundra år efter Jules Vernes födelse, utlyste den danska tidningen Politiken en tävling, där en tonåring ensam skulle resa jorden runt på 46 dagar... UTAN att flyga.
Flera hundra personer sökte, men den som vann var Palle Huld.
Resan började den 01 mars 1928 och Palle var född den 02 augusti 1912, så han var endast 15 år gammal.
Han åkte jorden runt genom Danmark, England, Skottland, Kanada, Japan, Korea, Kina, Sovjetunionen, Polen, Tyskland, Danmark på endast 44 dagar och mottogs i Köpenhamn av 20000 jublande danskar.

Det som gör mig mest förvånad av den här historien är: vilka föräldrar låter sin 15-årige son resa jorden runt ensam 1928? :)
Så här såg han ut, alltså Palle, inte Tintin:
1682280240198.png
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Det som gör mig mest förvånad av den här historien är: vilka föräldrar låter sin 15-årige son resa jorden runt ensam 1928?
Folk fick ansvar slängt på sig vid mycket yngre ålder förr i tiden.

Betalade tidningen för allas resor, eller fick familjen beskosta sånt själva?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Det som gör mig mest förvånad av den här historien är: vilka föräldrar låter sin 15-årige son resa jorden runt ensam 1928? :)
Jag misstänker att han var lika ensam som Robinsondeltagarna är ensamma på sin ö. Skulle de göra ett reportage om honom så hade de garanterat någon med, och jag antar att den/de skulle ingripa och saker tvärskiter sig.
 
Top