Nekromanti Jordbävningar på mundana? (planeten i sig)

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Ja jag kom och tänka på om jordbävningar förekommer när mörkret närmar sig just för att gudarna & demonerna tycker det är kul att släppa loss? Eller om man kanske borde ha ett slumpa system just för när jordskorporna går i varandra ,för jag antar att mundana är uppbygd som jorden att det är flera lager med plattor som flytter på het lava och inte är permanenta så att säga.
Vet inte om det har diskuterats förut men det ploppa bara upp i mitt huvud.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Är inte sannolikheten extremt, extremt liten att en jordbävning skulle slå till just där rollpersonerna är?
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
RipperDoc said:
Är inte sannolikheten extremt, extremt liten att en jordbävning skulle slå till just där rollpersonerna är?
Fast å andra sidan är det ju anledningen till att man spelar just de personerna, de råkar nämligen ut för saker. Folk som inte råkar ut för saker kallas för "Non Player Characters"! :gremwink:

Som svar på trådstartarens frågor, vulkaner finns har jag för mig att jag läst. Kan det vara fjärran riken kanske? Så då kan man nog ganska säkert anta att lava existerar, och antagligen att det finns kontinentalplattor. Är det förrästen inte kontinentalplattor som kolliderar som skapar berg? (Jag vet inte mycket om sån't här, knappt läst det sedan högstadiet för en herrans massa år sedan)

Så ja till, jordbävningar, kontinentalplattor, lava och vulkaner, i min mening.

När sedan jordbävningar uppstår tycker jag ska vara upp till dig som SL, de är tillräckligt ovanliga för att ett slumpsystem ska finnas i min mening.

Vad det gäller gudar som släpper loss, ja varför inte? Så kan det också vara, helt säkert.
Det finns ju faktist en magisk effekt som heter jordbävning i M&M dessutom.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag resonerar tvärtom: om det är extremt ovanligt låt det vara upp till SL eller till scenariot, istället för att slå 1T1000 varje dag och se vad som händer.
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Re: Jordbävningar på mundana? (LÅNGT)

Jag tänker göra ett försök att se den bakomliggande orsaken till jordbävningar ur ett perspektiv som passar med in bild av mundana. Allt består kort och gott av materia, materian har svängningsriktningar på samma sätt som är beskrivet i alkemikapitlet i M&M (det var länge sen jag läste om det så jag kan inte utveckla det spåret mer). Vad som finns mer är alla kraftaspekterna (kronotropi, ataxatropi osv..), det är deras inverkan på materian som ger materian sina egenskaper baserade på aspektens karakteristiska drag, ett ämne influerat av hydrotropi blir mer likt vatten, ett exempel är kvicksilver vilket i min syn på Mundanas fysik är en hydrotropiskt influerad metall. Ju mer influerat av en aspekt något är desto starkare egenskap. Men det finns en gräns, övervikt skapar en obalans vilket kan uttrycka sig i hög- och lågmagiska platser men även i händelser.

Försöker jag tillämpa samma tänkande på en jorvbävning och ett vuklanutbrott så skulle det kunna bli nåt åt detta håll:
Geotropi är vad som dominerar marken, fältet som påverkat marken är olika starkt, det är exempelvis tämligen svagt i skogars humuslager, medelstarkt i öknar och kalksten och liknande mer lättpåverkad "sten" och i matjord medan väldigt starkt i bergskedjor och liknande. Sedan blir det även en fråga om orsak och verkan, är en bergskedja resultatet av stark geotropi eller den starka geotropin ett resultat av att bergskedjan finns där? Mitt förslag är att det är bägge.

Åter till spåret. En alldeles för hög täthet av en aspekt kan få effekter att uppstå spontant. Jordbävning är som bekant en effekt baserad på geotropi från M&M så i mitt mundana är det marken som lättar på trycket när den har för mycket geotropi att en obalans bildats.

En vulkan är helt klart ett överhängande termo/geotropiskt fenomen. Låt mig introducera ett nytt begrepp här, naturlig transformation. När filament av en aspekt blir till andra genom saker som händer, en eld som brinner av biotropiskt influerad materia i form av ved, föder de purotropiska eldsflammorna och skapar (alternativt omvandlar delar av de pneumotropiska filamenten i luften) till termotropiska filament. Huvudsaken är att balansen bibehålls och att tätheten av de sammanlagda aspektfälten står fast.
Vulkanutbrottet skulle jag se som ett naturfenomen som involverar ett flertal olika aspekter. På grund av obalansen i fälten så uppstår en explosionsliknande händelse som kastar ut magma och pimpsten (magma: termotropisk: varm, hydrotropisk: flytande, geotropisk: sten).

Det här går att utveckla i all oändlighet och har man bara en klar idé om hur grunden funkar så kan man snabbt konstruera sina egna förklaringar på de flesta händelserna med hjälp av "mundansk" fysik.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Detta som jag skrev:
"När sedan jordbävningar uppstår tycker jag ska vara upp till dig som SL, de är tillräckligt ovanliga för att ett slumpsystem ska finnas i min mening."

Är ju två meningar som motsäger varandra. Det ser jag nu, men jag var trött och något stressad.
Jag menade, precis som du menar RD, att jordbävningar är upp till SL eller scenariot. Ingen slump.

"...att ett slumpsystem inte ska finnas i min mening"
Var nog det jag tänkte skriva. :gremsmile:

Well, tack för att du pekade mig på den rätta vägen! :gremwink:
Ett slumpsystem skulle vara typ som att slumpa fram när och vilka monster man råkade ut för:
"Ja, ni är ute och går i Talon [slår 1T1000] och plötsligt landar en drake framför er, den ser förbannad ut!"
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag vill minnas att jag läst ett nämnande någonstans om att jordbävningar skulle kunna vara följden av stora golems som förflyttar sig genom marken.

Tycker dock att förklaringen med "spänningsrelease" var lite snyggare och roligare.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Well, för enkelhetens skull. Kontinentalplattor är nog den teorin som ligger bakom vulkanisk aktivitet även på mundana. Dock tror jag inte folk i spelvärlden vet om varför. För den obildade så är det gudar och liknande som styr.
För den bildade så är det lokala flöden och magistormar mellan geotropi och termotropi och en del pyrotropi väl i dom pyroklastiska flödena i vulkanen.
In-game, magiska stormar som verkar följa vissa mönster dvs efter "sprickorna"

Och varför skulle man behöva ett random-system att veta när en jordbävning blir till?
Hallå? Det är väl precis som allting annat i spelvärden. Blir det jordbävning, pesten bryter ut, kungen avlider, ett land invaderar, uppror, massvält, meteoritnedslag, solförmörkelser eller helt enkelt all form av force majoure tillhör vad spelledaren tycker är godtyckligt i hans kampanj.
Vill du ha en jordbävning där rollpersonerna råkar befinna sig, ha det.
Vill du ha en jordbävning i borte ebhron så att hela kabalaöarna faller i havet, ha det(om det fyller en plats för dig,din kampanj, eller din kampanjvärld.)
Varför slå en t100 för att sedan säga "oopps ! sorry men en stor megavulkan får precis utbrott under era fötter... Öh, slå typ ob100t6 undika för att inte brännas ihjäl".


/poseur med sina magiska flöden.
 
Top