Nekromanti Jordan och Bibeln

Nero_UBBT

Warrior
Mors kors!
Jag vet att detta kan ha dryftats tidigare, men finns det någon uttalad koppling mellan Tidens Hjul-serien och Bibeln.
Självklart finns det kopplingar som går utöver frälsargestalten Rand, Jordan har ju även passerat tillfälligheternas alla gränser när det kommer till korrelation till Bibeln. Däremot undrar jag hur uttalat Jordan gör detta, om det har något med böckernas budskap att göra eller om han mest tänkte att det skulle bli sjyst fiktion. Finns det t.ex några tydliga allegorier som går att hänvisa till Bibeln?

Det senaste Bibliska jag läst med koppling till det hela:

”Och den tredje ängeln stötte i sin basun. Då föll från himmelen en stor stjärna, brinnande såsom ett bloss, och stjärnans namn var Malört…” - Uppenbarelsboken.
Spoiler - Mat Cauthon och dolken:
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Malört kallar sig Padan Fain under ett tag, efter att han gått ihop med demonen från Mats dolk </font></td></tr></table>

Sju stycken sigill/förseglingar som det talas om i Tidens Hjul Nämns också i uppebarelseboken. I bägge skriver Jordan och Johannes att världens undergång kommer ske när alla sigill/förseglingar är brutna.

CS. Lewis använde Narnia-böckerna för att framföra ett kristet budskap, finns det några tydliga såna intentioner från Jordans sida tror ni, eller är det om inte tillfälligheter, så i alla fall inte helt avsiktliga kopplingar. Jordan kanske hämtat inspiration men vill inte via böckerna banka en halv Bibel [vilket det blir om man lägger ihop referenserna] i huvudet på någon.

Synpunkter, länktips och klarlägganden vore välkomna.

Förresten, finns ju även mycket som påminner om Yin-Yang och buddhism och andra österländska religioner, vilka jag själv inte är expert på. Men jag gissar att andra här på forumet kanske kan erbjuda mer insikt i ämnet...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag ser inga sådana kopplingar. Jordan har utnyttjat många populärkulturella koncept, däribland en del från Bibeln, för att bygga upp en känsla av hot i sin värld. Vad jag minns har exvis diverse onda överkuckun namn som påminner om "klassiska" västerländska demoner. Men mer än så blir det inte.

Narnia-sviten innehåller däremot tydliga och medvetet inlagda kristna resonemang.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Aslans offerdöd i The Lion, the Witch and the Wardrobe och världens undergång i sista boken är två bra exempel på detta. men det finns fler och lite mer subtila. Voyage of the Dawn Treader tar upp sådant som botgöring och förlösande självinsikt ur ett kristet perspektiv. </font></td></tr></table>

Jordans böcker saknar sådana djupa funderingar utan kör hårt med ren underhållning och action. (Men varför är alla så rädda för "Drakens" reinkarnation egentligen?)

Nero_UBBT

Warrior
Att kritik mot kristendomen finns att se i bland annat Masema stämmer nog ganska väl, men jag tror inte det betyder att han gör något avståndstagande från kristendomen, utan pekar ju mest ut något enskilt som är negativt i det hela.

Jag kan ju även meddela att det i Uppenbarelseboken står om en drake som ska komma och hölja världen i eld... KAN ju ha med saken att göra. Vilket kanske rätar ut en del frågetecken kring varifrån draken kommer ifrån- Tror att Jordan knappast kan ha gjort detta av misstag...

Fortfarande förvirrad över de österländska religioner som skymtar upp här och var. Tidens hjul, mörker och ljus (okej, även gnostiskt iofs) m.m

Frixeray

Swordsman
Vad jag menade var mest just extremism och allt jävelskap som uträttats i kristendomen och Jesu namn. Jag kan liksom mycket väl tänka mig att Jordan själv är kristen (även om jag egentligen inte har någon aning), bara att han på ett humoristiskt och samtidigt ganska skrämmande vis angriper extremism, kristen i synnerhet, men i mina ögon även all form av extremism...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag träffade Robert Jordan på fantasykonventet "Östan om sol" för tio år sedan och lyssnade på ett par av hans föredrag. Jag vet inte om han är kristen, men han gav inte något uppnbert kristet intryck. Däremot körde han hårt över Stephen Grundys* neo-asatro som han tyckte saknade koppling till vikingatidens nordiska kulter, samt tog avstånd från fundamentalismer. (Jordan sa något i stil med: Almost all we know of the Norse religion was written down by Christians, many times long afterwards.)

<font size="1"> *Stephen Grundy är/var en amerikansk fantasyförfattare som på 90-talet skrev romaner baserade på folkvandringstida germanska sagor, typ Nibelungen-legenden. Han och hans hustru var då dessutom ledande inom amerikansk neo-asakult. </font size>

Nero_UBBT

Warrior
Re: Förresten...

Jättebra länk! Kanske den bästa länken jag fått på väldigt länge...

Däremot börjar jag tror att Jordan helt enkelt tänkt att "det är ju kul om man får in lite genuin känsla i alla mytologi" och sen har han plockat namn och myter så mycket han kan för att sedan blanda ihop det i en misch-masch.

Ganska förvirrande gubbe... Och ett dåligt grepp att ta, han förvirrar läsarna och upprör säkert en del också. Klart att det är kul med tydliga referenser till vår egen värld, men då ska det ju helst finnas en röd tråd. Å andra sidan skulle böckerna inte vara samma sak utan sin resonans mot vår egen värld.

Är på 19:e boken nu (tror jag)... börjar kännas ganska segt nu... Ändå vill man inte att han ska bli klar förrän typ dagen just innan han dör.