Nekromanti Johnny Mnemonic inatt på fyran

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Kl 00.10 (tror jag?) visas Johnny Mnemonic i Kanal 4. Det är en ganska bra cyberpunkskildring, lite Neotech över den. Se den speciellt de som spelar kurirer.Jag är medveten om att det kan debatteras om det är cyberpunk/Neotech men se den iallafall. Det är en bra film.
 

smagu

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
77
Location
Östersund
Kollat på Tv4.s hemmsida.
Du har rätt. Johnny Mnemonic går på tv4,Torsdag den 5 sept kl 00.10.

/Smagu

Kort info från tv4 nedan.

Amerikansk sciencefiction-thriller från 1995 med Keanu Reeves och Dolph Lundgren. Filmen är baserad på boken av William Gibson.

Framtidens mest värdefulla handelsvara är information. I en värld där laglösa hackers frodas måste den mest dyrbara informationen transporteras i huvudet på professionella kurirer, som Johnny Mnemonic (Keanu Reeves). Genom att transportera informationen i sin hjärna erbjuder Johnny och hans gelikar det mest säkra och konfidentiella sätt att frakta varan, och för rätt pris garanterar han att den kommer fram.

Men denna gång är han på väg att själv få betala ett högt pris för sin värdefulla last.
För att få plats med de dataprogram han smugglar åt ett ljusskyggt företag, har han dumpat sina egna minnen. Nu vill han ha dem tillbaka. Men det är dyrt, så dyrt att han tvingas göra en sista smuggelrunda för att kunna betala.

Johnny går med på att transportera ovärderlig information från två vetenskapsmän som hoppat av från Pharmakom, det tredje största företaget i världen. Han måste leverera inom 24 timmar eller dö. Hans liv hänger på mer än ett sätt på en skör tråd då han jagas av maffian och en galen skurk - alla vill åt det han bär i sitt huvud.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
jupp... den har fått riktig sugiga betyg å imdb, 4,6.
men för oss neotechspelare är den värd att notera för a) cyberprästen spelad av dolphan samt b) cyberspace-scenerna rendrerade i *fanfar* 3dstudio R4!!!!

jag vill minnas att man skjuter med svenska pansarskott (AT-4). Problemet är att de håller dem bakåfram, skjuter raketer med dem och att man laddar om. Pansarskottet skjuter granater och laddas INTE om. /images/icons/smile.gif
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
"cyberprästen spelad av dolphan"

När de filmade in filmen så gjorde de äver 2 timmar material med Dolph, men vid klippningen så kom de fram till att filmen skulle bli för våldsam om Dolphs roll fick mycket kameratid så de klippte hans roll till ett minimum /images/icons/sad.gif.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Att de misshandlar AT-4:an är ungefär lika proffsigt som att skurkarna springer runt med helt vanliga paintball-markörer...
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
borde finnas en special edition... med alla dolph-scener han är ju cool.

speciellt bra är det precis i slutet... när dolph... hmm... nä det får ni se själva.
 

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Vill inte verka petig, men läs boken hellre än att se den i bästa fall tveksamma filmatiseringen. Gibson är Cyber, Keanu Reaves och Dolph är det inte.

Ps. nu vet jag att en del kommer att påstå att Keanu är Cyber bara för han var med i The Matrix. Men de som tycker det måste inse att den otroligt bra filmen Matrix skulle varit ännu bättre om huvudrollen spelats av någon som faktisk kan agera.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Keanu är så mycket cyberpunk man kan bli, rent utseendemässigt.. Läderrock, solbrillor.. mm-mm.
Han skådespelarinsats tänker jag inte gå in på.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
det är möjligt, men det är kul att se på iallafall... Jag strävar inte efter högkultur när jag spelar rollspel, bara efter att ha kul.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"läs boken hellre än att se den i bästa fall tveksamma filmatiseringen"

Errm, berättelsen "Johnny Mnemonic" är väl snarare än kort novell än en hel bok, va? Å de har ju egentligen inte många likheter med varandra överhuvudtaget. Jag var grymt besviken på novellen, så trots att inte filmen är något vidare i sig, så kan man ändå titta för rollspelsinspirationens skull. När Keanu flyger runt i cyberspace till exempel, så får man mycket bra idéer man kan använda som spelledare.

/Rising
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Näpp... Pansarskottet skjuter faktiskt fenstabiliserade raketer, men ladda om går däremot inte.

Granatgeväret Carl Gustaf skjuter däremot granater... det får en hel del uppmärksamhet i en annan Dolph rulle, nämligen "Men of War"...

"Spring era jävlar!"

Heja Dolph! Mer skurkroller för honom!

*minns Universal soldier och myyyyser*

"I'm all ears."
 
Top