John Bauer-sagoscenario?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Hej, nu letar jag ett lämpligt "John Bauer"-inspirerat äventyr att konvertera till Väsen. Trolska skogar, mystiska stenformationer, djupa sjöar etc = sagostämning. Egentligen är jag ute efter "folksägenäventyr", men "Bland Tomtar och troll"-folksagor går utmärkt.

Tänkte mig att det blir en session i någon halvt otillgänglig (förtrollad) dal, där sagans värld trängt igenom, och Baueraktiga filurer verkar mer öppet. Tittat lite på Trollkvinnans Gåta och Vinterskogens Hemlighet men fastnade inte riktigt för plottarna just till det jag tänkt mig, även om de är nog så sagoaktiga fantasymässigt, men de lirar inte riktigt med Väsen i sig. Spelarna får gärna förstå att de hamnat/fastnat i en sagoaktig del av den normala världen,

Känner någon forumit till något annat (låg-level) äventyr som skulle passa den kravspecen?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
På fullt allvar - knyck ett bamseäventyr. Varför inte filmversionen av Bamse i Trollskogen?

En häxa har gjort något skumt i en by och Bamse med vänner (dvs RP) måste resa djupt in i vildmarken (dvs Trollskogen) för att ställa saker till rätta.

På väg till skurkens håla möter de gigantiska stentroll som de måste smyga förbi, en gigantisk fornborg fylld av troll att fångas av eller förhandla sig förbi, och så vidare.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag har skrivit två sagoaktiga äventyr till DoD6, Skogens Fångar och Sommarstämman, som kanske kan passa. Dock måste jag säga att de skrevs för mycket länge sedan och innehåller en del stora brister som jag aldrig skulle släppa igenom idag, men de kanske kan omarbetas?
 
Top