Johan & Pellevin-fantasy som rollspel?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
De grejer jag kört som legat nära där har väl vara nåt ihopslängt baserat på Fuzion, och Saga. Skulle antagligen mest bara slänga ihop något nu också. Eller ta Saga.

Tänker att det viktigaste inte är rollspelsreglerna, utan sagans regler.

PS. Glöm inte att fixa stats för smurfar om du ska köra på något mer utförligt, de har ju ett crossover-album med Johan och Pellevin.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Tackar för input: jo, det skulle nog luta åt ngt enklare som Äventyr!, Saga eller eget hack för att få till folksagostuk a la nämnda serieverk. Ngn som har fler serierekommendationer i samma stil, utöver Percevan?
 
Last edited:

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
PS. Glöm inte att fixa stats för smurfar om du ska köra på något mer utförligt, de har ju ett crossover-album med Johan och Pellevin.
Crossover? Deras första framträdande någonsin är i Den förtrollade flöjten och de dyker upp i några andra album också. Tekniskt sett är Smurfarna en spin-off serie till Johan och Pellevin.

Nu blev jag riktigt sugen på att läsa om några Johan och Pellevin-album. 😅
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Crossover? Deras första framträdande någonsin är i Den förtrollade flöjten och de dyker upp i några andra album också. Tekniskt sett är Smurfarna en spin-off serie till Johan och Pellevin.

Nu blev jag riktigt sugen på att läsa om några Johan och Pellevin-album. 😅
Å fan, åt det hållet! Kul!
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Googlade Johan och Pellevin-album på grund av den här tråden nyss, och upptäckte att det givits ut fyra nya album för ca en månad sedan! De senaste gavs väl ut på 80-talet någon gång?
Dessa fyra är tydligen skapade efter Peyos död. Har någon hunnit läsa dem och vet om de håller måttet?
1663222528468.png
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Hur är det med Troubleshooters? Jo, jag vet att det är satt i någon slags 60-tals-setting, men det är ju ett system som är gjort för fransk-belgisk-serietidnings-action-med-humor, alltså typ samma genre som JoP. Ni som har spelat det spelet, skulle det funka?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag skulle nog också köra med Saga. Det är lättspelat och funktionellt. Dessutom är boken nära på gratis.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Jag kan tänka mig att det färdiga DoD23 kan vara ett alternativ. Det är ganska basic och skalar man bara bort lite släkten och drar ner lite på det dödliga våldet skulle det nog passa bra. Att ta olika tillstånd skulle kunna göras till en genre-lämplig grej. Att överdriva dem en aning och spela arg så att man blir röd i huvudet, rädd så att man släpper allt och flyr, lortig för att man rullat runt på marken... osv.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Hur är det med Troubleshooters? Jo, jag vet att det är satt i någon slags 60-tals-setting, men det är ju ett system som är gjort för fransk-belgisk-serietidnings-action-med-humor, alltså typ samma genre som JoP. Ni som har spelat det spelet, skulle det funka?
Skulle kunna funka. Blir ju en del jobb med att göra om de saker som är knutna till 60-talet till fantasy, men definitivt görbart.
Annars skulle eventuellt FATE Accelerated kunna vara ett alternativ.
 
Top