Nekromanti Jocke GM:ar ASE

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
I kväll är planen att vi gör rollpersoner till en Anomalous Subsurface Environment kampanj. Vi kommer att köra LL reglerna rakt av, med brasklappen att ingen i gruppen är 100% inläst på dem. Såhär första vändan kommer vi att spela två möten på två veckor, jag hoppas lite på att få avsluta mötet i sista rummet i förmaket till själva ASE (rum 32 för er som har boken), för det tor jag min grupp kommer bli peppade av. Men det beror lite på hur många spelare som dyker upp i kväll ev får de söka e

Här kommer jag att skriva en kortare logg av typen vilka var med, blev det nån progress, vilka dog osv. Inga stora tankar eller så. Bara en loggbok över gruppens framsteg/felsteg.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Vi är altså min spelgrupp, Bedlam, inte bara folk i allmänhet som vill göra en LL gubbe. Det kan jag såklart inte ställa mig negativ till, alltid kul att rulla fram en robot eller en insektoid liksom.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Möte ett

Spelare: Groggdan the Barbarian (lvl 1 Fighter), Captain Quill (lvl 1 Scientist) Ralfor den Svarte (lvl 1 Scinetist)

Progress: Klarade Moktar Lair, öppnade The Gatehouse men gick inte in.

XP och Loot 1456 xp varav 740 i GP. 485 per spelare.

Hur känns det: Kul.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Möte två

Spelare: Groggdan the Barbarian (lvl 1 Fighter), Captain Quill (lvl 1 Scientist), Ralfor den Svarte (lvl 1 Scinetist), Draxler (lvl 1 magic user)

Progress: 15 rum utforskade.

Gruppen svängde vänster in i barackerna, allierade sig med de hela automatonerna, gick igenom oficerarnas grejer och lagerrummen. Sedan gick de i en fälla och Draxler föll mot sin död. Captain Quill klätrade efter och fick syn på De Skarvade Automatonerna. Sedan gick de ut för att hämta nya krafter.

XP och Loot: 1046 xp varav 500 i GP. 348 per spelare (efter som Draxler dog innan jag delade ut XP) Agronium Shield +1

Död och förintelse: Draxler dog i en schakt-fälla.

Hur känns det: Det funkar rätt bra, jag gillar att båda sessionerna har gett ungefär samma xp utdelning. Det är lite jobbigt att hålla mer än 10 nånting rum i färskt minne, hålla koll på hur tiden går och att läsa av to-hit tabellerna. Jag är också för att en av dem dog i en fälla, som ett bevis på att det är farligt.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Idag är det dags för möte tre!
---
Trodde jag, men det ställdes in pga sjukdom.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
VI spelade idag i stället.
Spelare: Groggdan the Barbarian (lvl 1 Fighter), Captain Quill (lvl 1 Scientist), Ralfor den Svarte (lvl 1 Scinetist)

Progress: The gatehouse avklarat. ASE öppnat De blev vänner med de vanliga robotarna, sprängde de skarvade robotarna med bomber och lockade med sig bossen till deras kompis, säkerhets roboten vid nedgången till våning 1.

Som belöning har de fått The Gatehouse som sin egen bas, Det kom sig mest av deras spelande, men jag har liksom högt och tydligt bestämt att robotarna som är kvar kommer att fortsätta vara deras vänner och att det inte finns några wandering monsters kvar och så.

Captain Quill och Ralfor har nån slags plan om att el kommer bli den stora expertvaran därifrån. Groggdan har planer på att kolonisera The Gatehouse med lerbönder.

XP och Loot 3820 xp. Har inte kvar listan på vad som är i ren gp. 1273 per spelare. Alla gick upp i level. Gruppen fick välja på att sälja sina skatter för 50% av värdet eller en d100% av värdet. De slog och landade på 51%.

Död och Förintelse: Groggdan utlöste en giftfälla men klarade precis sitt save vs suck - han var immun mot just det här giftet sedan tidigare.

Nästa gång kommer de att börja stadsmiljö och leta henchmen/köpa nya grejer.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Jocke;n134464 said:
Groggdan utlöste en giftfälla men klarade precis sitt save vs suck
Är det den man slår för att undvika level drain? Eller vampyrer?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Möte Fyra!

Spelare: Rolfor den Svarte (lvl2 scientist), Pryt - Son of the great and superior Daog (lvl 1 cleric), Salamandros (lvl 1 Elf).
Henchmen: Hobbs (lvl 1 Hlafling), Nancy the Wraithfull (lvl 1 fighter)

Efter som Groggdan och Captain Quills spelare inte var närvarande så hade Rolfor (Ralfor var min felstavning, han har inte bytt namn) rest till bruksorten Lugosi för att rekrytera mer äventyrare, samtidigt om Groggdan letar civilister som kan flytta in i The Gatehouse och Captain Quill (antagligen) rapporterar till Vetenskapskyrkan om deras framgångar.

Progress: Rolfor ledde en första trevande expedition ner på VÅNING 1. De utforskade 11 rum innan de såg en god möjlighet att ta sig tillbaka upp. De stötte på: En Björn, Dobber-men, Skrikare, Migrerande svampar, Likgeléer och några Käkhuvuden. De lurade ihop skrikarna och Likgeléerna som slogs mot varandra rätt så bra.

XP och Loot: 910 xp varav 450 i skatter. 0 gp. 364 per spelare och 182 till Hobbs.

Död och förintelse: Det första som hände var att Nancy dog när hon klev på en tryckplatta och mängder med giftpilar sköts ut ut en vägg.
Därefter stötte de på tre jawheads som bet ihjäl Pryt. Pryts spelare tog över Hobbs för resten av mötet.

Hur känns det: Jag synkar rätt dåligt med Labyrinth Lord. Jag hittar aldrig det jag letar efter i böckerna... Spelarna märkte att jag störde mig på reglerna. Jag får fixa nått tabellhäfte eller så till nästa session.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Genesis;n134468 said:
Är det den man slår för att undvika level drain? Eller vampyrer?
Jag tror att Jocke menade "save vs. poison", d.v.s. save or die. I OSR undviker man level drain genom att inte bli träffad av vandöda.
Blir man träffad av en vampyr tar man 1d10 i skada OCH förlorar TVÅ levels. Inget save. Sug på den. :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jocke;n144686 said:
Hur känns det: Jag synkar rätt dåligt med Labyrinth Lord. Jag hittar aldrig det jag letar efter i böckerna... Spelarna märkte att jag störde mig på reglerna. Jag får fixa nått tabellhäfte eller så till nästa session.
Jag förstår hur du känner det. Jag kan de gamla DnD-reglerna nästan utantill, men det leder till ett annat problem: försöker man ha original-reglerna, LL, S&S, LotFP och DCC i huvudet så börjar man blanda ihop dem. Uppstår en viss situation har jag inget som helst problem att citera en regel ur minnet som täcker det, men jag kan för mitt liv inte komma ihåg från vilket spel regeln kommer. :)
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
MEEER! JAG VILL LÄSA MER! ASE är en så vansinnigt bra setting!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
carrot;n145360 said:
MEEER! JAG VILL LÄSA MER! ASE är en så vansinnigt bra setting!
Vi spelar igen på Torsdag. Så till helgen kanske. Just nu är mitt mål att göra/hitta nån slags bra sl skärm, så jag slipper så upp recation rolls och moral-reglenra hela tiden. Kanske också ett Så här gör du en gubbe-blad, så att det går snabbt för spelare som dör att rolla fram en ny figur.
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Jag köpte en SL-skärm från amazon för nåt år sedan som man kan smälla in egna papper i, så det lämpar sig till vilket spel som helst.
Det ska bli spännande att se vad som händer härnäst. ASE är en av dom moduler jag absolut måste få spelleda innan jag dör.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Det är mer själva innehållet jag behöver, fuskpapperna.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Hur kan det hända så här mycket på ett spelmöte? Jag är helt utmattad!

Spelare: Rolfor den Svarte (lvl 2 scientist), Groggdan the Barbarian (lvl 2 fighter), Captain Quill (lvl 2 scientist)
Henchmen: Hobbs - halfling, Nunky- dvärg, Oliver - cleric, Aurgh - Moktar, Nibelung - fighter, Mull Melba - thief, Francis Del Gregg - fighter, Karo the Sweet - fighter.


Det hela började lugnt och sansat med att Groggdan hade rekryterat lite folk till att flytta in i The Gatehouse, "Bullet" Bill Thompson - ammunitionssmed till yrket och 10 mindre tydliga NPCs flyttade in och håller på att bygga en smedja i Rum 26.
Groggdan har även skyltat vid den raserade ingången till ASE att gruppen söker folk - så att det på sikt ska gå att rekrytera henchmen utan att åka in till stan.

Captain Quill har väckt visst intresse hos Vetenskapskyrkan genom att avlägga två helt olika rapporter till två falanger i kyrkan. Ingen av rapporterna var helt sanningsenlig.

Tillbaka i The gatehouse enades de om att platsen behövde ett namn - ett som skulle göra att det gick att marknadsföra en högteknologisk framtidsbunker med tillhörande dungeon i. ASE klingar illa, efter som det är ett tre tusen år gammalt namn och tiderna förändras.
Eden? Grönland?
Till slut enades de om Elysium IV.

Med fyra henchmen, Hobbs, Nunky, Oliver, och Aurgh - rekryterade var det dags att gå ner i mörkret igen.

De tog sig ner på level 1.

Fyra av de döda Skrikarna hade animerats av Likgeléerna, men de tillintesgjordes snabbt men han sätta tänderna i Nunky. Sen hittade gruppen det gömda silverskelttet.
Värre var det när Groggdan tog initiativet att leta bland skeletten i Benkatedralen (rum 9) för att få tag på en skalle som skulle passa i socklarna i Korsrummet. Skrikarna vällde in och trotts en ganska god plan att begrensa hur många som kunde anfalla så gick Hobbs, Oliver, Aurgh och två med-packs åt innan alla skrikarna låg döda, överst på benhögen.
Gruppen retirerade till The Gatehouse.

XP och Guld: 1063 varav 900gp. 354 per spelare, efter som alla henchmen var nedgjorda.

Ett par dagar senare begav sig gruppen till Chelmsfordshire för att proviantera och rekrytera nya henchmen. De valde att sova kvar i byn. Under natten smyger sig en varulv på dem, men Captain Quill's vakthund Target märkte att någon snokade.
Groggdan sträcker sig ut och sliter tag i den för honom okända fienden. Rolfor är inte sen att slita fram silverdödskallen. Efter som Varulven i vart fall hade 50% chans att vilja fly runda ett så lät jag den slå sin tärning redan nu. Den flydde.
De samlade sina pengar och köpte ett avsågat hagelgevär med åtta skott.

Med fyra nya friska henchmen, Nibelung,Mull Melba, Francis Del Gregg och Karo the Sweet så utforskade de några rum till och hittade bland annat Skrikarnas barn och skatter. Folkmordet var ett faktum. Groggdan hade redan svurit på att leta upp skrikarnas barn och dräpa dem. Sen hittade ett mycket märkligt rum bakom en onödigt komplicerad hemlig dörr. Rummets väggar vara målade som en skog och konstgjorda buskage täckte stora delar av golvet. I mitten stod fyra trästatyer föreställandes treögda gnomer. I gnomernas hattbrätten satt ädelstenar som hägrade för mycket.
Mull Melba - tjuven undersökte rummet noga och konstaterade att statyerna inte tycktes vara minerade.
Planen var att bära bort en av gnomerna och långt från de andra ta loss ädelstenen. Men det sket sig såklart och plötsligt var rummet fullt av trädelementarer, eld, döende henchmen och seger.

Sen var det för sent för att fortsätta.

XP och Guld: 2170 xp varav 2000 i guld. det blev 542 xp var, efter som Francis Del Gregg och Karo the Sweet fortfarande levde och tillsammans tog en del av xp:n.

Död och förintelse: Det dog henchmen som flugor! Groggdan vara nere på 1HP och vände.
Hur känns det: Det var kul. Men nu vill jag bara vila i två veckor. Jag trodde det skulle bli en TPK i Benkatedralen, efter som henchmen:en gick åt fort och deras plan flippade. Sen missade fem attacker Groggdan (som just då hade 1 hp) och vinden vände. Jag förstår inte hur jag ska klara av att spelleda så här mycket nästa vecka också. Alla tabeller gav omvärlden rätt mycket stämning. Jag måste också lista ut när/om/hur The Unyielding Fist , trollkarlens arme, tar nån notis om en bättre nedgång i ASE- jag menar Elysium IV.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jocke;n147129 said:
Jag måste också lista ut när/om/hur The Unyielding Fist , trollkarlens arme, tar nån notis om en bättre nedgång i ASE- jag menar Elysium IV.
Jag skulle säga att det börjar bli lagom när rollpersonerna börjar hitta till nivå 3. Händer det för fort tappar rollpersonerna sin edge mot alla andra intressenter.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Vi spelade igår.
Spelare: Northon The Nimble (lvl 1 thief) Rolfor den Svarte (lvl 3 scientist), Groggdan the Barbarian (lvl 3 fighter), Captain Quill (lvl 3 scientist)
Henchmen: Francis Del Gregg - fighter, Karo the Sweet - fighter, Borongar - dvärg, Meltzgar - alv, Crusty Tim - fighter, Nveram -tjuv.

De utforskade 12 rum på nivå 1.

Vi började inne i Denethix. Där rekryterade de en bordellägare och en köpman till The Gatehouse, vetenskapsmännen gick igenom fruktansvärd kirurgi och tjuven Northon The Nimble dök upp tillsammans med ett gäng henchmen.

Ett par svampar i ett tidigare outforskat rum började tjuta när gruppen klev in - det lockade till sig några Morlocks som var ute och jagade Skrikande Män i närheten, det blev ett diplomatiskt möte som slutade med att spelarna blev förda till Morlock hövdingen och slöt ett avtal med dem som främst handlar om att förse Morlockerna med trä.

Sedan fördes våra hjältar tillbaka till kända delar av grottan. Åt både hållen passerade de The Dungeon Highway men blev inte särskilt imponerade av den.
Därefter undersökte de tronrummet och hittade en hemlig gång som till slut ledde dem fram till nedgången till lvl2 - så som Morlockerna beskrivit den. En vila i ett hemligt rum ledde inte till att de helade - i stället dog en av deras henchmen, Karo The Sweet, under natten! Det visade sig att Captain Quill hade hittat en magisk amulett som stal hälsa av de andra i gruppen. Han valde att behålla den.

Här var det dags att bege sig upp till ytan. Trotts alla deras framgångar blev det inte mer än 596 exp att dela på.

De samlade sig, åkte ner till stan för att ersätta förlusten av två henchmen och läka sina skador.

Sen klev de ner igen och undersökte den nordöstra delen av kartan, där de träffade några troglodyter, slogs mot en levande skatt och hittade en blå kristallskalle. Sen var det dags att sluta för dagen och dela på 495 exp.

Saker vi tänkte på: Vad händer när en spelare dör? Borde en ny spelare få börja på högre level?
Vad vi kom fram till: När en spelare dör ärver den nya rollpersonen 50% av den gamles exp. När de börjar äventyra på level 2 så kommer nya spelare få börja på xp som "typ" är level två. exakt hur mycket får vi kolla upp när det blir intressant.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Efter som spelarna hittade nedgången till level 2 förra gången har jag börjat läsa igenom lite rum på den våningen. Satan vad märkligt det är!
 
Top