Nekromanti Jobbiga spelare

MrCommie

Veteran
Joined
16 Jun 2002
Messages
2
Hej, jag undrar vad för rollpersoner ni föredrar?
Hjältar med überstats som skall rädda världen från undergång och slaktar drakar med två hugg av sina perverst stora magiska svärd?
Eller mer föredrar ni mer "normala" karaktärer, bönder, handelsmän, misslyckade prisjägare och så vidare?
Jag brukar skriva ganska "down-to-earth" äventyr, där strid verkligen är dödligt, och man bör verkligen akta sig för att bli skadad... En av spelarna i min grupp håller inte riktigt med, han vill hellre ha det översta alternativet, och envisas med att skapa löjligt kraftiga karaktärer! Han tjatade och tjatade (han kan bli väldigt övertgande.../images/icons/sick.gif) och la inte av förrän han fick skapa ett spelbart Odjur (Monster-Och-Varelser boken) med STY 28 osv.

Jag bara undrar, är det inte jäkligt tråkigt att spela med sådana kraftiga karaktärer? (I Neotech, som vi också spelar, köper han alltid cybernetiska muskler så han får STY 36...)
Några förslag annars hur man kan lösa problemet med alltför feta karaktärer?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Personligen så föredrar jag ett mellanting.
Jag vill att karaktärerna ska skilja sig från mängden men dom ska definitivt inte gå och vara bundisar med kungen osv...

Jag är tycker definitivt om att strid är dödligt och fullständigt livsfarligt, det är så jag brukar föredra det.

(I Neotech, som vi också spelar, köper han alltid cybernetiska muskler så han får STY 36...)
Några förslag annars hur man kan lösa problemet med alltför feta karaktärer?


Med lite fantasi så kan man jämnt vrida och vända på übrade karaktärer så att dom blir ospelbara för spelarna.
Neotech, STY 36
Om killen har STY 36 så har han även ett exoskelett. Exoskelett är allt annat än diskreta, dom är inskruvade genom huden i det vanliga skelettet och sitter utanpå huden som stora metallbitar.
Det syns definitivt och detta medför ett antal roliga saker.
1) Folk avskyr RPn
Folk ser antingen spelaren som ett vidrigt äckel, och beblandar sig inte med honom.
T.ex. så kan han glömma att komma inte på finare restauranger, hotell m.m.
Vanliga barer kan också vara problem, skylter som "Vi servererar inte robotar!" är inte alltför ovanliga.
2) Folk ser RPn som livsfarlig
Cyberpsykos läser man om och ser i tidningen var och varannan dag. Det är ett allmänt känt faktum att folk som installerar för mycket cybernetik blir mentalt instabila. Ingen vill vara i närheten av en person som har styrka för att välta en mindre bil om han när som helst, utan förvarning kan flippa!
3) En lokal ripperdoc blir tipsad om att det går omkring en man med stora mängder cybertechs i området. Han skickar sina lika cybrade gorillar på att ta ner honom, så att doktorn kan lägga vantarna på cybertechsen.
Som en liten irriterande sidogrej i ett äventyr så där =)

Han tjatade och tjatade (han kan bli väldigt övertgande...) och la inte av förrän han fick skapa ett spelbart Odjur (Monster-Och-Varelser boken) med STY 28 osv.
Eon, odjur
Han kommer aldrig någonsin i hela sitt liv att komma in i en civiliserad stad. därmed basta.
Odiskutabelt faktum. Få se hur kul han har det då, om när han får sitt och vänta långa tidsrymder på att folk ska göra sitt i staden.


Men det absolut bästa man kan göra åt såna här spelare är att helt enkelt sätta sig ner och ha ett allvarligt samtal med dom. Förklara att dom förpestar spelmiljön för dom andra spelarna, och för dig som SL.
Förklara lugnt och stillsamt att du inte kommer att låta honom spela sådana överdrivna karaktärer, och att det finns gott om tuffa karaktärsuppslag utan att man är överdriven.
 

MrCommie

Veteran
Joined
16 Jun 2002
Messages
2
Tack, skall göra det...
Även om det är svårt (Jag är en sådan nice guy, jag vill inte såra någon...) och jag får gå varsamt fram.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Inte überhjältar, men...

Jag tycker inte man ska ha några überhjältar som dödar allt-som-man-kan-stava-till & deras farmor. Men samtidigt så tycker jag att man kan lägga in lite hjältegrejor. Men inte för mycket..
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Vi har någonting gemensamt.. läs bara mitt inlägg "Diaboliska misslor och drakväktare".. Vad jag tycker är att du som SL (om du nu är det) ska göra är att säga ifrån.. och om han strävar emot så.. gör hans "liv" till ett helvete.. eller döda honom.. kanske får han två eller tre nivåer svårare på alla sina slag mot alla färdigheter på grund av "koboldism"...

Själv så föredrar jag "normala" karaktärer.. men strid är någonting väldigt viktigt för mig.. men en "normal" strid då..

// Mouja ---> Som har någonting gemensamt (!) <---
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Inte überhjältar, men...

"Men samtidigt så tycker jag att man kan lägga in lite hjältegrejor."

Alla "Hjälte-grejor" jag lägger in har en nackdel.. det är hur bra som heldst.. jag har gjort en hjälm.. som är legendarisk.. den tål lite mer än en vanlig ribbhjälm och alla huggskador gör +Ob1t6.. men nackdelen är att det bli +Ob1t6 svårare att undvika..
Ett annat exempel är en Öppenhjälm med ansiktsskydd.. en med taggar på i bakhuvudet.. den tål mer än en Öppenhjälm med ansiktsskydd och ger rollpersonen naturligt skydd 3 i alla kroppsdelar.. men om man har den på sig får man +Ob1t6 mot SYN.. då den omges av en mörk "aura"..


// Mouja ---> Som har taggar i bakhuvudet (!) <---
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Naug, tack för att skriver ett så lång och engagerat inlägg. Men på vissa spelartyper gör det du skriver faktiskt ingen skillnad. Sorligt är det men också tyvärr sant. Ibland är det ändå sättet att ta en konversation med han - så han förstår hur dom andra i gruppen ser på hans spelande.

/peter
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Enkelt ...

Stryk idioten ifrån gruppen.

Uppenbarligen vill han inte ha ut samma saker som ni vill av era spelmöten.


MvH
Kullendorff
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Den absolut bästa lösningen !!!

Du pekar på honom och skriker (högt) "Koboldism!!! Fem minuters utvisning!!! I hörnet!!!". Sedan pekar du på något hörn i rummet.. om han tjatar emot säger du bara "Tio minuter !!!".. och om han FORTFARANDE tjatar emot säg er du högt och tydligt "Match straff !!! Bort från plan!!!"... Denna teori är inte testad än så jag kan tyvärr inte uttala mig om det kommer att funka eller inte..

// Mouja ---> Som inte kan uttala sig (!) <---
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Inte überhjältar, men...

Det kan ju vara en fördela att göra som du, att lägga in en eller annan nackdel. Det kan man ju faktsikt göra... Det har jag inte tänkt på.
 

BrickuS

Veteran
Joined
15 Aug 2001
Messages
47
Location
Tranås
Om rollspel någonsin ska dö ut så ska det vara för att stridandet tar överhanden. Finessen, tycker jag, är att tänka innan man handlar och att man tvingas tänka om ibland osv. Tror hans beteende brukar vara nybörjarbeteendet (känner igen mig lite lite) så det försvinner väl med rutinen annars är han väl bara... obotligt dum =)

Ett bra sätt att få honom att fatta är kanske ett uppdrag där ni mest talar med folk och då kan han bli illa omtyckt pga. att han är för katig eller har för låg karisma (om han nu har det) så kanske du, om du har tur, lyckas få honom att fatta vad balans är.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Måste säga att du har rätt utOpiA. Man kan lösa alla problem separat genom "nej, men det funkar inte...", då uppstår genast ett nytt problem (d.v.s. ett nytt sätt att missbruka reglerna). Man måste se till roten med problemet (d.v.s. varför spelaren ifråga måste missbruka reglerna), och hur man löser det (d.v.s. få spelaren att sluta missbruka reglerna). Lämpligen genom att prata med honom eller att ihärdigt gnälla tillsammans med resten av spelgruppen. Go for it, ta katten i kragen och släng den över axeln. Eller nåt.

/Från en P|uTt@ som nyss spelledde två år i speltid utan ett enda våldsamt inslag.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Inte überhjältar, men...

Kanske för att jag tänker klokt /images/icons/wink.gif...
Vill ni ha exempel så här är ett annat av mina "Legendariska" Artefakter... en sköld som är helt byggd av människo skallar.. den har inge BRYT (men endå inte oförstörbar).. den tar trauma (endast av magi) som en "vanlig" vandöd (odöd)... den har ett "chockvärde" på 9 och "skade tålighet" 6... den regenererar 1 trauma/ dag... Den skapades av en nekromantiker.. som jag inte kan namnet på i huvudet.. i alla fall så är nackdelen den att den RP som har den i sin ägo (behöver inte ha den på sig eller med sig).. åldras skenbart dubbelt så fort..


// Mouja ---> Som har legendariska "artefakter" (!) <---
 
Top