Nekromanti Jobbig matematik!

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Tjenare....

Är det några andra än jag som upptäckt att det är väldans jobbigt att hålla reda på sina SLP´s Trauma, Smärta respektive blödningstakt´s poäng????

Jag har det iaf....

Så jag har övergått till det hedliga NeoTech systemet.
Alla skurkar har TÅL x 2 Skadepoäng.....För varje skadepoäng dom får måste dom slå ett chockslag. Hur många tärningar dom skall slå med beror på hur kraftig kroppsbyggnad dom har. Normal kropp: Ob 3T6 osv. Jag lägger till en tärning om dom ex. har mycket Cybertech.
Om dom slår under sammanlagd antal skadepoäng så faller dom. Dom dör automatiskt om dom får upp till Tål x 2 i skada...

Allt enligt NeoTech 1.......

Detta gör att striderna går mycket fortare...Och att jag slipper hålla reda på så mycket siffror och data.

Nu till min fråga...Hur gör NI?????

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>
 

Devastator

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
122
Location
Linköping, Sverige
Jag sätter upp enkla tabeller över smärta och trauma, och så fyller jag i de poäng som utdelas. Genom att hoppa till en ny rad i tabellen efter 5-6 poäng ser man mycket enkelt hur många tärningar som ska slås för chockslag.
För viktiga SLP, då det spelar roll om de lever eller dör håller jag även koll på blödningar och slår dödsslag. Det är faktiskt inte så värst jobbigt om man har snabb access till skadetabellerna.
Jag har dock som målsättning att lära mig skade-och träfftabellerna utantill, det speedar förmodligen upp avsevärt, eftersom det är själva tabellkollandet som egentligen tar tid.

Devastator

Quando omni, flunkus moriarti.
When all else fails, play dead.
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
"Vi gör ett SLP-formulär som håller reda på alla nuffror åt oss

Det blir fortfarande en massa siffror som man måste hålla reda på och skriva ner.....Dessutom blir man tvungen som SL eller Spelare att slå alla Extra skade slag.....Och det drar ju ut på tiden...Eller hur?????

Några andra förslag förutom SLP formulär (som tåls att tänka på)??????

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag gör som du, ett eget skadesystem som går snabbare. Jag själv har tre olika skadesystem för tre olika personer. Enkelt för rollpersoner, en variant som är något enklare för viktiga spelledarpersoner och ett ultaenkelt system för dussinskurkar (bara tre tillstånd: oskadad, skadad och utslagen).

Snow
Dead, but still walking around
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Vi kör hårt med "BLAM!.... öhm, 42 i skadeslag...då e han död...." systemet.... dvs när SL inte orkar slå allt bestämmer han vad som händer med utgångspunkt från skadeslaget och var kulan träffade...
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Systemet är inte bara skador utan ett komplett system med karaktärsgenerering.

Grunden i skadesystemet är en tabell.

Man väljer en kolumn beroende på hur bra man lyckas med sin handling (oftast 0 till 9, där 0 är precis lyckat och 9 är lyckas asbra). Detta får man direkt från handlingsslaget.

Man tar vapnets skada och drar av (lägger ihop skadekapacitet för aktuell kroppsdel (beroende på rustning, kroppsbyggnad och kroppsdel (man tål ex mindre i huvudet))) Kroppsbyggnad beror på styrka och fysik (tålighet).
Detta ger raden i tabellen.

På den träffade cellen i tabellen finns ett värde som anger hur många skadepoäng en rollperson tar. Alla celler är färgkodade efter (skråma, skadad och utslagen). En grunt som är skadad och blir skadad igen blir utslagen (modell stjärnornas krig).

Alla rollpersoner blir medvetslösa eller utslagna när de tar sin femte poäng skada (inte så många kryss att fylla i, inga extra tärningsslag).

Saker jag gör för att det skall gå snabbare med SLP:

En SLP har istället olika många kryss och skadetålighet noll. Man slipper en subtraktion och räknar bara något kryss mer eller mindre. Funkar bra om målet har hyfsat normal kroppsbyggnad. Extremer bör använda samma system som rollpersoner, (fem skadepoäng och anpassad skadetålighet).

Saker jag gör för att det skall gå snabbare med grunts:

Normal skadetålighet för grunts approximeras till noll. Det gör inte så stor skillnad ett par steg upp eller ner. Vem bryr sig om grunt för övrigt?

Jag har dessutom approximerat grunts till att alltid ha kroppsdelsanpassat pansar. De har en hjälm som kompenserar för det extra känsliga huvudet. Om de inte har det får de egentligen olika skadetålighet i olika kroppsdelar. Jag personligen brukar strunta i det men det går alldeles utmärkt att vara mer detaljerad. Jag brukar också strunta i att slå träffområde på grunts. De tål (ungefär) lika mycket överallt. Så en bra träff brukar jag översätta som en träff i en känsligare kroppsdel för berättelsens skull.

Om man har lagt ner så mycket arbete som att plocka fram noggrant pansar för en SLP så är han antagligen ingen grunt.

Det finns mycket mer som blödning, smärta och kritiska skador. Man kan ligga medvetslös i en vecka och sedan dö exempelvis. Jag försöker täcka in så många möjliga händelser som möjligt utan att det är alltför detaljerat.

När jag sätter på min dator om några timmar (ca 1700) kan man hämta lite filer på min ftp. Gå via hemsidan för systemet. Där finns de flesta regler som jag skriver på:

<A HREF="http://www.efd.lth.se/~d95mbo/ratio/" target="_new">http://www.efd.lth.se/~d95mbo/ratio/</A> Snow Dead, but still walking around
 

Duriel

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
50
Location
Alingsås
Jag gör...

... som så att jag använder mig av egentillverkade skadeformulär till mina SLP:ar. På varje papper ryms fem pers. (Eller fler om jag krymper typsnittet :gremsmile:. Men sättet som man gjorde i N1 är också bra, svinbra om man har med "oviktiga" pers att göra.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Om du har samma tendens som vi har att rita upp kartor över ställen vi är på så är det jättelätt. Riv loss en sida och placera den mellan dig och SL-skärmen. Markera alla fiender med små cirklar, i vilka det står siffror! Om det t.ex. står en etta i en cirkel, och personen vars cirkel representerar får ett svärd i bröstet så bokför du det på ditt lilla pappar /images/icons/smile.gif
Eller så skriver du upp mängden trauma/smärta/etc - så delar du det på antalet skadekolumner och drar bort 1 (för att få fram dödsslag/chockslag/svårighetsökningar/etc). Jättelätt och smidigt /images/icons/smile.gif

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - Cogito ergo doleo... /images/icons/frown.gif
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: För att förenkla det hela...

Så finns 1T20-regeln: "Ju högre desto bättre..."
... i och för sig får man inte nytta av attribut och sådana petitesser, då endast 1T20 avgör precis allting /images/icons/smile.gif

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - Cogito ergo doleo... /images/icons/frown.gif
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag improviserar det mesta utifrån siffrorna. Har man spelat N2 och Eon ett tag så är det ganska lätt gjort. Man slår skadan, sedan kan man lätt dra en slutsats. Detta gäller förstår bara SLP.

I allmänhet går våra strider snabbt, snabbare än Eon, men vi har inte lärt oss Turordningssystemet ännu, vilket segar upp..

/RD

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Jag håller på att skriva ett program som håller reda på allt sådant. Det kommer till en början att enbart stödja Eon, men N2 stöd ska också komma...

WHaLe
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Tja jag brukar räckna ut deras Trauma Smärta och Blodförlust/blödning och avrunda det till fyra små praktiska siffror som jag håller i huvudet är det inte fler än tre skurkar brukar jag sällan behöva skriva ner det. Fler så tja då skriver jag upp det..

Det jobbiga är att *suck* klarar av att hålla sånt i huve men ett telefon nummer eller en persons namn kan jag ha svårt att komma ihåg *suck*...
 
Top