Nekromanti Jobbig grafikbugg. Dataspel-/dataproblem

Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Har en så vitt jag vet en relativt kraftig dator och grafikkort. Men likt förbannat så muppar sig grafiken i vissa spel av någon anledning. Det verkar som att desto längre jag spelar spelet, desto värre blir det. Buggarna försvinner oftast om jag startar om spelet, men inte alltid. Men det är bara vissa spel som jävlas och ibland bara vissa bitar av spelen. Min dator/grafikkort ska klara av spelen prestandamässigt och jag har laddat hem de senaste drivrutinerna till grafikkortet. Så nu undrar jag vad det kan vara för fel?

Några exempel på spel som jävlas:
* Half life 2: The orange box (mitt Half life 2 som jag hade innan jag skaffade orange box fungerar dock utmärkt)
* Sista banan i World in conflicts singleplayer kampanj.
* STALKER

Några exempel hur grafikbuggarna kan se ut:
http://i27.photobucket.com/albums/c179/the_duckdog/grafikbugg3.jpg
http://i27.photobucket.com/albums/c179/the_duckdog/Grafikbugg2.jpg
http://i27.photobucket.com/albums/c179/the_duckdog/Grafikbugg1.jpg
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Minneskonflikt?

Hur mycket minne har du i maskinen? I grundutförande klarar 32-bitars Windows av någon anledning bara att hantera 3 GB minne, minus eventuellt minne på grafikkort och PCI-host, vilket innebär att man brukar hamna under 2,5 GB i praktiken. Med micklande kan man få den att förstå 1 GB till, men det suger ändå eftersom det är en ren marknadssegmenteringsgrej som MS lagt in som inte har någon basis i hårdvarans möjligheter. Tex kan en Linuxmaskin hantera 64 eller 256 (kommer inte ihåg vilket) GB minne på samma hårdvara.

OK lång historia. Poängen är att om grafikkortets minne av någon anledning överlappar något annat minne så kan man få sådana skumsigheter.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En annan möjlighet är att du har värmeproblem i datorn. Vissa grafikkort (speciellt en serie i nVidias 7950-linje) är enormt känsliga för värme, och kan uppvisa sådana artefakter när de blir varma.

<ul type="square">[*]Kontrollera temperaturen på grafikkortet med lämpligt program. RivaTuner funkar fint för nVidias kort.
[*]Skaffa en burk luft (alltså komprimerad luft) och blås grafikkortets flänsar och fläktar rena.
[*]Se till att luftflödet från intag till grafikkort är fritt.[/list]
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Skaffa en burk luft (alltså komprimerad luft) och blås grafikkortets flänsar och fläktar rena.
Vanlig tryckluft funkar också bra om man har tillgång till sådan. Annars kan man köpa en billig kompressor på Jula eller liknande för en femhundring.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
För mitt 7950GS-kort börjar artefakter uppstå vid ca 50-55 grader. Det blir mest i form av skeva polygoner, men kan även uttrycka sig i förstörda eller felaktiga texturer. I många fall räcker det med att rensa bufferten och ladda om texturer och polygoner (det finns ett kommando för det i City of Heroes som jag spelar mest, men det borde räcka med att zona), men det är mest en tillfällig lösning. Problemet kommer tillbaka.

En mer permanent lösning är som sagt var att rensa luftvägar och flänsar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
En mer permanent lösning är som sagt var att rensa luftvägar och flänsar.
Och fler fläktar i lådan. Fler fläktar är alltid bra. Lådorna brukar ha plats förberett för ett antal extra fläktar, fyll alltid upp dem. Vänd alla fläktar så att de blåser ur lådan, luften tar sig in ändå. Räcker inte det, fulinstallera ett par fläktar till. Se också till att datorn inte är inklämd så att den bara suger in den varma luften igen.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Har inte hunnit rensa fläktarna ännu och några nya fläktar låter vettigt. Verkar ha tillfälligt löst problemet genom att höja fläktarnas hastighet enligt ett råd från en kompis som haft ett liknande problem. Det har sänkt temperaturen med 10 grader, men det känns knappast som en permanent lösning. Vet inte heller om det är tillräcklig när jag spelar, då borde väl kortet bli som varmast?
 
Top