Nekromanti jobba med tidning?

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Runan söker redaktionsmedlemmar redo att slänga sig in i striden om rollspelandets framtid (och mkt annat...). Redaktionen är utspridd över hela landet (Sthlm, Uppsala, Jönkpg, Boden...) så din geografiska position är inte av större vikt. Det finns en hel del arbetsuppgifter att välja och vraka emellan! Var med och skapa och trygga Sveriges fristående rollspelsröst! (En garanterat trevlig sysselsättning!)

Hör av er till mig, Runan [runan@hotmail.com] eller varför inte på forumet?
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Vad som är bra med fristående? Att det inte blir ett speciellt företags åsikter och intressen som återspeglas.

Daniel Schenström
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Hmm, är det bara jag som tycker att så fort man nämner "Runan" tycks det alltid komma inlägg som ifrågasätter även de mest självklara ting.

Man ska således debattera mot Runan av princip - inte av reella anledningar?

Bara en undran. Vi har ju trots allt funnits med i hobbyn sedan -96, och borde vid det här laget kunnat bli accepterade?

Jag förespråkar inte någon censur av inlägg jag inte tycker passar eller vilka jag inte håller med, men jag anser att man kanske kan försöka att acceptera tidningen nu. Det kan ju faktiskt vara dags?


--- som sagt är detta individen Niklas åsikter ---
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Hold it!

Innan diskussionen spårar ut (som vanligt?) så vill jag påpeka att "fristående/oberoende medier" är något av grundvalarna i en demokrati. Visst, DN drivs med ekonomiska intressen av en bolagsstyrelse, men redaktionen och chefredaktörerna har garanterad "frihet" och "oberoende".

Ifrågasätter du fria medier och "objektiv" journalistik hänvisar jag dig till höger- och vänsterextremistiska grupper som förmodligen skulle ta emot dig med öppna armar!

Ursäkta tonen,

Svenne F-Son
M a o Runan (?)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Nu börjar forumet leva, minsann.

Jag anser inte att varken Runan eller någon annan rollspelstidning har särskilt mycket med journalistik eller demokrati att göra. Fristående är ett viktigt adjektiv inom politiken (den politiska massmedian), men knappast inom rollspel.

Som sagt, jag betvivlar inte alls vikten av "objektivitet" inom tidningar som DN, men det har inte mycket med saken att göra. Har inte redan diskussionen bytt till helt fel spår?

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag debatterar inte mot Runan av princip. Jag ställde en fråga om vad som är så bra med fristående, i sig, när man talar om rollspelstidningar/-fanzines.

Både du och Svenne verkar uppfatta det som om det är nåt helt annat, d.v.s. ifrågasättande av demokrati respektive principiell debatt mot Runan.
Jag vill bar se era åsikter om vad som är så viktigt med "fristående" inom "rollspelsmedia".

Accepterade är ni säkert, med det beror förstås på vad du menar med "accepterad". Det är en annan sak att många ställer sig för eller emot Runan, exempelvis här på forumet.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Re: jobba med tidning? [OT, en aning]

Man kan iofs ifrågasätta obejktiviteten hos de medier som vi anser vara objektiva. Om man tittar på statsvetenskapen (eller snarare internationella studier), så märker man snart att det inte finns några _objektiva_ medier. Det är alltid ett visst mått av subjektiva värderingar som genomsyrar medierna. För att återgå till ditt exempel om DN så kan vi titta på hur de rapporterade om Kosovo kriget där det var rena NATO propagandan som spreds som sanning (något som gällde mer eller mindre alla svenska tidningar). Iofs så svalde de antagligen NATOs desinformationskampanjer och gjorde inte detta (helt) medvetet, med det skrevs trots detta som obejktiva sanningar.

Dock så talar jag här absolut inte för styrningar av medierna (som exempelvis sker av staten vid diktaturer), jag ville bara påpeka att det inte finns några rent objektiva medier.

Vidare läsning om detta för att bilda sig egen upfattning om hurvida medier kan vara objektiva eller inte kan göras till exempel genom att läsa Chomsky. (eller att läsa de böcker och tidskrifter som finns med i litteraturlistorna för t ex Freds och konfliktstudier [det går under det namnet på Umeå Universitet, men brukar kallas liknande vid andra högskolor och universitet]).

Tack för mig.

/Andreas
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: jobba med tidning? [OT, en aning]

<I>det var rena NATO propagandan som spreds som sanning (något som gällde mer eller mindre alla svenska tidningar). Iofs så svalde de antagligen NATOs desinformationskampanjer och gjorde inte detta (helt) medvetet, med det skrevs trots detta som obejktiva sanningar.</I>

Det är väl mer en fråga om att skriva i god tro - vilket väl svenska mediers okritiska sväljande av Didi&Björns yranden i mitten av 90-talet också var ett exempel på. Subjektivitet är när man vinklar nåt med avsikt för att det stämmer med journalistens egna värderingar, eller när det ger ett häftigare stuk som kan sälja fler lösnummer.

Vet inte riktigt vad det skulle kunna motsvara i en speltidning - förutom rena debattartiklar, typ värderingar som spel X verkar sprida, eller företag Y:s upplevda affärsmetoder (båda kan vara överdrivet negativa <I>eller</I> positiva)... Vill man ha politisk journalistik så finns ju alltid Sverok, men de brukar mest hamna under luppen på sina egna mailinglistor.

--
Åke
 

Aron Ambrosiani

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
137
Location
Stockholm
Fristående eller inte fristående spelar ingen större roll så länge man är medveten om vem som står bakom det som skrivs. T.ex. om det man läser är en annons (annonsören står för innehållet) eller redaktionellt material (den ansvarige utgivaren står för innehållet). 'Fristående' är väl i sig en lika omöjlig stämpel som 'objektiv', eftersom man i slutändan aldrig blir fristående från sig själv. Däremot kan det vara en poäng att vara fristående från t.ex. spelföretag.

Dessutom är det stora gradskillnader på vad som accepteras av olika finansiärer. Exempel: Fortasse bellum kopieras gratis på Sverok Stockholms kansli. Alltså måste innehållet beröra distriktets verksamhet (i nämnda fall Diplomacy). Fortasse är alltså ingen fristående publikation men i det här fallet spelar det ingen roll eftersom Fortasses redaktion väljer/skriver material med samma urvalskriterier som distriktet.

Värre blir det när distriktets/spelföretagets/NATOs kriterier inkräktar på redaktionens valmöjligheter. Men det diskuteras på annan plats i det här forumet.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Jag förespråkar inte någon censur av inlägg jag inte tycker passar eller vilka jag inte håller med, men jag anser att man kanske kan försöka att acceptera tidningen nu. Det kan ju faktiskt vara dags?

Jag accepterade tidningen för en herrans massa år sedan. Däremot så blir jag en smula fundersam angående censurbiten. Själv tycker jag att inlägg som "inte passar" kan försvinna. Helt enkelt för en ökad trivsel. Hypotetisk frågeställning, kommer www.rollspel.orgs forum vara totalt ocensurerade? Om jag bestämmer mig för att 20 gånger om dagen skriva inlägg med könsord, kommer dessa då bevaras?

/Azagthoth
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
En bra fråga. Gissningsvis kommer vi få leva med x antal sabotage om dagen av de som förespråkar modererade forum.

Jag anser dock inte att vi ska ta bort inlägg såvida de inte strider mot svensk lag; förtal, hets mot folkgrupp etc.
Vi har yttrandefrihet och tryckfrihet skyddade i vår grundlag, vilket ni kanske inte anser har med rollspel att göra. Jag tycker dock det i allra högsta grad.

Hur många svenska rollspel har censurerats av myndigheter?

Nä, just det. Således ska inte ett forum som berör hobbyn inskränkas till vissa individers synvinklar.

Så, kontentan är att listor på rollspel.ORG antagligen kommer översållas med oförskämdheter och könsord av kobolder med mindervärdeskomplex.

--- som sagt är detta individen Niklas åsikter ---
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Vi har yttrandefrihet och tryckfrihet skyddade i vår grundlag, vilket ni kanske inte anser har med rollspel att göra. Jag tycker dock det i allra högsta grad.

Såtillvida din favoritkaraktär är advokat så kan jag förstå. Personligen tycker jag rollspel i allra högsta grad handlar om att ha roligt. Juridiskt "trams" är enligt mig inte vidare skoj, alltså krockar det med roligt och förekommer inte.

Hur många svenska rollspel har censurerats av myndigheter?

Ligger det i tillverkarens ögon att skriva en produkt som eventuellt kan komma att censureras? Kan nog tänka mig att det i något rollspel förekommit en produkt som utgivaren har bett skribenten skriva om, detta skulle kunna vara censur av en "myndighet".

Således ska inte ett forum som berör hobbyn inskränkas till vissa individers synvinklar.

Oj vad fint det låter. Tja, min "individuella synvinkel" är den att jag tycker det är trevligare där tonen inte är så skrikig. Vet du vad? Jag tror jag har nästan alla de 865 registrerade användarna med mig i det. För hur kul är det att läsa ett inlägg som bara består av könsord?

Så, kontentan är att listor på rollspel.ORG antagligen kommer översållas med oförskämdheter och könsord av kobolder med mindervärdeskomplex.

Om nu folk överhuvudtaget orkar stanna där. Skulle jag hitta ett forum där vart femte inlägg var fyllt av könsord skulle jag inte återvända.

/Azagthoth
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Personligen tycker jag rollspel i allra högsta grad handlar om att ha roligt. Juridiskt "trams" är enligt mig inte vidare skoj, alltså krockar det med roligt och förekommer inte.</I>

Är namnet Sverok bekant? (-:

jdo:
<I>Hur många svenska rollspel har censurerats av myndigheter?</I>

Inga svenska, vad jag vet, men det finns ju fallet SJG och GURPS Cyberpunk.

--
Åke
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Könsord eller inte. Frihet innebär en hel del ansvar, och det är inte alla som kan hantera det.

Sedan gäller det att skilja verklighet från fiktion... Att omvärlden regleras med lagar är inte samma sak som att förespråka mer lagar i rollspelens värld.

Läget stabiliseras nog efter ett tag tror jag, och de som anser att skriva könsord är kul tröttnar nog. Det handlar inte om rivalitet nu eller?


--- som sagt är detta individen Niklas åsikter ---
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Det handlar snarare om att Azagthoth har stor koll på hur forum fungerar då han har haft koll på våra forum under en längre tid. Jag har haft koll på våra forum ännu längre tid, har haft någon form av öppna diskussionsforum ända sedan 1994 och har viss koll på det även genom mitt jobb. Problemet är att eftersom man kan vara väldigt anonym på internet så blir det även väldigt lätt att syssla med dumheter i tron om att ingen kommer upptäcka vem man är. Jämför med Lord of the Flies - människor kan göra mycket dumt om man kan gömma sig bakom en mask.

Det är helt enkelt en fråga om realitet, vi har genom erfarenhet insett att det inte fungerar att låta folk husera fritt. Det ska bli intressant att se hur det fungerar med era forum, jag önskar er all framgång.

Vi ser helt enkelt olika på saker och ting, jag anser det inte vara en åsikt att uttrycka sig i könsord eller dylikt, och jag anser det inte tillföra en diskussion något (om det inte nu skulle gälla något som passar i Fråga Olle eller dylikt, men då passar de ändå inte in på våra forum) och därför anser jag det inte vara ett problem för debatten att ta bort sådana inlägg.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Frihet innebär en hel del ansvar, och det är inte alla som kan hantera det.

Jag tror att i er kamp för denna frihet att få kasta ur sig vilken dynga som helst så kommer ni förlora besökare. Jag är knappast ensam om att finna ett "besudlat" forum helt meningslöst att besöka. Men det låter fint, "vi kämpar för friheten". Vilka är förtryckarna, om jag får fråga?

Att omvärlden regleras med lagar är inte samma sak som att förespråka mer lagar i rollspelens värld.

Det var du själv som ansåg att Sveriges lagstiftning och rollspel hörde ihop i allra högsta grad.

Läget stabiliseras nog efter ett tag tror jag, och de som anser att skriva könsord är kul tröttnar nog.

Läget kommer aldrig att stabiliseras. Det kommer alltid dyka upp nya användare, eller omogna användare dyker upp igen. Det verkar inte gå att tröttna på att skriva könsord...

Det handlar inte om rivalitet nu eller?

Absolut inte. Se det som goda råd istället.

/Azagthoth
 
Top