Nekromanti Jo ni

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Kom såhär lite in på kvällningen fram till att Eon inte alls är ett särskilt bra rollspel (på gränsen till dåligt).
På något sätt verkar dock regelsystemet och settingen gynna karaktärsspel på ett sätt som är orivaliserat av något annat rollspel.

///Lycan
 

Pyro & Cinnaech

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
2
Location
Malmö
Jag vet inte hur du kom fram till att EON är dåligt men jag antar att du var full.
Jag tycker att EON ger en mycket klar bild över hur dess värld fungerar både politiskt och folkligt.
Dessutom är strids och magi reglerna något av det mest lätt förståerligga som jag har stött på.
ett litet stick med en dolk kan (med lite tur) döda en Rp på fläcken.
så nästa gång du kritiserar ett spel så kan du väll åtminståne berätta vilken del av spelet du inte gillar och inte bara såga det rakt av.

Gu dûrr krikk
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Full?
Njae, lite hjärnskakning snarare...
Mundana är i grunden inte dåligt... Men om ni måste veta:
1. När man rippat så mycket kultur borde iaf vapnen vara realistiska. Realistiska på ett så sätt att man tänkt på ev. evoloution och det "naturliga urvalet".

2. Att ha med alla "nödvändiga" fantasyelement sänker endast spelglädjen och realismen som Neogames så stolt viftar med.

3. Koboldskräck borde inte botas med ett hämmande regelsystem utan en fundamental uppbyggnad som gör spelet mindre attraktivt för kobolder. Exempelvis mindre svärd, färre enorma plåtrustningar och normalare vapenkonster.

4. Kampanjvärlden borde inte sabbas pågrund av en dominerande pengahunger hus spelskaparna som gör att de hoppas tjäna storkovan på att släppa historien i en senare svindyr modul.

5. Om den realism som Neogames skrytit med rått skulle inte världen alls sett ut som den gör, kultursfärerna är felbyggda, vapnena är orealistiska och fältslagen förvrängda (går inte alls till som de borde gjort med tanke på den vanvettiga uppsättning myskovapen stulna från diverse kulturer som figurerar i spelet).

Och slutligen:
Missuppfatta mig inte! Mundana är görkul att spela på!

///Lycan
 

Exarch

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
86
Location
Skara
Jag förstår dina argument men måste ändå hävda att Mundana och Eon är ett av de(för att inte säga det) mest realistiska rollspelen som finns. Jämför bara med storsäljare som AD&D och DoD, snacka om orealistiska! Chronopia med alla sina moduler var ju knappt spelbart pga av alla flashiga nya påhitt som inte hängde ihop ett dugg med den kampanjvärld man såg i grundboken! Nej, jag anser att Mundana är väldigt realistiskt för att vara fantasy-rollspel.

//Exarch
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Profithunger

"4. Kampanjvärlden borde inte sabbas pågrund av en dominerande pengahunger hus spelskaparna som gör att de hoppas tjäna storkovan på att släppa historien i en senare svindyr modul."

Om Neogames hade lidit av en dominerande pengahunger så har Neogames defintivt gett sig in på fel marknad. Rollspel ger inga pengar i Sverige. Det går runt och det är kul, men man tjänar fan inga pengar på något led.

Target levde till exempel enbart på sällskapsspelen. Portal är snorrika, inte på grund av rollspel utan på grund av Pokémon. Spel&Sånt har gått i KK, liksom Lancelot Games. Et cetera.

Kort sagt: nej.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
1. När man rippat så mycket kultur borde iaf vapnen vara realistiska. Realistiska på ett så sätt att man tänkt på ev. evoloution och det "naturliga urvalet".

Här håller jag med... Allt för många raser/kulturer har allt för många specialvapen, till råge på allt så är dessa oftast markant bättre ÄVEN i de fall där de inte kräver någon mer avancerad teknologi än "standardvapnen" i samma klass. Skulle det gå att göra en hillebard bättre med lite krumelurer så borde ju alla göra det!

2. Att ha med alla "nödvändiga" fantasyelement sänker endast spelglädjen och realismen som Neogames så stolt viftar med.

Tjaa realistisk fantasy är ju en motsägelse i sig självt, dock tycker jag Mundana hade blivit långt tråkigare utan alver, dvärgar etc. (Om det nu är det du menar.)


3. Koboldskräck borde inte botas med ett hämmande regelsystem utan en fundamental uppbyggnad som gör spelet mindre attraktivt för kobolder. Exempelvis mindre svärd, färre enorma plåtrustningar och normalare vapenkonster.

Visst kan man tycka att det finns väl mycket "glitter" för ett s.k. "low fantasy" spel. Nu är dock den krassa verkligheten sådan att för att ett spel i "lilla sverige" skall kunna funka komersiellt så måste man kunna sälja till hela marknaden, man har helt enkelt inte råd att göra ett spel som inte appelerar till s.k. kobolder. (Se även nästa punkt)

4. Kampanjvärlden borde inte sabbas pågrund av en dominerande pengahunger hus spelskaparna som gör att de hoppas tjäna storkovan på att släppa historien i en senare svindyr modul.

Hahahahaha, om du tror nån blir RIK på att sälja rollspel i Sverige är du mer än lovligt naiv. Det du kallar "dominerande pengahunger" skulle jag snarare säga är ett utslag av stark överlevnadsinstinkt. Sen tycker jag inte att Neogames moduler kan anklagas för att vara svindyra heller, de ligger väl ungefär i linje med andra förlags produkter. Låt oss ta en MYCKET grov överslagsberäkning på ett spelförlags ekonomi. Av det pris du betalar i affären kan man (återigen MYCKET grovt) anta att 1/3 går till Neogames, 1/3 är butikens påslag/kostnader, 1/3 är Neogames kostnader för underleverantörer typ tryck, frakt etc. Med tanke på att Neogames har 3 heltidsanstälda samt ett gäng frilans och att en heltidsanstäld i dagens Sverige brukar kosta åtminstonde 3-4 hundratusen per år så kan man lätt räkna ut att de måste sälja produkter för ett antal "mille" per år för att gå runt och givet att en modul ligger på sisådär 200 bagis så blir det en himmla massa moduler.

5. Om den realism som Neogames skrytit med rått skulle inte världen alls sett ut som den gör, kultursfärerna är felbyggda, vapnena är orealistiska och fältslagen förvrängda (går inte alls till som de borde gjort med tanke på den vanvettiga uppsättning myskovapen stulna från diverse kulturer som figurerar i spelet).

Visst finns det visa "bugar" i hur kulturerna är uppbyggda, men i vilken fantasyvärld finns det inte det??? Har du aldrig hört talas om "suspension of disbelif"? :)
För övrigt så brukar den exakta beväpningen etc ha ganska liten betydelse på slagfältet jämfört med såna faktorer som disciplin, ledarskap och truppernas kvalitet.


Slutkommentaren håller jag däremot med om. Det är Jävfligt kul att spela på mundana.


/Bjorn
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nej !!

Jag tycket åxå att Eon var ganska sugit i början. Men efterhand så började jag att gilla det mer & mer. Det som jag gillar bäst är själva världen, den är ju sten hårt.
Sen det som är minder bar är ju det där med stridsreglerna, det tar för lång tid.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 
Top