Nekromanti jo det var så..

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Hur fungerar egentligen regenerering i DnD? Jag hörde om några som kapade huvudet på ett troll och slängde det (der kopf, inte trollet) i en flod, hux flux så hade de två troll att slåss mot(det växte ut ett huvud på trollet och ett troll på huvudet).

Är detta möjligt? IMHO låter det ganska otroligt.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Nja, regenerationen funkar nog bara ifall varelsen lever. Så trollet borde inte ha återhämtat sig ifrån det kapade huvudet. Det står iofs ganska luddigt i grundreglerna. Där står det att en förlorad lem eller kroppsdel växer ut efter x antal minuter...men man får väl ändå anta att varelsen är körd om det väl har dött.
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Aha!

Men den var säkert alldeles för dum för att dö! Vilket otroligt försvarssystem! Om han tar så mycket däng så att han (i normala fall) skulle dö, så ligger han bara på marken och undrar varför han inte kan röra sig ända tills han är läkt!
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
LOL! [NT]

Men den var säkert alldeles för dum för att dö!

Så var det säkert. Genialiskt försvarssystem! /images/icons/laugh.gif
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Re: LOL!

Men den var säkert alldeles för dum för att dö!

Jag citerer Monster Manual:
" If a troll loses a limb or body part, the lost portion regrowes in 3d6 minutes.
The creature can reattach the severed member instantly by holding it to the stump.
Bara Fire och asid gör normal skada.
Så rent teoretiskt skulle man kunde få två troll vid att kapa huvudet.
(Så kul - och ganska orealistiskt). /images/icons/grin.gif
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: LOL!

Nja, det som är luddigt är att det inte står något om när regenerationen slutar...och någon gång borde den avta.

Och ifall man läser i Dungeon masters guide (sid. 81) så ser man att det inte kan vara så att regeneration slutar i flera varelser. Där står det att avhuggna lemmar/kroppsdelar dör om de inte sätts tillbaka. Detta skulle innebära att trollet dör automatiskt om han misslyckas att sätta tillbaka t.ex. en avhuggen arm. Därför så är det förmodligen så att lemmar/kroppsdelar växer ut ifrån torso på varelsen och ingen annanstans. Och antagligen så slutar regenerationen då varelsen dör (t.ex. genom avhugget huvud).

Vad tror alla andra?
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: LOL!

Anledningen att det inte står när regenerationen slutar är att det gör den inte. Troll kan inte regenerera skada från syra och eld, and that's it. Kapar man huvudet på ett troll i D&D överlever trollet; den ena biten dör, den andra regenererar nya bitar. Jag har för mig att det utgår från huvudet. Det enda sättet att döda ett troll är att bränna det med syra eller eld. Halshuggning ger det motorikproblem tills den nya kroppen växt ut, bara. (Eller om det nu är huvudet som växer ut.)

/Feliath - varför är jag uppe så sent?!?
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
kuckeliku!

Och antingen så slutar regenerationen då varelsen dör (tex genom avhugget huvud)

Den behöver ju inte dö bara för att man hugger av huvudet (även om det är mest sannolikt)... man brukar ju tala om nackade kycklingar som springer runt utan huvud... Om det går med en höna, varför inte med ett troll?
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Tittar man i monster manual finner man en förklaring till hur regeneration fungerar, se sid 10.

All skada som ett monster med regeneration får, räknas som subdual skada, om den inte är av typen som de ej kan regenerera (som t.ex. fire och acid för troll).

Lyckas man få ned ett monster med subdual damage så att det är t.ex. unconscious, måste man utföra en coupe de grace för att ha ihjäl det. Denna måste vara av skadetypen som monstrets regenerering inte biter på (ånyo fire/acid för troll).

/images/icons/clever.gif/images/icons/king.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: LOL!

Tja, med tanke på att huvudet inte verkar vara trollets viktigaste del så skulle jag säga att det som saknas växer ut från den största biten, helt enkelt.

-JPS- tycker inte om D&Ds magra, gröna troll
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: LOL!

Ok, det förklarar ju saken. Men som du själv antyder så slutar ju faktiskt regenerationen när trollet har dött, precis som jag trodde. Jag hade bara fel när det gäller hur man dödar ett troll.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Tackar...

...nu har jag äntligen fått klarhet i hur den jeflar regenerationen funkar /images/icons/smile.gif
 
Top