Nekromanti Jilted Generation - biopunk

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
I en tråd strax nedanför skrev jag om ett biotechpunk-rollspel som fokuserar på attityd, stil och personlighet snarare än på muskler och stora vapen. Jag har nu skrivit ihop en liten inledning till spelvärlden. Om någon eller några orkar läsa igenom den (den är fyra eller fem A4-sidor lång) och ge kritik, idéer osv. skulle jag vara mycket tacksam. Introduktionen är skriven som om en så kallad Adam, en generation av genetiskt modifierade ungdomar, själv berättar den, varför den är en aning talspråklig. Tycker ni att det funkar och ger en viss atmosfär och hum om hur spelet kommer att se ut, eller blir det bara komiskt (på fel sätt)?
Jag skulle vidare vara tacksam för alla sorters idéer och förslag på vad som kan ha hänt teknologiskt (främst inom området bioteknik och genetik) och samhällsmässigt i världen från nu till år 2043, då spelet är tänkt att utspela sig.

Texten finns som en bifogad word-fil. Om det inte funkar att titta på den så skriv en tråd här så ska jag ordna det på annat sätt. Love is love is

sinisa
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Gillar språket...

Gillar ordlistan ganska mycket, även om ett par av orden nog är lite långa för att jag faktiskt tor att de skulle hålla som slang. Om man kollar på slangord så är de oftast en eller två stavelser som "ba", "schysst", eller "gitta".

Men jag kan mycket väl tänka mej att folk skulle utropa "Charlie" lite då¨å då...
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Jag gillar det!. Det var skrivet på ett sätt gjorde att man gärna läste vidare och tankegångarna bakom orden och själva konceptet verkade vara ganska "trovärdiga" vilket borgar för mycket känsla i spelet (vad du eftersökte).

Min enda tanke är att det är "för nära i tiden"... nu säger jag inte att det faktiskt "är" så. Men det är det enda... lägg på en 50+ år så känns det garderat! :gremgrin:

...det du berättat och skrivit om hittils verkar intressant.

Keep on!
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Mycket Bra Text

Ja vad finns det att säga annat än grattis texten var intressant att läsa. Konceptet bra och vill jag ha mer av Jilted Generation svaret är simpelt: SJÄLVKLART
små grejer att rätta bara som en del utelämnade ord och vad betyder merr kunde inte hitta det i ordlistan.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Wow! Jag är mäkta imponerad. Stämningen var perfekt, nihilism i i högform. Shi, jag som igentligen hatar slang gillade till och med slanguttrycken och deras förklaringar.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Äsch

Nej, den fular sig. Kan du bifoga den i rtf-format också? (Bara att välja .rtf som ändelse)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Såja.

Rebelltemat är läckert, jag kan se framför mig hur Adamsarna driver omkring.. Men jag gillar ju ju cybernetik.. :gremwink: Nåja. Det har ju redan gjorts.
Jag tänker mig också något i stil Roy Batty. Läckert.

Och så den ständiga frågan: Vad ska rollpersonerna göra?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Wouldn't you?

(den som kan gissa vad rubriken kommer ifrpn och vad fan den har att göra med mitt inlägg vinner 500mg Zanaft)

Shi.

Mycket bra. Flera små missar som försvinner såfort du skickar det på korr.
Jag kan inte vänta på att höra mer.

Men lite funderingar:
Varför vill ett helt land legalisera ett substitut för HEROIN?
Tänk på att heroinisterna är de som sitter i 8 timmar och stirrar på sina fötter och tycker att de är ett helt okej sätt att roa sig.
Där cannabis får dig att slappna av får heroin dig att bli apatisk. Mer realistiska legaliserade droger ser jag som: Cannabis (full legalisering dvs... Cannabis lugnar, ser till att du inte bråkar och är dessutom inte farligt)
En MDMA-version som inte gör att du tappar närminnet och får alzheimers av... (Ecstasy gör dig harmonisk, kärleksfull, av många kallad partyknark #1 och är ju redan nära laglig att inneha i små mängder på vissa platser...)

Zanaft får dessutom mig att tänka på Zoloft, ett lycko-piller som skrivs ut till tonåringar som har depressioner. En lugnande som är poppis idag är ju Rohypnol (Roppers)...


Sen har jag lite svårt att se framför mig hur ett scenario ser ut. Träffa polare, gå ut på krogen, fika och sånt är ju vad jag gör dagligen, ett rollspel som ser ut så överlever max två månader i vår spelgrupp...

2043 är ett bra år. Men saker att tänka på:
* USA spåddes ju krascha som imperie 2028-2032 nån gång.
* Ett krig mellan Usa och Europa måste, om det liknade v2k på något sätt, sätta spår i befolkningen, hur ser tendenes att skaffa barn ut under krig till exempel? När var kriget? Är det soldaternas barn som är Adams?
* När började Adams massproduceras? Vilken åldersgrupp är vanligast?

Det ser bra ut. Jag vill ha mer snabbt. :gremsmile:

------------------------------------
tillägg:
Neil Gaiman har skrivit en novell (i Smoke & Mirrors) som handlar om hur folk kan byta kön genom att ta två piller. Exchange eller något liknande heter den. Den kan vara intressant att läsa och kanske erbjuda lite inspiration...

chrull
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Väldigt trevligt skrivet. Jag gillade de påhittade slanguttrycken. Ger mig Clockwork-orange-vibbar och är väldigt stämningsskapande. "vem" på spanska stavas dock "Quien".
 
Top