Nekromanti Jihad på björkarna!

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
De asen! De höll sig lugna tills i torsdags, och sen gick de upp från noll pollen till någon notering som är världsrekord! Ingen invänjningsperiod här inte, nej då...
I går kom jag hem och min väna sambo hade vädrat hela dagen. utanför min balkong och sovrumsfönster står han, Stockholms elakaste björk. Min katt hoppade upp i mitt knä flertalet gånger och ville gosa med husse.

Resultat? Jag fick problem att andas (första gången allergi gör det för mig), mina ögon svällde upp och kliade som attans och min näsa imiterade Niagarafallen. Och jag som skulle gå på Skansen i dag och glo på djur... :gremfrown:

Hata björkar!


Storuggla, låser sig inne med spel istället
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
björkar... de svinen...

nuke them from orbit, that's the only way to be sure...
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Slutgiltig lösning i björkfrågan

...verkar vara att skjuta sig en kula för pannan, ety inga allergimediciner fungerar tillfredsställande. I år testar jag Loratidin Sandoz som iallafall lyckas minimera symtomen rätt ordenligt, förutsatt att pollenhalten har varit relativt konstant de tre senaste dagarna och att jag inte bara inbillat mig att de gradvis slutat verka efter 15-16 timmar.

Förra våren såg jag en reklam för en nässprej som istället för antihistaminer använde sig av en extra slemhinna i näsan så att pollenenenen aldrig ens kom in i ens system. Frågade om den på flera apotek, både i Skåne och hemma i Kalmar, men ingen kände till den eller hade den inne, och jag har inte sen dess heller sett reklam för den. Det lät nämligen rätt smart, liksom.

Nån som har testat något som funkar? Jag är i huvudsak allergisk mot björk och gräspollen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Tack, alla Sveriges biljardhallar!

Igår vid tolvtiden insåg jag hur hopplös situationen var. När nysningarna kommer i sådana där fjorton-femton-snabbt-efter-varandra-tills-snoret-hänger-värre-än-på-Helena-Bergström-i-en-Colin-Nutley-film-där-hon-verkligen-är-så-jävla-ledsen, tja, då är det dags att kapitulera.

Clarityn fungerar rätt dåligt, kan jag konstatera. Jag vet att vissa får någon sorts cortison-behandling mot allergi; förmodligen är jag snart där. Fast det låter ju bedrövligt att man måste använda cortison bara för att kunna vistas utomhus. Man är inte så hård liksom....
Jag menar, hade Erik Röde liknande problem?
Någon som har hört talas om Gustav Vasas vägran att dra ut i krig så länge triffidern...errrh...björkarna blommade sitt gift?

Igår fann jag åtminstone den oas varje pollenallergiker jag härmed med värme och emfas rekommenderar att uppsöka vid akuta problem.

Biljardhallen.

Mörkt, svalt och med flipper som en enkel rekreation. Jag fick åtminstone ett replay på "Who's dunnit?" med sjyssta storbandsklichéer.

/BasenATJOOOOni
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Re: Slutgiltig lösning i björkfrågan <sidospår>

Loratidin Sandoz
Låter som ett tufft karaktärsnamn ju!

Kanske korta det till Loradin Sandoz... Smugglare, svärdsman, kvinnotjusare.

Hm...

</sidospår>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Forna dagars hårde män

Jag menar, hade Erik Röde liknande problem? Någon som har hört talas om Gustav Vasas vägran att dra ut i krig så länge triffidern...errrh...björkarna blommade sitt gift?

När jag gick i grundskolan på 70-talet så var hösnuva och sånt nånting som brukade drabba i storleksordningen en person per klass - våran allergiker var en tjej som inte tålde hästar. Det fanns en kille på skolan som tillåmed var allergisk mot flera saker (damm, pälsdjur och nånting mer) och var tvungen att gå med en inhalator i fickan; alla tyckte det måste vara läbbigt att vara jättesjuklig av sig.

Jag läste en gång om en engelsk läkare som levde omkring början av 1800-talet, och som led av just pollenallergi. Han bestämde sig för att söka efter fler personer som var drabbade av den här åkomman för att samla in fakta och försöka lära sig mer om den.
Under hela sin yrkesverksamma tid, fram tills han drog sig tillbaka, lyckades han hitta totalt tre personer - sig själv inräknat.

--
Åke
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
björkar... de svinen...

nuke them from orbit, that's the only way to be sure...
Ho- ho- hold on, hold on one second. This installation has a substantial dollar value attached to it...

Dewil
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, tacka gudarna att jag iaf inte är allergisk mot pollen & sådant. Räcker med att jag får samam syndrom när jag blir attackgosad av ett valfritt djurmed 4 bid & päls... :gremsuck:
har dock tyvärr inget bra svar på hur man ska unvika det hela... Ett sätt kan ju vara att probba sig ful med clarityn & hopas på det bästa.. :gremsuck:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Historisk sett så...

Clarityn fungerar rätt dåligt, kan jag konstatera. Jag vet att vissa får någon sorts cortison-behandling mot allergi; förmodligen är jag snart där. Fast det låter ju bedrövligt att man måste använda cortison bara för att kunna vistas utomhus. Man är inte så hård liksom....
Jag menar, hade Erik Röde liknande problem?
Någon som har hört talas om Gustav Vasas vägran att dra ut i krig så länge triffidern...errrh...björkarna blommade sitt gift?
Erik Röde och Gustav Vasa växte upp i en långt mycket mindre steril miljö än dagens ungar, och därför utvecklade de en resistans mot grejer massor av människor är överkänsliga mot idag. Pollen- och dammallergi är praktexempel på detta; allra mest utbredda är dylika allergier i extremt renliga och urbaniserade kulturer som Japan - vår miljö idag är helt enkelt för steril, kan man argumentera för. Å andra sidan är vår barnadödlighet också en bråkdel av dåtidens, så det är väl på gott och ont.

- Ymir, redogör
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Nasaleze? …

Foggmock said:
Förra våren såg jag en reklam för en nässprej som istället för antihistaminer använde sig av en extra slemhinna i näsan så att pollenenenen aldrig ens kom in i ens system. Frågade om den på flera apotek, både i Skåne och hemma i Kalmar, men ingen kände till den eller hade den inne, och jag har inte sen dess heller sett reklam för den. Det lät nämligen rätt smart, liksom.
Jag tror du är ute efter Nasaleze, som lär saluföras i hälsokost-/alternativmedicinbutiker. Jag har inte testat den själv, så jag har ingen aning huruvida den faktiskt funkar eller ej.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Electrolux Oxy3Silence

Electrolux Oxy3Silence luftrenare. Tar bort alla pollen. Nackedelen är att man "sitter fast" i ett rum tillsammans med apparaten. Jag har en i sovrummet hemma och en i kontorsrummet på jobbet. Livet blir mycket bättre.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Det har du nog fan rätt i!

Tack, får dra in till någon av hokus-pokusaffärerna i stan när jag får tid och se om man kan testa.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jihad på värmen!

Jag dööööör!

De är varmt. Jag är klibbig. Huvudvärk. Jag smälter, jag döööör! Gah.... Svag,verk döööööör. Orkar knappt skriva. ynk...

/w176, norrlänning i värme
 
G

Guest

Guest
Re: Historisk sett så...

Pollen- och dammallergi är praktexempel på detta; allra mest utbredda är dylika allergier i extremt renliga och urbaniserade kulturer som Japan - vår miljö idag är helt enkelt för steril, kan man argumentera för. Å andra sidan är vår barnadödlighet också en bråkdel av dåtidens, så det är väl på gott och ont.
0För något år sedan hade väl Norge mest allergiker och astmatiker per kapita, fast det har jag för mig berodde på överdriven peronlig hygien.
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
I sådana här fall tycker jag helt klart det är ok med utryck som annars är förbjudna: ta till exempel: "om du inte tycker om det här, flytta till något annat land då". Det är ytterst få länder som har björkar. Själv är jag ypperligt och underbart allergiskt mot något som blommar runt midsommar. Somliga år bygger jag in mig i en storstad och vägrar röra mig utanför dörren, men något år har jag vistats utomlands och missat hela upplevelsen. Så: summa kardemumma, ta solsemester!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Veklingar!

Hade ni växt upp på landet som jag, med gåsskit upp till armhålorna så hade ni inte haft några problem med lite futtig pollen. Det är livet i storstan som har gjort er till förslappade mesar. När fångade ni sist er egen mat och försvarade den mot vargar egentligen? Tsk.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Historisk sett så...

Å andra sidan är vår barnadödlighet också en bråkdel av dåtidens, så det är väl på gott och ont.

Sammanfattningsvis har vi alltså gjort en rätt hyfsad trade-off... :gremsmile:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Nu har jag...

...applicerat Nasaleze för första gången (verkan på dagens antihistamintablett började avklinga)... får väl se om det är något att ha.
 
Top