Nekromanti Jidaigeki!

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
På senare tid, troligtvis i samband med katastroferna i Japan och släppandet av Shogun II: Total War så har min nippofili fått liv igen och jag känner ett otroligt starkt behov av att konsumera japansk kultur igen - något jag inte gjort sedan tonåren.

Vad jag är intresserad av är bra filmer som behandlar sengokuperioden (mitten av 1500-talet fram till början av 1600-talet), som inte är gjort av Akira Kurosawa (eftersom jag har sett både Ran, Rashomon, Kagemusha, Den vilda flykten, De sju samurajerna och Yojimbo etc). Har även redan sett tv-serien Shogun, så den går också bort men allt annars som handlar om krig, svek, ond bråd död, krig, ära, vanära, neslig död, förtryck, ädla uppoffringar, konflikten mellan gammalt (shintoism, bushido) och nytt (kristendom, krutvapen), förlorad kärlek, dödliga sjukdomar, ångest och sorg är intressant.

Någon som har några bra tips och förslag?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Mycket nice, speciellt Musashitrilogin är intressant eftersom jag läst Eiji Yoshikawas bok (den bidrog f.ö. väldigt mycket till mitt intresse för samurajer och tidsperioden från första början).

Bra att du nämnde Lady Snowblood också, jag har faktiskt den filmen men har aldrig sett den och glömt bort den. :gremsmile:

Azumi har jag sett och jag gillade den inte, den kändes för starkt präglad av manga (den var för överdriven helt enkelt). Överlag har jag fått känslan av att det är få bra jidaigekifilmer som görs idag efter Kurosawas och Toshiro Mifunes död, men jag hoppas att jag har fel och har missat en hel del nygjorda mästerverk.
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Det var en stund sedan jag kollade på japanska filmer, men Harakiri är ganska mysig.

Blir också lite sugen nu när du nämner det. Ska se vad jag hittar i min bokhylla. :gremsmile:
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Riktigt kul med så många tips!

Tänkte ta en helkväll här i veckan och gotta mig i allt och nästa steg blir att börja en Eon-kampanj satt i en vagt övernaturlig version 1570-talets Japan. :gremsmile:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Animeserierna "Hakkenden" resp "Basilisk" är ganska schyssta. Hakkenden är starkt varierande i animationskvalitét, men den har en mycket speciell estetik och sagostämning som varit grundläggande för alla mina känslor för Japan; jag skulle nog säga att den är en must-see. Det finns även en spelfilm baserad på samma förlaga som Basilisk; "Shinobi - heart under blade", som verkar rätt lökig, men jag har inte sett den än.

Takashi Miike gjorde nåt japanhistoriskt tortyrporr-bös i sitt "Masters of Horror"-segment...kommer inte ihåg vad det heter, men det är rätt jävla hardcore och därför sevärt.

Mangan "Blade of the Immortal" är annars det absolut bästa som gjorts i samuraj-genren, någonsin. Den är vacker, djup, häftig, nyanserad, historisk korrekt, genusmedveten, inspirerande, godawesome; you name it. Anime-adaptionen är emellertid värdelös, så undvik den.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Ymir said:
Mangan "Blade of the Immortal" är annars det absolut bästa som gjorts i samuraj-genren, någonsin. Den är vacker, djup, häftig, nyanserad, historisk korrekt, genusmedveten, inspirerande, godawesome; you name it.
Indeed, jag läste Blade of the Immortal rätt flitigt när det begav sig men i takt med att jag fick andra intressen (körkort, kommunism, cigaretter, brudar...) så föll det i glömska. Gillar Hiroaki Samuras mer "verklighetstrogna" (eller vad man ska kalla det) stil, inga tefatsögon etc. som annars brukar finnas i manga, och den väldigt estetiska brutaliteten. Samt att mycket är i blyerts är helt fantastiskt.
Som jag kommer ihåg det så läste jag någonstans fram till att Rin fejkade sig förbi en tullstation mellan två han har jag för mig. Det får definitivt bli till att jag fortsätter med mangan...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Kollade trailern. Ett spel om kameraåkningar över en karta, det verkar hur coolt som helst.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Sirian said:
Om du är intresserad i sengoku-perioden så hoppas jag att du inte missat det här.
Jävlar, det hade jag missat helt. Brukar hålla koll på Paradox strategispel annars. Hoppas att det blir bra även om trailern var bland det sämsta jag sett i hela mitt liv och även om "Divine Wind" till EU:III var en plågsam besvikelse (bara en handfull klaner som Taira och Minamoto, wtf? Flera århundraden fel :gremfrown: ). Något som jag gillade med Rome Universalis var de ständiga intrigerna, jag hoppas att det är sånt stuk på Sengoku.
 
Top