Nekromanti Jet-Lag

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Får vampyrer Jet-Lag?

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Hur?

Det är det enda jag frågar. Hur skaffar man sig bevis för något sådant?

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Re: Hur?

Själva poängen i både ditt (tror jag) och mitt inlägg är att man inte kan skaffa bevis för det ena eller det andra. Altså så borde han inte veta utan bara antog att dom inte påverkades av jetlag.

Om jag någon gång skulle ställas inför samma fråga så hade nog jag oxså svarat att dom inte påverkades. Detta utan bevis eller något som helst logiskt täkande utan bara för att det känns rätt.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Metropolis

Veteran
Joined
27 Jul 2001
Messages
18
Location
Västerås
Ok, jag ger mig.

Suck..

Ok ok.. om det är så ni vill ha det.

En vampyrs behov av sömn, eller torpor, styrs inte av samma faktorer som styr sömnen hos de dödliga. En vampyr känner inte trötthet eller utmattning (möjligen andlig trötthet efter stora psykiska påfrestningar) kroppen saknar alla typer av hormoner som styr trötthet och sömn. (eftersom den är död) Kroppen har heller inget behov av vila, den slits inte, utan regenereras ständigt.
Sömnbehovet styrs mera av en "nedärvd" instinkt och fruktan för solljuset. En vampyr känner en oemotståndlig trötthet vid gryningen. Detta kan inte förskjutas av snabba förflyttningar eftersom sömnen inte styrs av en inre klocka utan av yttre omständigheter. Med andra ord: en vampyr kommer alltid att ha stora svårigheter med att hålla sig vaken under dygnets ljusa timmar, oavsett var på jorden han eller hon befinner sig. Kort och gott: varelsen känner på sig att solen är uppe.

Man måste komma ihåg att vampyren är en mytologisk varelse. Allting som rör vampyren kan inte förklaras med logiska resonemang och naturvetenskap. Som det redan har påpekats: "Det känns rätt"

Så var nu så gulliga och starta inga resonemang i stil med: "Men om han reser ut i rymden då?!"


Your friend: [D]
 

Metropolis

Veteran
Joined
27 Jul 2001
Messages
18
Location
Västerås
Ja ja...

Ja ja, 15:e generationens vampyrer kan det, men de är väl inte riktigt vampyrer.. Blodet är så svagt att personen i fråga inte omvandlas helt utan blir någon slags hybrid. Mer lik en ghoul än en vampyr.
Men jag räknar inte med dessa stackars varelser, dom har ingen platts i min kampanjevärld.
Jag struntar ganska hårt i Time of thin blood och alla andra skitsupplement wite wolf har släppt på senare år.

Nåja, nog om det, och nu tänker jag faktiskt inte skiva mer om det här fåniga ämnet.


Your friend: [D]
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Re: Ok, jag ger mig. [OT]

Kunde du inte skrivit det den första ggn? Då hade du sluppit skriva det den andra.... *eh*

/[color:green]Han</font color=green> som bara inte kan hålla käft
 
Top