Nekromanti Jeremiah-Wastelands

malmkvist

Warrior
Joined
9 Oct 2004
Messages
236
Location
1) Halmstad 2) På sjön
För er som inte känner till det och är fortfarande intresserade av det gamla spelet Wastelands (jag ser fortfarande Hallandsåsen som gränsen mellan det fria Sverige och det Byrrkontrollerade Skåne...) så kan jag rekommendera TV-serien Jeremiah. Den är ganska bra på att visa en slags efter-katastrofen-fast-mer-lite-mer-vapen scenario.
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Det som gör den mest intressant är att skaparen bakom Babylon 5 ligger bakom. Dock så läste jag att det hade uppkommit diverse problem mellan honom och MGM (filmbolaget som ligger bakom Jeremaih) så han hade ändå tänkt sluta efter andra säsongen, men det blev ju bara två säsonger ändå.

Det finns ett Jeremiah rollspel, har dock ingen uppfattning om det. Mongoose Publishing ligger bakom det har jag för mig....
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Ser bra ut. Nu måste jag först bara komma över att huvudrollerna spelas av Dylan från 90210, Sam Gamgee, och Bill Cosbys tandkrämsgrabb. o_0

(jag ser fortfarande Hallandsåsen som gränsen mellan det fria Sverige och det Byrrkontrollerade Skåne...)

Enda vägen ut är genom Tunneln. Ja, den gjordes färdig, men den är hårt bevakad. Och bemängd av mordiska fällor. Det sägs att en prole lyckades fly genom den en gång. Han ritade en karta över Tunneln, men idag vet ingen var den finns...

--
Åke
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Detta kan man med fördel kombinera med idén bakom ett Cthulhu-scenario jag spånade fram tillsammans med några polare från Bjärehalvön. Givetvis hade borrningen väckt något som sov djupt under berget, och nu hade man värre saker än Rhoca-Gil att bry sig om. Kultisterna bestod av zombieartade potatisbönder.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Givetvis hade borrningen väckt något som sov djupt under berget, och nu hade man värre saker än Rhoca-Gil att bry sig om.

Ja, men Rhoca-Gil var ju det enda vapen som tunnelborrarna hade - därför de fraktade dit så mycket av det. (-:

--
Åke
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Ser bra ut. Nu måste jag först bara komma över att huvudrollerna spelas av Dylan från 90210, Sam Gamgee, och Bill Cosbys tandkrämsgrabb. o_0
Oroa dig inte för det, de gör ett väldigt bra jobb. Det är ingen glitterframtid, det är antagligen en av de skitigaste TV-serier jag sett, och de gör sina roller bra.

TV-serien är bra, tidvis mycket bra, men den har ganska lite att göra med originalet. Se den för dess egna meriter så kommer du nog att uppskatta den, men se inte den som en filmatisering av serien.

Ändringar?

Bakgrundsstoryn är helt ändrad. Kurdy är svart (normalt sett skulle jag inte se ett problem i det, men med tanke på Kurdys inställning i serien blir det lite fel). Stämningen är mer postapokalyps och mindre återhållsam dysterhet. Det är mer "organisationen för att återställa civilisationen" än Jeremiah och Kurdys rätt planlösa strövtåg.

Om man ska jämföra den med serier så skulle jag säga att det är mer som en blandning av Jeremiah och Horacio Altunas dystopiska serier om den lille mannen med den buskiga mustachen (kommer inte ihåg namnet på dem).

Men, som sagt, se den för dess egna meriter, den är bra.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Mja, jag har ju inte sett den men Kurdy ser ju riktigt lam ut. Skinnrock och nithandskar mitt i skogen? Det hade varit tuffare med hjälm och örnfjäder.
 

malmkvist

Warrior
Joined
9 Oct 2004
Messages
236
Location
1) Halmstad 2) På sjön
Inte undra på att det är så svårt att ta sig genom tunneln. Jag får ta och leta efter kartan.

Jag tycker faktiskt att Luke Perry och Malcolm Jamal-Warner gör ett bra jobb. Jag var också riktigt emot det innan.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Jag tycker faktiskt att Luke Perry och Malcolm Jamal-Warner gör ett bra jobb. Jag var också riktigt emot det innan.
Det funkar till och med när Luke Perrys Beverly Hills-kompis gör en gästroll som Kilgore-kopia.

Det är en mörk serie, och de gör sina roller jäkligt bra. Så bra att jag skulle säga att serien lever på dem.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Kultisterna bestod av zombieartade potatisbönder.
Jaha, alldeles normala hallänningar alltså...?


"Well, I'd describe him as sort of human-shaped... He's got jeans and a blue shirt on."
"Christ, he's nabbed a bloody farmer!"
"Yeah, but there's something strange about him. Like he's got a screw loose or something!"
"It is a bloody farmer!"

--
Åke
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,118
Location
Tindalos
Får kalla kårar när jag ser att Luke Perry och Jason Priestly har totats ihop i samma serie igen.

Klar fördel är väl att J. Michael Straczynski håller i marionettrådarna...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Det finns ett Jeremiah rollspel, har dock ingen uppfattning om det. Mongoose Publishing ligger bakom det har jag för mig....

Det är ett ordinärt d20-spel regelmässigt men är också Mongoose-fult och har tyvärr en massa buggar.
 

malmkvist

Warrior
Joined
9 Oct 2004
Messages
236
Location
1) Halmstad 2) På sjön
Det håller jag fullständigt med om. Serien lever på dem och deras prestationer.
Sedan att Lukes Beverly Hillskompis blev sprängd i atomer i slutet på avsnittet gör inte saken bättre :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Sedan att Lukes Beverly Hillskompis blev sprängd i atomer i slutet på avsnittet gör inte saken bättre
Du menar att det inte gör saken sämre?
 
Top