Nekromanti Jeansjacka och Kavaj

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
På begäran av DeBarcy och wilper kommer här två bilder på mig iklädd jeansjacka och kavaj. Vi var nämligen inte överens om hur snyggt en sådan utstyrsel skulle vara.

Så, här kommer två bilder till allmän bedömning. Jag vill gärna ha underbyggda argument istället för spontana åsikter =)

Bilderna är tagna med en Canon Eos 350D. Jag använde stativ, 10 sekunders fördröjning och autofokus på väggen bakom mig. Skärpan är alltså inte helt perfekt, men resultatet blev bättre jämfört med att försöka fiddla med fokusen själv på mitt ganska plastiga standardobjektiv.
 

Attachments

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Det är artistvarning på klädseln. Se upp så du inte blir intervjuad av aftonbladets nöjespanel.


Storuggla, it can happen to you!
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
w176 said:
... I sig själv är det helt okej.

Men klarblå skorta med jeansjackan?
Detta var inget självklart val, och jag är inte säker på det. Jag borde såklart testa lite fler kombos =)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Ok, nu har jag sett. Jag tycker fortfarande att det är konstigt.

MEN!

Du är tillräckligt ung för att inte ha behövt genomlida 80-talet, så du är förlåten för att tycka det är snyggt. Vill du ha fler stiltips rekommenderar jag en helkväll på YouTube med pop/rock-videor från 80-talet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
wilper said:
Du är tillräckligt ung för att inte ha behövt genomlida 80-talet, så du är förlåten för att tycka det är snyggt. Vill du ha fler stiltips rekommenderar jag en helkväll på YouTube med pop/rock-videor från 80-talet.
Äh. 80-talet var hett. Eller ja, jag tyckte inte det då, men jag får vara ursäktad - jag föddes 81 och var för omogen för att fatta hur snyggt det var förrän i efterhand. 80-talet rockar.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, kanske inte mitt klädval precis..
Dock så är det inte helt värre än att man kanske kunde ha på sig nått liknande. Har sett värre saker än detta...
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
Jag har noggrant övervägt det här ett tag nu och... ja, det är inte så illa som jag förutsatte. Jag vet inte vad det beror på. Kanske att du påminner mig om en god väl och före detta granne?

Anyways: klara minuspoäng för begravningsknäppningen!
 

Anon

Veteran
Joined
24 Aug 2010
Messages
61
Jeansjacka, kavaj, långt hår, hatt och de där solglasögonen. Utan att lägga någon värdering i om det är snyggt eller inte så är det en kombination endast en rollspelare skulle få för sig att bära :gremlaugh:
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Well, fult-snyggt har jag nog inga synpunkter kring, men det är en outfit som väldigt tydligt kommunicerar "hej, som ni ser så klär jag mig avsiktligt udda för att visa hur annorlunda jag är". Och det är såklart inget dåligt i sig, om det bara är det man vill!
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Fruktansvärt. För det första är jeansjacka fruktansvärt omodernt och har i mitt tycke aldrig varit snyggt. Om du ska ha någonting över en kavaj så får det i så fall vara en rock som täcker kavajen. Kanske med undantaget att det är ok att ha rock öppen så att kavajen syns.

Det känns nästan som om det är lite slarv. Där du precis var på väg hemifrån och kom på att det var lite för kallt. Därför slängde du på en extra jeansjacka utanpå kavajen.

I allmänhet ser det konstigt ut när du har ett mindre plagg utanpå någonting större. Undantaget får i så fall vara västar som i så fall bör bäras med instoppad skjorta eller liknande.

Jag rekommenderar att du skippar jeansjackan och skaffar en rock av någon typ.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Simon said:
"hej, som ni ser så klär jag mig avsiktligt udda för att visa hur annorlunda jag är". Och det är såklart inget dåligt i sig, om det bara är det man vill!
Håller helt med dig. Men få vågar stå för det, eftersom det känns jobbigt att öppet säga "jag vill vara lite udda!" (jantelagen?). Själv har jag (nästan) kommit över det. Jag klär mig lite udda just för att jag tycker om att se udda ut (ex. så får jag en viss aversion för saker som blir mode, alltså styr trenderna mig lika mycket som fjortisar i Canada Goose-jackor..). Och jag tycker helt enkelt att udda är roligare än samma samma. Pluralism?

Angående klädseln (observera att detta är min högst personliga smak, den är precis lika lite värd som alla andras./i]:

1. Hatt och solglasögon går ej ihop (precis som hängslen och bälte ("Never trust a man with both belt and suspenders, that man can't even trust his own pants")), välj antingen eller. Det blir för mycket, och båda är till för att inte bländas av solen, behöver du två solskydd?

2. Hatt och "hästsvans".. njae, jag vet inte. Jag tycker det blir rörigt. Antingen håret utsläppt för att se ut som en fågelskrämma/hobo. Eller i en knut, det är stramt. Hattar är strama. Hatt + knut i nacken = sant.

3. Jeansjacka och kavaj. Ja, kan funka. Men jag skulle vilja ha större kontrast mellan de två plaggen. En tight kavaj och en större jeansjacka. Kavajärmen sticker ut och jackan hänger lite pösigt över axlarna. Nu äger jag ingen jeansjacka, men blev ändå sugen på att lägga upp en bild för att visa vad jag menar...

Vad som är "stiligt" är rent subjektivt. Men jag tycker om vissa proportioner och förhållanden. Just din kavaj + jeansjacka kombo var lite för "slarvig" för min smak.

Android, anti-auktoritär stilpolis.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Okej, roligt med lite kritik jag kan försöka bemöta!

Android IV said:
1. Hatt och solglasögon går ej ihop (precis som hängslen och bälte ("Never trust a man with both belt and suspenders, that man can't even trust his own pants")), välj antingen eller. Det blir för mycket, och båda är till för att inte bländas av solen, behöver du två solskydd?

Hatt och solglasögon är coolt på ungefär samma sätt som vampyrer eller men in black. Töntigt mystiskt. Nä, jag vet inte. Solglasögonen är ett ganska nytt tillskott till stilen, kanske struntar jag i dem.

Android IV said:
2. Hatt och "hästsvans".. njae, jag vet inte. Jag tycker det blir rörigt. Antingen håret utsläppt för att se ut som en fågelskrämma/hobo. Eller i en knut, det är stramt. Hattar är strama. Hatt + knut i nacken = sant.
Håller inte med. Rörigheten, eller kontrasten, är medveten. Långt hår (som syns) är rebelliskt 60- och 70-tal. Hatten är, öh, mycket "gubbigare". Om jag kunde skulle jag ha det utsläppt, men det går inte, särskilt inte under hatt. Mitt hår exploderar, och är helt omöjligt att ha att göra med utsläppt.

Android IV said:
3. Jeansjacka och kavaj. Ja, kan funka. Men jag skulle vilja ha större kontrast mellan de två plaggen. En tight kavaj och en större jeansjacka. Kavajärmen sticker ut och jackan hänger lite pösigt över axlarna. Nu äger jag ingen jeansjacka, men blev ändå sugen på att lägga upp en bild för att visa vad jag menar...
Här blir jag till viss del tvungen att skylla på min fototeknik. Jag fotade dethär själv, med fördröjning, i högt gräs och mot en vägg som inte var jättekul allt luta sig mot. Jättekul, eftersom jag aldrig gjort något liknande tidigare. Men tydligen innebar det att min mycket tajta kavaj inte ser tajt ut.

En större jeansjacka skulle se mindre pösig ut? Jag tror inte jag förstår. Jeansjackan är förövrigt ett trettioårigt arv, designad av min mamma. Bara det gör den coolare än alla andra tänkbara jeansjackor.

Jag uppskattar verkligen era kommentarer, både de kritiska, oförstående och positiva! Och ja, jag klär mig såhär för att jag vill se udda ut. Jag har inte kroppen för att vara main-streamsnygg, så jag satsar på konstig istället.
 
G

Guest

Guest
Knäpp inte båda knapparna på kavajen... särskilt inte under en jeansjacka... det ger ett obekvämt och stramt intryck... i samband med jeansjackan ger det ett väldigt skarpt intryck, sedan skulle det nog vara snyggare med en större jeansjacka...

Men... har du testat att ha jeansjackan under?
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Möller said:
Jag uppskattar verkligen era kommentarer, både de kritiska, oförstående och positiva! Och ja, jag klär mig såhär för att jag vill se udda ut. Jag har inte kroppen för att vara main-streamsnygg, så jag satsar på konstig istället.
Respekt till det.

Jeansjackan är förövrigt ett trettioårigt arv, designad av min mamma. Bara det gör den coolare än alla andra tänkbara jeansjackor.
Otvivelaktigt.
 
Top