Nekromanti Jeans i spelarens

Dranvar

Veteran
Joined
29 Aug 2000
Messages
69
Location
Gothenbourg, South side
Jag kom att tänka pa en sak i spelarens handbok, nämeligen att pa nagon bild(tror att det är beskrivningen av Asharien) där det star ett par personer som föser boskap eller liknande sa star det en person med t-shirt och jeans och den andre personen som rider pa hästen har ocksa avancerade kläder, sa jag undrar vad det är som händer eller är det bara sa att jag har helt fel,eller är det en bild som neogames köpt ifran konstnären som var restlager ifran hans Western bilder. Jag personligen bryr mig inte men tyckte att det vore nagot för de pedantiska forum användarna.

stay plastic
 

Gunnar_UBBT

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
74
Jeans!? Ha ha, det var det dummaste jag hört. Det ser väl vem som helst att det är ett par tajta byxor (enligt senaste Cirefaliska modet) sydda av tyg från det förvisso något ovanliga, men inte okända, Ashariska Denimfåret. :D

/Gunnar
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: alternativ klädsel genom tiden

Byxor hade redan de gamla vikingarna så att säga de var av ylle vilket är ett bra slitstarkt tyg designen på några av byxorna liknade faktist jeans byxor MEN de saknade fickor och synlig söm..

Bomull det som jeans alltid har gjorts av är en växt som vart vanlig först under 1700 talet då maskiner gjorde det lättare att göra tyg av bomullen.


Kom ihåg under klädernas stil och folks åsikt om vad som är matcho att bära för oss män har ändras genom århundraden.
Stenåldern matcho att ha ett björnskinn..
Egytierna matcho i kjol Desutom smink är inte något kvinnor har monopol med och skägg alla DÅ menar jag alla ska raka av det hemska skägget MEN riktigt matcho skaffar sig ett lös skägg.. ( gäller även kvinnor att ha ett lösskägg. är snyggt och moderiktigt ) De hade även upptäckt tankräm ( utan slipmedel som förstör tänderna )
Grekerna. Ooo så tuffa grabbar och så vackra tjejer bar alla sina otroligt härliga Kilton..
( Kilton ett rörformingt plagg -öppet i höger sida- som viket upptill och fästes med nålar över axlarna. Fanns i knäkort eller ändå ner till marken. )
herakles hade såndana kläder och VILL DU KALLA EN HALVGUD mes ??.. ( tja den version dom Disny må de stekas i tartarus har gjort av herakles tja den är MES MES. )
Romariket. Aaa togans högtid de hade alla hjältar en härlig tuff dräkt ofta i många färger.. Smink var även här något som då och då populärt hos män och kvinnor.
Vita tänder var även här populärt och man upptäckte att genom att gurgla urin så fick man fina vackra tänder.. Troligen även dålig andedräkt ? sen kom en snille på att använda slipmedel när man borsta sina tänder för att de ska bli vita utan dålig andedräkt (slipmedlet skade och slipade sönder tänderna så småningom )..
Vikingar allt jag säger ÄR VARMA kläder mycket skägg men alltid välansat och ofta flätat färgade band lär ha varit polulärt.. ( undrar om roseter *hmm* )
Europa 1300 Tights och blygkapsel synlig utanpå kläderna *hmm* då och då så spårade modet ut och blygkapseln skulle vara onödigt stor ( he he jag har stor kuk ) och tigtsen allt jag säger är att om du bär sådan klädsel GÅ INTE in på bar..
1500 talet knä byxkor... Öööö så jälva fult ser ut som ett par långa shorts med knästrumpor för män...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Just denna bild är, tillsammans med slättnomaderna och de rullande buskarna, en av de främsta anledningarna till att undertecknad avskyr centralasharien.

- Ymir, hatar western-temat...
 

Dranvar

Veteran
Joined
29 Aug 2000
Messages
69
Location
Gothenbourg, South side
Re: alternativ klädsel genom tiden

Okej, det inlägget var intressant men vad vill du säga med det?, jag menar visst gurglade romarna urin morgon och kväll och egypterna sminkade sig och gick runt i kjol men du besvarar inte min fraga alls. Visst vikingarna hade byxor, normanderna hade det även med, men att ha pa sig nagonting som är snarlikt T-shirt och jeans.

stay plastic
and put on your jeans because now it's time for role playing in Asharien
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: alternativ klädsel genom tiden

"Okej, det inlägget var intressant men vad vill du säga med det?, jag menar visst gurglade romarna urin morgon och kväll och egypterna sminkade sig och gick runt i kjol men du besvarar inte min fraga alls. Visst vikingarna hade byxor, normanderna hade det även med, men att ha pa sig nagonting som är snarlikt T-shirt och jeans."

Hallå eller? Det är fantasy, för sjutton! Måste man vara historiskt korrekt även i främmande världar?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: alternativ klädsel genom tiden

Skönt att någon förstod vad jag menade..

Dessutom redan de gamla egyptierna hade en typ av klädsel som på minde om T-skirt.. ( eller snare blus )
 

Dranvar

Veteran
Joined
29 Aug 2000
Messages
69
Location
Gothenbourg, South side
Re: alternativ klädsel genom tiden

Det har jag inte pastatt heller utan det var en onödig pedant fraga efter som alla vill svara och ge deras asikt, om du har läst första inlägg sa kan du kanske dra slutsatsen att jag INTE bryr mig. Du har rätt det är fantasy och nej man behöver inte vara historiskt korrekt när det gäller det ovan nämnda, men ibland kan man bli lite konfus när det gäller en del saker.

stay plastic
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: alternativ klädsel genom tiden

<I>Det är fantasy, för sjutton! Måste man vara historiskt korrekt även i främmande världar?</I>

Alla tiders favvo-exempel:
Krigarna hos folkslaget Dúranaki i ursprungsversionen av Shadow World bar delar av läderrustningar och gillade att pryda sig med tygstycken som de rivit från slagna motståndares kläder. De brukade också bleka sitt hår och gned olja i det så att det stod upp i spetsiga sjok.
Allt det där <I>lät</I> ju rätt etniskt och krigarkulturellt och lite keltiskt och så... sen fick man se en bild på dem.

De såg ut som Billy Idol.  (-:

--
Åke
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,184
Location
Lunden, Göteborg
Jag håller med dig, det är dog den sämsta bilden som Hellervik har tecknat.
Påtal om Hellervik.. porträtten i A&S är faktiskt helt okej.

Ezping Orm
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Håller faktiskt med. Fjantfagotten Ivian ser iaf helt rätt ut. Faktum är att det nästan är som om Hellervik har blivit sämre efter varje modul, iaf i mina ögon. I A&S är han nästan acceptabel, i religioner är han kass, och i spelarens handbok är han direkt vämjelig...
Konstigt, egentligen.

- Ymir, har inget emot Hellervik som person men avskyr hans illustrationer
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Re: alternativ klädsel genom tiden

Om ni verkligen är ute efter den världens mode så lär ni kunna hitta sånt på Krilles egna www.Foxtail.com.

/Har i alla fall för mig att det var så.... Prova .nu eller dylikt om det inte funkar.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Inte nog med det, den är gravt felritad rent perspektivmässigt också. Och tjejen är i 2D. :)

*suck*
Snälla neogames, fota Hellervik. Nu.

- Ymir, tycker att inga illustrationer vore att föredra
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: alternativ klädsel genom tiden

Det är väl självklart man ska vara historiskt korrekt i alla världar (även främmande), det gäller bara att man följer den värdens historia och inte vår egen...

WHaLe =)

http://come.to/whale - Eon + Datorer = sant
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: alternativ klädsel genom tiden

<I>Coolt...känner du till någon bild on-line?</I>

Inte online, tyvärr. Bilden ifråga fanns iaf i modulen 'The Cloudlords of Tanara'.
ICE försökte ge Dúranaki ett lite mer "seriöst" stuk i den senare Shadow World-serien, men har man sett hur de såg ut från början är det lite svårt att föreställa sig dem på nåt annat sätt. (-:

--
Åke
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: alternativ klädsel genom tiden

Glöm inte Snörkjolen (typ bronsålder), en kjol som inte dolde mycket och knappast kan ha varit varm. Tipset där är att den troligen användes till någon form av cermoniellt plagg i samband med dödsritual eller liknande. Fornfynd säger faktiskt inte allt om vad som faktiskt användes...

Sedan är det väl ändå upp till konstruktören av spel och spelledaren vad som anses ok i sammanhanget.

*ler*

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 
Top