Nekromanti JB kompatibelt med DoD4?

Herr Ågren

Veteran
Joined
5 Aug 2001
Messages
55
Location
Årsta, Stockholm
Efter att med tilltagande intresse ha konstaterat de överväldigande positiva reaktionerna på nyss utgivna Jorges Bestiarium, så har tanken börjat gro hos mig att man kanske skulle kunna använda modulen även till tidigare versioner av DoD (91 års version i mitt fall). Om boken genom sin blotta utformning förmår att inspirera och frammana en kittlande stämning i så hög grad som jag tyckt mig förstå att den gör, borde det ju vara värt ett försök. Särskilt som jag i vår har planer på att med gamla DoD4-motorn som grund dra igång en ny kampanj i en helt nytillverkad spelvärld, som jag alltså skapar från grunden och där varelser anpassade till DoD6' spelvärld skulle kunna föras in utan att kännas malplacerade. Vad som däremot skapar tvekan är min osäkerhet huruvida monster skapade för DoD6-reglerna lätt kan tillämpas i de äldre spelsystemen i DoD-serien. Det nya och de gamla verkar ju skilja sig åt på ett par viktiga punkter. Själv har jag aldrig så mycket som nuddat vid DoD6:ans regelbok, så min fråga till expertpanelen lyder: är Jorges Bestiarium (monsterbeskrivningarna) med några enkla justeringar kompatibla med tidigare versioner av DoD? Observera enkla.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
JB kompatibelt med DoD4?- jodå!

Det är inte så svårt. börja med att ingorera Grundegenskapen SPI för samtliga bestar. Därefter så använder du det KP för monstren som kallas TKP-sys som dess KP. Nu är du inprincip klar för att använda bestarna i JB i din kampanj.

Ett par saker till kan du ev. behöva justera. Vissa naturliga vapens skadetärningar kan kanske vara ändrade för att passa till DoD6 men det är bara att använda den skadetärning som är avsedd för DoD4 istället. Vad gäller SB så kanske nivåerna är annorlunda men det är bara att räkna ut SB ifall det inte stämmer överens med DoD4
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: JB kompatibelt med DoD4?- jodå!

Det är inte så svårt. börja med att ingorera Grundegenskapen SPI för samtliga bestar. Därefter så använder du det KP för monstren som kallas TKP-sys som dess KP. Nu är du inprincip klar för att använda bestarna i JB i din kampanj."

Det är inte så bara att stryka SPI för alla varelser, det är en genväg, som dock inte passar all typ av konventering. Detta gäller framförallt sådana som använder magi (drakar, trollkarlar etc), här skulle jag istället säga att man använder SPI, men det värdet måste ändå modifieras på lämpligt sätt.

Riddaren
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Sant!

"Detta gäller framförallt sådana som använder magi (drakar, trollkarlar etc), här skulle jag istället säga att man använder SPI, men det värdet måste ändå modifieras på lämpligt sätt."

Oops, det tänkta jag inte på. Fast å andra sidan så har de olika drakarna redan höga PSY-värden. Eller så stryker man deras PSY och sätter deras SPI=PSY fast då får de å andra sidan extremt höga PSY-värden jämfört med andra så det vore troligen lämpligast att dela detta värde med ett lämpligt faktor.
 
Top