Nekromanti Jazzklubb i Hindenburg

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
Med orden "vi är alla med i ett jazzband men vi spelar aldrig" började mina rp att planlägga hur de skulle göra om sin 125m2 undervåning till kvarterets jazzhåla.

Rp hyr för närvarande lägenheten ovanför den blivande jazzklubben. Planen är att låta inreda lagerlokalen med en scen, bar och shyssta sittplatser. Huset ligger i närheten av garnisonen och planen är att inrikta sig på dessa glada gossar för att dra in pengarna.


Jagsom sl gillar iden av flera orsaker

1. Spelarna själva gör saker i världen som passar in med deras karaktärer.
2. Ger väldigt mycket socialt spel över hela hindenburg.
3. Klubben kan tjäna som hub för flera äventyrsfrön och intresanta slp tex dragos dräggel

Men vad ska man tänka på när man driver ett bolag? Järnringen ger vissa bra men också många väldigt dåliga ideerpå detta. Från bolagsregelerna kommmer jag att ta med två saker

1. Licenstyperna
2. Kejsarpengen

Resten är för ogenomtänkt för att passa en rollspelande grupp.

Vad som är kvar att göra är då följande:

1. Se vad debehöver för saker för att göra om en sliten lagerlokal till en shysst klubb
2. Kolla vilka leverantörer de vill ha med tokjos, tinner och ölmust (det är tal om att producera eget men tror det kan bli svårt i början)
3. Bestämma eller sätta upp slumptabeller för hur klientelet flyter. Kan ge bonusar vid rykte och så.

Så vadtror ni?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Mitt tips, strunta i reglerna. Inga tabeller, inga ryktesnivåer. Inget av det där tramset.

Det är kul om spelarnas klubb är populär så gör den populär! :gremsmile: Sedan kasta drama mot dem: Gangsters från den lokala mafian vill ha skyddspengar, Den hatade hemliga polisen vill ha sin julfest där och ett orkiskt jazzband utmanar spelarn på en musikduell.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
När vi spelade UA kampanjen så startade min grupp ett dixiejazzhak i Nordholmia, jag minns inte exakt hur mycket de fick betala för licenserna men vi körde med att Översten var med investerare. För att läsa status grejen.

Vi hade roligt med själva byggandet av deras hus, det kanske inte gäller för dig. Men kom gärna på ställen som säljer möbler och liknande för att skapa känslan av att de måste förhandla om massa saker de inte hade tänkt på, lampor, mattor, städning osv.

Angående klientelet gjorde vi en lista på de olika "grupperna" i nordholmia, en blandning av socioeknomiskbakgrund och subkulturer. muterader knegare, Dixielandet, Jazzfantaster, Spolingar, välbärgade mutanter, välbärgade människor, zonfarare, skrotletare osv.

Sen slog vi för varje av dessa grupper, vissa generade mer pengar och andra genererade rykte. Det skapade känslan av att krogen blev lite hur som helst. Som SL gav det mig mycket hjälp att tänka hur det gick för klubben och hur den såg ut.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Det sociala spelet kring Snabeljazz är väl tillräckligt kontroversiellt för att varje klubb ska ha problem med antingen Lejonorden eller Nimrodbrigaden. Eller båda.

Tillräckligt för att varje klubbägare ska ha en muller under baren och ett slagträ i paraplystället.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Hit it, låter som en riktig nice ide som sagt. Fördelen med Mutants system är ju ändå att musikalisk talang inte omfattas i någon egentlig färdighet(ja det finns artist men orka) så således kan de vara hur bra som helst :gremtongue:

Att få tag på spriten kan de ju göra på flera sätt, finns ju grymt många upplägg för äventyr som har att göra med tokjos, gör det den själva finns ju alltid problemet med att lokala spritbaroner vill behålla sitt monopol. Lånar de pengar till att ha råd med den så har man ju den ständiga ockraren efter sig.

Det beror ju mycket på hur ni spelar men låt klubbens status och rykte baseras lite mer på vad RP gör än att rulla tärningar om hur sto framgång de får. Smarta ideer som att t ex ta dit Dixilands drottning från Nordholmia bör ju belönas.

Sen är ju ett äventyrsfrö som folk tidigare ha nämnt att det blir bråk på krogen och att låta någon förstöra inredningen lär skapa motiv till RP att bry sig om saker och ting, glöm inte heller att maffian säkert vill ha en kakbit av klubben. Ja det finns massa saker helt enkelt.

För övrigt kan jag rekommendera lite bra Snabeljazz utöver de gamla legenderna då som jag själv använder. Lite soundtrack från Cowboy bebop och Baccano är en bra början :gremsmile:
 
Top