Nekromanti Jazz på 30-talet?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Okej, för en kampanj som jag håller på att spelleda förekommer det en del scener på 30-talet. Jag vill ljudsätta de under själva spelmötet med aktuell jazz-musik som spelades där.

Det är dock en genre som jag har absolut nollkoll på, så jag undrar om någon här har koll på vad för band och sånger som var stora då?
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Ooh jag har det hemma men jag är på mobilen nu... Återkommer nästa vecka om det visar sig att du inte fått några bra svar.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Jag har fått en del svar redan, men jag tar gärna emot mer. Det skadar aldrig att ha många tips. :gremsmile:
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Kanske är det en idé att kolla filmmusik från den perioden. Den där brassiga storbandsjazzen använde de ju väldigt ofta i hollywoodfilmerna. Däremot vet jag inte om det är så lätt att få tag på.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Paul Whiteman är ett måste, även om han kanske mest är 20-tal. Överhuvudtaget tror jag det gick över mer till swing och storband under 30-talet.

Här är i alla fall några grymma artister du borde kolla in om ingen tipsat om de redan:

Jack Teagarden
Bunny Berigan
Stan Kenton
Eddie Lang & Joe Venuti
Earl Hines
Artie Shaw
Tommy Dorsey
Fletcher Henderson
 

Kaffe å Cigg

Veteran
Joined
8 Oct 2007
Messages
80
BMOC said:
Paul Whiteman är ett måste, även om han kanske mest är 20-tal. Överhuvudtaget tror jag det gick över mer till swing och storband under 30-talet.

Här är i alla fall några grymma artister du borde kolla in om ingen tipsat om de redan:

Jack Teagarden
Bunny Berigan
Stan Kenton
Eddie Lang & Joe Venuti
Earl Hines
Artie Shaw
Tommy Dorsey
Fletcher Henderson
Hur hård är du på att det absolut ska va 30-tal? Kan inte helt garantera att jag inte är inne på 40-tal, men artister som Glenn Miller, Duke Ellington och Louis Armstrong var ju också igång....
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
För den aktuella spelomgången var jag rätt hård på att det skulle vara 30-tal så det blev autentiskt, men eftersom den nu varit är jag öppen för andra tips.
 
Top