Nekromanti Jarla modull filosofi

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Kan inte sätta fingret på det men tycker värkligen att den här modullen inte går ihop. Tycker inte om känslan.

Stör mig väldigt på att en Ghor dvärg försöker muta sig till framgång och att en Tirak är så pass hederlig så att han vägrar ta emot mutor.

Stadsmodullen i sig självt tycker jag är godkänd men det känns som om allting bara inte är tillräckligt samspellt med resten av EON-världen.

Finns det nån som sitter inne med samma tvivelkval som jag??
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Stör mig väldigt på att en Ghor dvärg försöker muta sig till framgång och att en Tirak är så pass hederlig så att han vägrar ta emot mutor.
Det finns faktiskt undantag, att säga att alla Ghordvärgar är überherderliga känns som en förenkling av verkligheten.
Och även om de flesta Tiraker är gudlösa hedningar, så tycker jag inte att man ska bli sur om en liten jävel i en modul är det.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Visst finns det undantag, men ser inte charmen i att glamorisera en tirak som hederlig. Dessutom tycker inte jag att om man tittar på SLP personens beteende och Karaktärsdrag så kan jag inte låta bli att undra varför man väljer en tirak som den personen? Finns inget nerskrivet om att bakgrundshistorien skulle ha gjort tiraken till hedelig dvärg. Tänkte att om det var några handelshus som skulle syssla med mörka affärer så var det Marnark tirakerna och inte Ghor dvärgar.
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Visst finns det undantag, men ser inte charmen i att glamorisera en tirak som hederlig. Dessutom tycker inte jag att om man tittar på SLP personens beteende och Karaktärsdrag så kan jag inte låta bli att undra varför man väljer en tirak som den personen?
Kanske för att göra SLP:n mer intressant och att få spelarna att lägga märke till honom, framför allt bli misstänksamma.

Tänkte att om det var några handelshus som skulle syssla med mörka affärer så var det Marnark tirakerna och inte Ghor dvärgar.
Jag skulle tro att även Ghordvärgarna gör mycket som gynnar dem, som kanske inte anses vara helt herdervärt.
Så länge det inte rör sig om uppenbart förkastliga dåd, såsom stöld, eller mord, och förstås mutor, men det kanske inte är hela handelshuset, utan bara just den enskilde dvärgen?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Visst finns det undantag, men ser inte charmen i att glamorisera en tirak som hederlig. Dessutom tycker inte jag att om man tittar på SLP personens beteende och Karaktärsdrag så kan jag inte låta bli att undra varför man väljer en tirak som den personen? Finns inget nerskrivet om att bakgrundshistorien skulle ha gjort tiraken till hedelig dvärg. Tänkte att om det var några handelshus som skulle syssla med mörka affärer så var det Marnark tirakerna och inte Ghor dvärgar.
Det kan inte vara så att författarna medvetet lagt upp det så för att bryta mot stereotyperna? EONs tiraker är trots allt inte särskilt mycket ondare än alver, dvärgar eller människor.
På många punkter skulle jag vilja hävda att Tiraker är betydligt mer resonabla än alver och dvärgar.

Tiraker drar igång krig på grund av överbefolkning och utrymmesbrist. Alver och Dvärgar gör det på grund av missförstånd och stukad stolthet.

Jag vet vilka jag har mer förståelse för.

/Joel - vill också hävda att Tirakernas sed att slå ihjäl fångar är betydligt mer respektfull än att, låt säga, förslava ett helt folk (Roghan).
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Jag tycker bara att det är roligt att det för en gångs skull är tiraken som är hederlig. Och det finns ingenting som säger att det inte skulle vara så.

Så nej, jag sitter inte inne med samma tvivelkval som du, och jag tror det är få andra som gör det heller.

-Hjalle, får inget sagt direkt, men ändå.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Jag skulle tro att även Ghordvärgarna gör mycket som gynnar dem, som kanske inte anses vara helt herdervärt.
Så länge det inte rör sig om uppenbart förkastliga dåd, såsom stöld, eller mord, och förstås mutor, men det kanske inte är hela handelshuset, utan bara just den enskilde dvärgen?
I jarla modullen är det hela handelshuset.

Kanske måste jag erkänna mot min vilja att pentragon har en poäng med att tiraker inte är så värst onda. Gör mig lite ont bara att det inte finns någon riktig Ultra Evil Mördar gäng i Mundana.

Men jag anser fortfarande att det inte skulle ha varit en tirak som spelade den mest hederligaste handelshuset. Kanske är jag trångsynt men jag tycker att det tappar känsla och förvirrar spelare.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Gör mig lite ont bara att det inte finns någon riktig Ultra Evil Mördar gäng i Mundana.
Det finns det säkert, de är bara inte lika uppenbara grupperingar som en hel ras. Superondingar finns snarare i form av hemliga sällskap, kulter, skumma handelshus etc.

Vill du ha ondskefulla tiraker? Inga problem, släng in det hänsynslösa piratbandet Ulvarna.
Men för guds skull, var lite öppensinnig och vidsynt och ha stundtals med några hyggliga tiraker också. Annars blir följden att du ger spelarna klartecken att slakta alla tiraker de ser på fläcken, eftersom de är onda allihop.

Förutom den moraliska aspekten av en sådan situation tillkommer det att du gör det lätt för dina spelare. Det gör dig till en snäll spelledare, och en sådan är uppenbarligen dåligt lämpad för sin position. :gremwink:

En god spelledare missar aldrig ett tillfälle att ställa till för sina spelare, och moraliska dilemman är utmärkta sätt att göra detta på.

/Joel
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
ondingar och lite svammel

På många punkter skulle jag vilja hävda att Tiraker är betydligt mer resonabla än alver och dvärgar.

Tiraker drar igång krig på grund av överbefolkning och utrymmesbrist. Alver och Dvärgar gör det på grund av missförstånd och stukad stolthet.
Jag håller helt med. Är det några ondingar i mundana skulle jag säga sunari alverna. Utnyttjande magiker och rasistiska högfärdiga krigare. Eftersom dom även anser sig stå över andra folk är sunarialever givna skurkar. Att dessutom kiriya finns där som förtryckt lydfolk gör det hela ännu bättre. När hantlangarna som skickas ut egentligen bara är intvingade av hierarkin är den moraliska pressen på de goda ännu större än när alla är med frivilligt.

Allmän komentar till tråden: I Jarlaboken nämns väl bara en ghordvärg; låssmeden. I övrigt är huvudpersonerna zoloddvärgar, åtminstone i mitt minne.

/Ceram, där alla är mer eller mindre onda...
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: ondingar och lite svammel

Dra på tusan. Hur i endaste kan jag ha haft en sånt stort hjärnsläpp. Trodde Ceram inte först men sen när jag kollade så stämde det visst. Handelshuset är Zolod dvärgar och inte Ghor dvärgar som jag tidigare nonchanlant sagt. *Drar något över mig och kryper iväg*

Men allt ont för något gott med sig, i jarla boken står det att Ramiz som är handelshusets överhuvod har heder 15. Men ändå sysslar han med mutor.

Är det så att Zolod dvärgar inte anser att mutor är ohederligt?

Är mutor ohederligt i en sån hård värld som Mundana?

Är det bara ohederligt att ta emot en muta och inte att muta någon?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: ondingar och lite svammel

Det är ohederligt att ta en muta och sen inte göra det mutan var till för.

/Joel
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Re: ondingar och lite svammel

Men allt ont för något gott med sig, i jarla boken står det att Ramiz som är handelshusets överhuvod har heder 15. Men ändå sysslar han med mutor.

Är det så att Zolod dvärgar inte anser att mutor är ohederligt?

Är mutor ohederligt i en sån hård värld som Mundana?

Är det bara ohederligt att ta emot en muta och inte att muta någon?
Kanske bara situationen anses vara så allvarlig att ändamålen måste få helga medlen och de därför går lite lägre än de brukar...

/Ceram, nougat i glassen
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Re: ondingar och lite svammel

Det är inget ohederligt med att ta mutor i sig.

Det blir blir ohederligt för om det du blir mutad att göra går emot din plikt eller liknande, kort sagt är det inte fel för dvärgarna att ta emot mutor så länge de inte agerar mot sitt handelshus intressen.

Så hurvida mutor är ohederliga eller ej beror på situationen.

Samma sak gäller också tirarkerna, tar de inte emot mutor av moraliska skäl, eller för att det inte ligger i deras intresse?
 

Joker

Veteran
Joined
30 Dec 2002
Messages
79
Location
Malmö
Vad gäller heder och mutor så kan jag väl säga att en dvärg med heder 15 borde kanske inte ha tagit mutor (tyvärr har jag bara spelat och inte läst äventyret, så jag kan inte säga mycket med enorm säkerhet). Jag tolkar heder som att man har starka principer och dessa principer borde stå sig mot alla mutor. När man börjar fundera på vad mutorna används till, var de kommer ifrån och liknande, då rättfärdigar man att man tar dem och då har hedern redan gått ner...

Å andra sidan tycker jag det är lysande att ha en "hederlig" tirak. När jag började med Eon och läste böckerna för första gången så sorterade man omedvetet in raserna... "Jaha, här var alver, dvärgar, hober och orcer". Superbt att man bröt mot mönstret och krossade stereotypen! Neogames har insett att en samhälle så våldsamt som tirakernas behöver en komplicerad social struktur för att fungera och att de inte alla kan vara "döh-morsan! Jag meja ner en hel tomtearmé" inriktade. Stort plus till Neogames!!!

Jaja, det var mina tankar...

// Joker
 
Top