Nekromanti Jargiska Adelstitlar

Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Hej, går igenom mitt material inför skrivandet av min (av spelgruppen) efterlängtade Jargien Kampanj.

Har lite frågor om den Jagiska adeln. vad är titlarna är de Greve, Baron ,Hertig eller kallas de Guvenör, Furste, provinshärskare?

MIn bild är att de Jargiska Legionerna står under Kejsararens Befäl (i alla fall officiellt). Eller är det så att varje provins har egna legioner och varje Adelsman sitt egna Garde? eller en kombination?

Lite hjälp och ideer hade varit trevligt.
 

ShoeLazey

Veteran
Joined
18 Mar 2011
Messages
25
Location
Småland
Allting står i detalj i Geografica Mundana och kräver att man läser på.

Det har 18 provinser, alla ledda av varsin princep som svarar inför Jargus. De är ofta självstyrande, med egna lagar och seder. Provinshärskare utses normalt direkt av kejsaren, men en del är ärftliga.

Jargiens inre makt är splittrad över många fraktioner. Generellt sett finns kejsarmakten, kyrkomakten och krigsmakten. Kejsarmakten kan sägas bestå av kejsaren och dess direkta ämbeten samt av alla de byråkratiska institutioner som är underställd kejsaren – eller de 18 provinserna. Kyrkomakten är fristående men är internt ofta splittrat mellan aboraten och inkvisitionen, som båda är makthungriga. Krigsmakten är fördelad så att en armé alltid är posterad långt från sitt hemområde – men om de olika arméerna kan enas är det en formidabel kraft.
Snabbstulet för bara din skull :gremwink: från; http://kampanj.ripperdoc.net/jargus-ar-dod/fakta-om-jargien
 

AgnusDaak

Veteran
Joined
11 Aug 2012
Messages
32
Location
Lund Sverige
Jag tycker Jargiska Kejsadrömet är en underbar plats att spelleda i, och jag håller med om att det kan vara lite krångligt att sätta sig in i allt. Det finns en del utspridd information i olika moduler, främst, som nämnts i Geografica Mundana, men det bör kompletteras med informationen om Daak-kyrkan, som fullständigt dominerar Kejsardömet, som finns beskrivet i Religioner Gudarnas kamp-modulen. Vidare så finns det en del intressant information i både 'Riddaren' och 'Legender och hemligheter'.

Det finns mycket som lockar mig som spelledare att förlägga handlingen i Jargiska Kesardömet, och jag beklagar att det inte finns mer information tillgängligt. Jag har således moddat Jargiska Kejsardömet ganska kraftigt. Jag är en fullbordad historienörd och föredrar low fantasy vilket passar utmärkt då magi är förenligt med dödsstraff i Kesardömet. Just adelskampanjer passar därför utmärkt på detta stället.

Enligt mig så är det viktigaste att ha i åtanke med denna kampanjplats att öåta kyrkan ha extremt mycket makt, jämför gärna med katolska kyrkan under medeltiden. Vidare så finns där en adel som ser makt rinna dem ur händerna till förmån för den 'nya' tjänstemannaklassen, en tendens där en titel är viktigare än nobel härkomst. Högadeln stoltserar med uråldriga familjeband, medan lågadeln strävar efter att få mer makt jämfört med högadeln så strävar högadeln att återställa sin makt och få mer inflytande. Samtidigt tappar hela adeln i helhet sin betydelse och makt, och strävar trots interna diplomatiska intressekonflikter, efter att återställa sin forna makt. Kejsaren ser detta och har gett borgarna mer makt som jämvikt, genom att stärka borgarnas position blir dom en allierad för att kväsa eventuella upprorstendenser.

Det är svårt att kortfattat samanställa Jargiska Kejsardömet, men ALLA vill ha mer makt åt den egna gruppen, och samtidigt knakar grunden i fogarna. Kesardömet har t.ex. stora skulder till Consaber och står inför en ekonomisk konkurs. Adeln som ursprungligen var en krigarklass har på många sätt spelat ut sin roll iom yrkesarméns uppkomst. Krigshärarna, som du frågade efter har som funktion att skydda kejsardömet mot yttre fiender. Det är ett antal stora legioner som är utplacerade i riket. Samtidigt finns det provinshärar som svarar för respektive provins interna säkerhet, dessa lyder under provinshärskarna, medan Krigshärarna lyder under en Imperator, motsvarande general.

Jargiska Kejsardömet skjuder av interna konflikter och motsättningar mellan olika maktgrupper som i sin tur splittras av interna konflikter. Det är en våt dröm för en historienörd^^Maktgrupperna är Adeln (högadel och lågadel) DaakKyrkan (med olika profiler och tolkningar) (och mäktiga markägande klosterordnar) Riddarordnarna (med olika politiska mål som inte sällan skapar konflikter mellan ordnarna) Borgarna ('stadsborna', som i sin tur är indelad i skrån och gillen med egna politiska agendor) Armén (med sin militära styrka som vid en konflikt riskerar att antingen själv sträva efter att ta makten eller bli en grymt mäktig allierad) Samtidigt står bönderna, inte sällan svältande och förtryckta, ofta med inställningen 'jag betalar skatt för att slippa strida själv och förväntar mig att ni ska slåss för oss, det är trots allt därför vi betalar skatt' eller är bönderna möjligen trötta på att bli förtryckta, kan dom organisera sig och försöka ta makten? De rika i samhället vältrar sig i överflöd och dekadens som naturligtvis sticker i ögonen på de fattiga. Allt är extremt och på gränsen att falla samman, ett otal konflikter kokar under ytan, och alla påstår att 'hade det inte varit för oss ( adeln, byråkraterna, kyrkan, armen, insert whatever) så hade Jargiska Kejsardömet fallit för länge sedan'. Jargiska adeln, de olika profana och sakrala ordnarna, och Kyrkan står fortfarande kvar i en värdekonservativ syn på rikedom, att den mäts i markägande. Dessa institutioner har inte riktigt hängt med i den merkantila utvecklingen, där rena pengar utgör måttstocken för rikedom. Därför har köpmännen och deras handelshus i många fall sprungit upp och till och med förbi de äldre institutionerna i makt och inflytande. Samtidigt så har många markägande ädlingar förlorat rätten att disponera sin mark, då dessa gått i pant till Faliska långivare.

Känslan av nationsbegreppet är inte direkt greppbart för alla medborgare. Individens lojalitet är ofta splittrad den går till familjen, släkten, orden, gillet, vasallen, markägaren, skrået, kyrkan, klostret, mecenaten, eventuell lärare eller mästare, Kejasaren, handelshuset eller privata mål. Inte sällan ställs individen inför prövningar i vardennas lojalitet ligger.

Jargiska Kejsardömet är skitkul kampanjplats, och jag råder dig att utgå från vad som står i de olika modulerna, men anpassa det till din egen kampanj. Själv använder jag för adelns del följande titlar (men det går på tvären mot reglerna) Högst upp under Kejsaren står Princep (provinshärskare) sedan i fallande ordning; Hertig, Markis(markägande greve), Greve Lågadel; Baron, Friherre.

Hoppas du jag har gett dig något användbart, och låt dig inte avskräckas över komplexiteten i Jargiska Kejsardömet, det är en fantastisk plats att rollspela i. Återkom om du har fler frågor. Lycka till :gremsmile:
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Tack, du har lite samma bild av Jargien som jag har. Mitt Jargien är korrupt, mörkt och byråkratiskt. Adeln sliter för att få behålla den lilla makt de har. Kyrkan fokuserar på otrogna officiellt, men är lika makthungrig som Adeln, bönderna sliter och borgarnas inflytande växer i takt med deras börsar.

Köpte faktiskt in Geografica för att få lite kött på benen innan jag drog i gång med skrivandet.

Ripperdoc kampanjen är en av anledningarna till att jag valde att förlägga min kampanj i Jargien, det och att jag ville ha en stark kyrka.
 
Top