Nekromanti Jargiens militärmakt?

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Finns det någonstans nerskrivet hur stor den jargiska militärmakten är, eller har nån något förslag på rimlig storlek? I GM (Geografica Mundana) så står det bara "Stora men splittrade"...

Jag hade eventuella tankar på ett splittrande av riket (alá "romerskariket-som-delas-upp-i-två-delar"-stil) och då är det ganska bra att veta lite ungefärliga siffror hur stora arméer som de båda rikena (om Jargien delas alltså, då blir det ju typ Öst- och Västjargien) kan tänkas förfoga över...

Någon som har några bra äventyrs-idéer i samband med ett eventuellt splittrande?

/Yvian, som inte tycker om myggor men som alla myggor älskar :gremtongue:
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Nedskrivet finns nog inget. I alla fall inte "officiellt" vilket jag antar att du sökte. Dock, ser man till befolkningsmängd och jämför med andra staters arméer så är nog 300.000 man en "stor" armé, möjligen något mindre (250.000 - 300.000). Givet det stora myglet i Jargien så kan man kanske tänka sig att med officiella siffror så finns det MINST en 300.000, kanske 400.000 soldater men i verkligheten är både siffran och rapporter om stridsdugligheten rejält uppblåsta.

Hoppas mitt spekulerande hjälper något / Phelan
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Precis som Phelan skriver: det är nog rejält (lite allafal :gremwink:) uppblåst. Men jag kan tänka mig att rika personer ser till att sin egna lilla armé så dom kan ta sin del av kakan när inbördes kriget kommer. Att tiraker är fula (Vackra) och luktar (dofta ljuvligt) hindra inte att de slåss bra. Kort sag så finns de säkert några tusen icke officiella soldater i landet....


Midar har asgt det förr och säger det igen: Midar gillar tiraker.
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
ok, tack :gremlaugh:

Så om riket nu skulle splittras så borde de båda rikena(om dom delas rakt av på mitten) ha drygt 150.000-200.000 soldater, vilket innebär drygt 35-50 legioner (en legion är 4.000 man) och stadsgarnisonerna. Men sen måste man ju räkna med att dom flesta soldater är lojala sina överordnade, vilket innebär att uppdelningen kommer att variera beroende på om dom är lojalast mot kejsaren eller sin överordnade befälhavare.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Sen är det kanske inte osannolikt att det är generalerna som har hand om lönekassan för sin armé. Betalning brukar ju uppskattas av de flesta, så det borde vara generalernas lojalitet som det blir mest kamp om, för trupperna lär troligen följa respektive general i vilket fall (som general har man nog ganska stor möjlighet att skönmåla den sidan man väljer...).

Mvh / Phelan
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Striden om soldaterna kommer nog då att stå mellan Kejsar Jargus Zavian, och Rogerran Londstirm (en självutnämnd aspirant på tronen vid Jargus eventuella bortgång), och kanske någont tredje maktfaktor såsom t.ex. Daak-kyrkan själv (dom kanske vill ha ett eget rike med endast andliga ledare, dvs. inte någon kejsare eller nåt, utan kyrkans överhuvud bestämmer allt).
 
Top