Nekromanti Jargien vs Asharina halvön

litleme

Warrior
Joined
23 Jun 2001
Messages
279
Location
örebro
desutom tror ja inte att asharien skulle ha en chans ...troligtvis inte ens om dvärjarna och alverna på asharia halvön hjälpte till heller .

dess utom skulle du antagligen få hålla på med det under resten av din sl kariär och proviant ,nya vapen ,riddjur och packdjur ect skulle antagligen bli mer eller mindre omöjliga att få tag på om du inte går med i armén ...sen kan vi juh altid ta det här med tvångs värvning .... jag tycker att om du vill ha krig så håll dig till 2 ädlingar som startar ett eget krig te.x 2 baroner vars familjer har hatat varnadra i generationer på grund av något som ingen lägnre kommer ihåg ..... det brukar funka bättre än att starta krig mellan 2 länder :gremwink:
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Ett land som Jargiska Kejsardömet måste föra krig för att överleva bra. (Romarriket byggde på slavar från allehanda ställen i Europa, Nordafrika och Mellanöstern). Det skulle vara bra för jargierna om man fick en gemensam fiende (Asharien eller Soldarn) så att man kan ena landet. Men gör man det så blir man samtidigt sårbar för attacker från Kamor eller Mûhad. Jargien håller dock på att falla samman så nåt måste göras. Anfallskrig är dock inte alltid så lätt (har Krille sagt iallafall).

Nu har jag sagt för mycket.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
"De består bara av n massa fältslag"

Inte nödvändigtvis. Ta 100-åriga kriget. Det bestod endast av en handfull fältslag. Däremot en hel del plundrande och skövlande och obekväma övernattningar.

Måns
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Ja, so? Det är änå inget som jag skulle vilja spela.... Däremot försöka stoppa ett krig som håller på att braka lös (mellan de två små löjliga adelsmännen, inte mellan Jargien o Asharina)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
"Det är änå inget som jag skulle vilja spela...."

Det är upp till dig. Jag anser att ett krig utgör en dynamisk bakgrund och ram till en kampanj. Omvärlden blir plötsligt väldigt farlig och laddad. Vem är vän, vem är fiende. Jag har spelat och spelledat(?) flera kampanjen där världen är krigsdrabbad, allt från amerikanska inbördeskriget till 2:a världskriget och fantasyvärldar i krig. Det finns 1000-tals med äventyrsuppslag i ett land i krig. Utöver att släntra efter trossen för att korsa klinga med nästa fiendearmé...
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Det är iaf skönt att höra att inte någon i denna tråd tror att asharian och soldarn skulle ha en jäkla chans.

Jargierna skulle nog inte vilja ha asharien eftersom det bara är öken. Däremot såkanske de vill platta till de rejält köttade soldierna för att de bränner Daakkors och hånar Daak som mundanas mäktigaste nation tillber. Jag tycker att soldierna förtjänar det som kan hända eftersom hela deras befolkning är lika stor som 1/3 av Davals befolkning (om ens det).
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
De största hindret för en invasion är snarare politiskt instabilitet och ständigt hotande yttre fiender än Asharien och Soldarns fantastiska försvar. Vem hade inte försökt sno åt sig en bit av kakan om det Jargiska imperiet föll samman? Att skicka soldater mot Asharina-halvön är dessutom något som man svårligen kunnat göra i hemlighet utan att någon fattade misstankar om saken.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Att skicka soldater mot Asharina-halvön är dessutom något som man svårligen kunnat göra i hemlighet utan att någon fattade misstankar om saken.

"Hallå där, vart är ni på väg?"
"Asharina."
"Hur många är ni?"
"Tio tusen."
"Ehh...Vad är målet med er resa?"
"...plocka svamp?"



Storuggla, inte sökr om det finns tull i Eon
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Svårighete med en erövring

På grund av att det inte finns några tåg i EON (eller flygplan et cetera) så kan inte armén förflytta sig så snabbt. Därför kan man inte pumpa in hela armén i Asharina, för då skulle lokala uppror (och såna finns) inte kunna kväsas så snabbt. Alltså kan man inte räkna med hela jargiernas armé.

Jargierna behöer enorma mängder soldater för att hålla samman riket. Skulle riket utökas till att innehålla även Asharien och Soldarn skulle ännu mer soldater behövas (lycka till med att få dessa nya från de övertagna länderna) och med tanke på religionen så kommer det behövas fler vakter och soldater per invånare i ett eventuellt nyövertaget Asharina.

För att kunna betala dessa soldater behövs mat (än så länge är Mundana främst en agrar ekonomi, ja eller flera sådana). Finns det mycket mat i Asharien? Nej! Svälten skulle öka och varje missväxt skulle slå hårdare mot asharierna. Missnöjet gror i Asharien och jargierna blir tvungna att skicka mer soldater. Det blir bara värre och värre. För att jargierna ska klara detta måste de klara av fler fortsättningskrig (läs inbördeskrig) vilket skulle slå ännu hårdare mot sammanhållningen i riket.

Efter två-tre generationer så lugnar sig dock befolkningen och börjar bli "jargier". Det är väl bara Svenska Akademien som bevarar snapphaneklanens tarditioner idag ;-)

Nej. jargien kan i sin nuvarande form inte behålla Asharien.

För övrigt så har Asharien goda handelsvägar till Caserion och Sunari, så helt värdelöst är det inte.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Svårighete med en erövring


Nej. jargien kan i sin nuvarande form inte behålla Asharien.


Men de kan banne mig köpa bygget. Lite silverpennignar och fagra löften i rätt adelsöra och vips så har man en lydstat med vänliger kung på tronen... ^_^


Storuggla, föredrar kappan och dolken
 

Backiz

Veteran
Joined
8 Sep 2002
Messages
19
Location
Dala-Järna i vansbro kommun som ligger i Dalarna
"Hallå där, vart är ni på väg?"
"Asharina."
"Hur många är ni?"
"Tio tusen."
"Ehh...Vad är målet med er resa?"
"...plocka svamp?"

Polack invasion?

Tack jag fick en bra ide för hur man kan göra om min ide.

Men vilka andra länder har ett eventuellt krig på G?
 

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
mig veterligen så är jargierna mer eller mindre i krig med soldarn (ett korståg ät utlyst även om det inte hänt något än).
Consaber och Thalamur är också i luven på varandra, inget krig är dock utlyst (än).
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Re: Svårighete med en erövring

Och det är lätt att köpa sin fiende som varje dag får höra hur hemska jargierna är? Lycka till att vara arabisk kalif och köpa ett hertigdöme strax utanför kyrkostaten!

Dessutom köper man det vill man ha nåt tillbaks. Och folket kan bli sura på högre skatter som går direkt till det ondaste landet i hela världen. UPPROR!

Inte ens Sverige lyckades hålla Skåne (inga skilda religioner) när man köpte det under medeltiden (man lyckades dok kriga sig till området 1658)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Mundanas mäktigaste nation

...torde vara Ebhron. Förutsatt att Ebhron ville, och fick tillåtelse av Mundanas övriga sjömakter (Consaber, Caserion, etc.) så skulle de ha goda chanser att invadera Jargien. Rent teknikst sett i alla fall. Men något sådant skulle aldrig hända.

Ville bara påpeka att Jargien är inte är mycket i jämförelse med Ebhron. Man klan lätt dra paralleller med Jargien som ett mäktigt europeiskt land, jämfört med giganten Kina.

/RipperDoc - skriver om Ebhron till atlasen...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Mundanas mäktigaste nation

Hur blir det med Ebhron förresten? Finns det nåt planerat (nån modul typ?) för jätten i öst?
 
Top