Nekromanti Jargien och kamor

hamdil

Veteran
hej alla^^

nu tänkte jag fråga er om tips hur man ska skriva sin egna kampanj (vet ej om det är rätt stavning.

jag har kommit på en bra historia och vad som kommer hända men jag vet inte hur jag ska få allt på rätt plats. som trådens namn så utspelar sig kampanjen i jargien och kamor senare kommer det utspela sig i muhad.

blir väldigt glad för alla svar och tack i förhand.

MVH/Hamdil

Demo

Veteran
Om jag inte minns fel så finns det tips om kampanjskapande i grundregelböckerna?
Vet iallafall att det finns en hel del om eget kampanjskapande
i Eon 2. Men du kanske ska precisera dig lite. Blir ju svårt att hjälpa dig om du int berättar lite om din kampanj.
Vi vet ju int vad som händer och sker i din kampanj så jag tycker iallafall att det kan vara rätt svårt att sätta allt på rätt plats då :gremtongue:
Sen är det ju skillnad på att skapa flera olika kampanjer med olika "handlingar" om man säger.

hamdil

Veteran
ok jag ska berätta ungefär vad det e som jag har tänkt ut.

det börjar med att en präst finner en uråldrig karta i ett gammalt arkiv, på kartan finns även en text ner skriven " ty Den som lyckas vinna över besten lycka skall finna, givet från dakk"

jargus får tag på kartan och sätter sina bästa men på att tvångryketera unga män och alla frivilga kvinnor (då som helare och kockar) för att söka efter dakks lycka " kartan vissar att dakks lycka ska finnas i kamor urskogen.

rollpersonerna kan vara allt från yrkes soldater till tvångsrykryter, kockar eller religösa men eller kvinnor,

under resan till kamors mitt möter rollpersonerna flera faror och intressanta personer.

senare när dom kommer fram till platsen för dakks lycka så finner dom en ruin av ett torn i mitten djupt ner i ruinen finns en annan karta med en ny punkt markerad i de avlägsna kraggbergen. när någon av rollpersonerna rör kartan gör sig en skugga fri och flyger i väg.

det är första biten i kampanjen.
senare blir det i kraggbergen och sist i muhad

det är ungefär det.^-^'

Saasmaster

Veteran
Skogen Kamor är en mycket intressant skog där dels Kamorianerna finns men sen finns det även en del av skogen som heter "kiraths svarta skog". Skogen där är mörk dygnet runt då ljuset inte går igenom dessa mörka trädkronor. Här vistas mystika sekter och sällskap. Och längre in i skogen vilar en stor svart borg. Denna borg är hela mundanas högkvarter för lamior (vampyrer). Om jag vore du skulle jag byta ut "daaks lycka" mot någonting i stil med "daaks hot" som rollpersonerna istället ska förstöra. Bara en teori men det finns inte mycket lycka att söka i dessa mörka skogar. Men som sagt möten på vägen. Kamorianer är väldigt passande här då de utgör en stor del av skogens varelser. Om du har boken barbarer och människofolk borde du lätt kunna sätta dig in i deras samhälle. Ett annat roligt möte vore någon som gått vilse i skogen (finns väldigt stor risk för det) och har levt i den mycket länga. Som sista idé skulle dom kunna stöta ihop med nån enstaka lamia eller några kultister. En sak jag undrar är om du kan beskriva den grupp män jargus skickar är det många beväpnade etc. På så sätt avgör det hur storslaget det kan bli.

Regmolar

Swashbuckler
Nu är ju Khirat egentligen inte en del av Kamor - den ligger på andra sidan Krolimbergen österut, men det är ju å andra sidan åt det håll de ska när de väl har hittat den första delen av kartan, eller hur?

Och inte tror väl stora, starka, sydländska jargier på fåniga historier om spöken och vålnader? :gremwink:

Sedan är Kamor en utmärkt plats för att söka efter gamla skatter - skogen är fylld av ruiner från det mäktiga riket Radh-Kamra som kan ha klarat sig anmärkningsvärt väl från plundrare sedan kamorianerna flyttade in (kamorianerna själva lär anse att de är tabu eller hemsökta).

Det finns en tidigare tråd som handlar om koloniseringsförsök i Kamor; söker du upp den kan du kanske hitta lite inspiration till färden genom skogen?

Glöm inte heller att det även finns Henéa i sydöstra Kamor och tiraker i bergen, om de behöver lite omväxling.

Och klan Drezins huvudfäste ligger i bergen i nordöst, och då de är som de är kan de mycket väl ha hört talas om företaget via Zolod-kontakter i Jargien och beslutat sig för att lägga sina mustaschprydda näsor i blöt på ett eller annat sätt (dvärgiska legosoldater? vägvisare för bergskorsningarna?).

ermine

Warrior
Re: Khatha

Glöm inte bort mortuachdraken Khatha "jargierdräparen" som bor i Krolimbergen och som försöker stoppa alla försök att kolonisera Kamor. Hon anser att landet är fyllt av hemligheter från det gamla Radh-Khamra som är alltför farliga för att få grävas upp igen. Flera skuggfolk och kamorianer arbetar åt henne och kommer att informera draken om någon försöker korsa Krolimbergen från den jargiska sidan.

Hon skulle förmodligen attackera om jargierna sänder en större expedition över bergen, men ett mindre sällskap kan eventuellt slinka förbi utan att dra till sig farligt mycket uppmärksamhet. En möjlighet är att hon väljer att inte ingripa för att hon vill att rollpersonerna skall finna det de söker. En annan möjlighet är att någon eller något vill att de skall lyckas, och distraherar henne länge nog.

Vid sidan av draken så finns kamorianerna, som är riktigt läskiga krigare även utan drakens hjälp. Det finns ett kapitel om dessa i boken Barbarer & Människofolk, där landet och de olika klanerna beskrivs.

hamdil

Veteran
Re: Khatha

det här ska jag tänka på och draken är den sista delen av kampanjen hade jag tänkt jag ska nog få till något av allt det hör tack så mycket

MVH/Hamdil