Nekromanti Japansk skräck

teofagus

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
21
Location
Stockholm
Komban-wa! Chotto o-tazune shimasu: Vi håller på och planerar för en kampanj i det feodala Japan med skräcktema. Vi behöver ett par spelare till, så om du är över 20, bor i Stockolm och dessutom gillar Japan och skräck kan du gärna höra av dig.Tänkte därför höra om det finns någon som spelat något liknande och kan ge tips, eller om någon känner till filmer eller serier som innehåller skräckskildringar förlagda till det feodala Japan.Jag efterlyser alltså inte japansk skräck som utspelar sig i nutid (som det ju finns en hel del av hög kvalitet, ex filmerna Ring 0-3, Tomie, Inugami och serier av ex Junji Ito).I filmväg har jag hittills bara hittat tre: Kwaidan, Illusion of Blood och Kuruneko, alla tre f.ö. utmärkta. Somliga Kurosawafilmer innehåller ju också vissa skräckartade inslag (ex Blodets Tron).Vad gäller serier drar ju Usagi Yojimbo ibland lite åt skräckhållet, men det är också allt jag hittat.Tacksam för tips. Domo arigato gozaimasu på förhand!
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Det är kanske inte riktigt vad ni är ute efter med Capcom (skaparna av Resident Evil- och Dino Crisis-spelen) har gjort ett actionskräckspel som utspelar sig i feodala Japan till PlayStation2. Spelet heter Onimusha: Warlords och är rätt okej om man gillar Capcoms skräckspel, lite mer action än Resident Evil dock. Demoner, andar och annat otrevligt degar omkring. Det finns en uppföljare också, Genma Onimusha, som inte är släppt ännu.

Min poäng är att populära konsolspel alltid ger upphov till en drös fansidor. Med andra ord bör det finnas en del läsbart om skräck i perioden baserat på spelet. Men det är klart, om ni vill kan ni ju gå direkt på riktig japansk skräckkultur... :gremwink:
 
Top