Japanresan del 2: Försäkringar

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Egentligen var min ambition att beta av de funderingar jag har inför min resa till Japan ganska raskt, men så blev det inte. Jag blev lite derailad av hela visumfrågan… Men nu är ju den löst och jag ska börja försöka ta tag i andra frågor.

Se den ovan länkade tråden för detaljer om resan och varför jag behöver hjälp.

Så. Försäkringar. Definitivt en sån där grej jag alltid tänkt att riktiga vuxna har bra koll på, men som jag aldrig riktigt satt mig in i.
  • Medical expenses can be very high in Japan. If the travel insurance you purchased offers sufficient coverage of treatment costs, you can receive treatment without concern.
  • It is recommended to have an overseas travel insurance with travel support for hospital referrals, medical interpretation, and cashless medical service.
Sjukvård är dyrt i Japan. Det är därför mycket viktigt att du tecknar en bra reseförsäkring innan avresan. Kontrollera att försäkringen täcker sjukdomsfall, olycksfall, dödsfall och hemtransport till Sverige. Ambassaden garanterar inte sjukvårdskostnader.
Jag har just nu försäkringar hos Lärarförsäkringar. Såhär står det på deras hemsida:

1666799991541.png

Jag tänker att jag kanske borde höra av mig till just Lärarförsäkringar och beskriva min situation och se vad de har att säga.
  • Finns det något särskilt som är smart att se till att fråga specifikt om?
  • Finns det några andra instanser jag kan eller bör höra av mig till för att fråga specifikt om försäkringar?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Din vanliga försäkring bör täcka det mesta med tanke på att vilken sorts resa du gör samt hur lång tid du tänker vara där.

Jag har aldrig tagit någon mer försäkring än den jag redan har, den liknar den du har. Jag har dock besökt japanska sjukhus flera gånger och vård är inte speciellt dyrt. Då det blir dyrt är just om du verkligen skadar dig allvarligt och det tycks din försäkring täcka. Jag kan rekommendera att gå till tandläkaren när du är i Japan, extremt mycket billigare än i Sverige och minst lika bra kvalitet på tandvården.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Vad roligt att Visum-frågan (redan) är löst!
Det lät som det absolut jobbigaste.

Det verkar som du har en vanlig hemförsäkring och den täcker normalt det man behöver när man reser.
Men om du ringer IF så har de säkert någon kompletterande försäkring de vill sälja.

Jag har heller aldrig försäkrat mig extra när jag rest.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Min son verkar vilja åka till Japan och plugga så jag följer trådarna med intresse.

Försäkring behöver du inte fundera på. Dels täcker din hemförsäkring det mesta men det ingår även en hel del i flygresan.

Känner du dig osäker så boka via resebyrå får då kommer de hjälpa dig med allt du behöver.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Tack för lugnande besked hörni =)

Då känns det ändå som att försäkringsgrejen är ganska lugn.

Försäkring behöver du inte fundera på. Dels täcker din hemförsäkring det mesta men det ingår även en hel del i flygresan.

Känner du dig osäker så boka via resebyrå får då kommer de hjälpa dig med allt du behöver.
Jag har ingen aning om hur själva resan kommer att bokas faktiskt; hade jag behövt betala och boka själv hade den nog inte ens blivit av. Det är ju verkligen 100% bara för att de erbjuder sig att pröjsa resa och hotell som jag kände att jag inte riktigt kunde tacka nej (trots nojjor och neuroser).
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det är ju verkligen 100% bara för att de erbjuder sig att pröjsa resa och hotell som jag kände att jag inte riktigt kunde tacka nej (trots nojjor och neuroser).
...och en försäkring som man skulle kunna komplettera med är ju eventuellt ett avbeställningsskydd, men det blir ju inte riktigt ditt problem då.
En sådan köper man ju ofta i anslutning till flygbiljetten.

Det är ju surt om man lägger 30kkr på biljett och hotell i förväg och får Covid veckan innan.
Det är ju ett scenario du kan reflektera över, och eventuellt ta upp med din värd - så att det inte är oklart vad som händer.
(så de inte förväntar sig pengarna tillbaka ur din ficka)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Jag har ingen aning om hur själva resan kommer att bokas faktiskt; hade jag behövt betala och boka själv hade den nog inte ens blivit av. Det är ju verkligen 100% bara för att de erbjuder sig att pröjsa resa och hotell som jag kände att jag inte riktigt kunde tacka nej (trots nojjor och neuroser).
Spelar ingen roll vem som bokar resan. Du som resenär är den som har visst skydd. Du kommer ju veta flygbolag långt innan resan så om du vill kan du ju fråga dem. Allt går att köpa till i efterhand om det skulle behövas så jag hade inte oroat mig för den biten heller.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Du som resenär är den som har visst skydd.
När du väl kommit till flygplatsen med giltig biljett, så kommer flygbolaget se till att du kommer fram, rimligt mätt och hel och ren.
Som flygresenär har du rättigheter och blir du försenad kan du få cash, matkuponger, övernattning, Så om du får mellanlanda (antagligen på någon stor Europeisk flygplats) så kommer du inte ruttna bort där. Missar du din anknytning (ditt första flyg är försenat) eller om flygbolaget överbokat eller något annat, så kommer de skicka dig med nästa flight eller med ett annat bolag, och du får någon kompensation. Det suger, men du kommer klara dig.

Om man vill förbereda sig på osannolika och jobbiga scenarier, så är väl det man vill undvika att man missar planet hem (och inte kan hävda att man reste kollektivt till flygplatsen med god marginal och drabbades av någon oförutsägbar försening - rätt ovanligt just i Japan). Då kan man ju sitta på en flygplats i Japan och inte ha en giltig biljett till någon flight. Eller att man glömmer passet på hotellrummet när man ska resa hem, och upptäcker det när man kommer till flygplatsen. Den typen av scenarier kan man ju prata med sitt försäkringsbolag om. Man hör ju inte ofta att svenskar slutar sina dagar som tiggare i Japan för att de missade sitt flyg.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ett annat ruttet scenario är att det blir globalt vulkanutbrott den dagen man ska hem och alla flygplan på hela planeten blir stående på marken tills vidare. Det hände mig när jag var i Barcelona. Flygbolaget kommer omboka flygbiljetten om och om igen tills de kan flyga. Men man kan vilja kolla med sitt försäkringsbolag att de står för logi och kost i Japan de dagarna.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Egentligen var min ambition att beta av de funderingar jag har inför min resa till Japan ganska raskt, men så blev det inte. Jag blev lite derailad av hela visumfrågan… Men nu är ju den löst och jag ska börja försöka ta tag i andra frågor.

Se den ovan länkade tråden för detaljer om resan och varför jag behöver hjälp.

Så. Försäkringar. Definitivt en sån där grej jag alltid tänkt att riktiga vuxna har bra koll på, men som jag aldrig riktigt satt mig in i.




Jag har just nu försäkringar hos Lärarförsäkringar. Såhär står det på deras hemsida:

View attachment 10443

Jag tänker att jag kanske borde höra av mig till just Lärarförsäkringar och beskriva min situation och se vad de har att säga.
  • Finns det något särskilt som är smart att se till att fråga specifikt om?
  • Finns det några andra instanser jag kan eller bör höra av mig till för att fråga specifikt om försäkringar?
Min bror har rest till Japan ganska mycket över de sista åren (han jobbar som konsult för Sony).
Så om du inte ska stanna länge och inte har med dig dyr extrautrustning som specifikt inte täcks av försäkringar (t.ex. skidor brukar inte täckas) så är extraförsäkringar generellt sett bluffpaket.
Det hade varit en skillnad om du t.ex. åkt till Sydamerika (där en extraförsäkring som täcker förlust av ägodelar/kontanter pga stöld definitivt hade varit en grej), men Japan är säkert och din vanliga reseförsäkring täcker det mesta.

När det gäller övrigt så ska du kolla att din vaccination när det gäller covid, stelkramp och polio är i sin ordning (för längre resa och besök på sommaren i japansk landsbyggd så är t.ex. Japansk hjärnhinneinflammation också en grej, men inte i stadsbyggd och grejer).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Ett annat ruttet scenario är att det blir globalt vulkanutbrott den dagen man ska hem och alla flygplan på hela planeten blir stående på marken tills vidare. Det hände mig när jag var i Barcelona. Flygbolaget kommer omboka flygbiljetten om och om igen tills de kan flyga. Men man kan vilja kolla med sitt försäkringsbolag att de står för logi och kost i Japan de dagarna.
Haha, hände mig i Milano :) Men vette fan om man verkligen ska planera för det.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Det finns ett telefonnummer till de som har hand om personskador och sjukdomar i utlandet, som går till mitt jobb - men i Danmark som det är bra att ha i mobilen. Det mesta går att lösa utan att prata med dem vid skadetillfället men det kan ju vara bra att får reda på att allt är okej.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
FACIT:
OK, nu är jag ju tillbaka från Japan och jag tänkte gå igenom de här trådarna och liksom… göra ett litet bokslut, eller vad man ska säga.
  • Jag hörde av mig till Lärarförsäkringar, som svarade lugnande.
  • De skickade mig också ett kuvert med försäkringsinformation på engelska, inkl kontaktuppgifter till dem och allt annat folk i andra länder skulle kunna tänkas behöva. Väldigt nice!
  • Jag hade med mig kuvertet, men behövde aldrig använda det (tack och lov).
 
Top