Nekromanti japan/östasiatisk kampanj

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
JAg ska spelleda en kampanj i low-fantasy (extremt low faktiskt) i ett psuedo japan. Reglerna blir nog EON2 systemet

Men jag har kommit fram till att jag inte har några bra äventyrsuppslag.. mest för att jag inte vet hur gruppen med karaktärer kommer se ut..

men är det nån som har en bra plotline?

vad som helst hälper :D

chrull
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tja, jag påbörjade skrivandet av en kampanj i japansk feodal miljö en gång för länge sedan, till DoDs regelsystem, och gav den namnet 'Demonernas Port', efter Kurosawas film med samma namn. Denna kampanj blev förvisso aldrig färdigskriven, men när jag började spela Eon med en ny spelgrupp redigerade jag kampanjen kraftigt och skrev klart den, och byggde om den en smula så att den passade perfekt att spelas i Mundanas östligaste delar - Alarinn och Tokon, närmare bestämt. Resultatet blev väldigt, väldigt lyckat - en djup och genomtänkt kampanj, om än kanske inte så 'low' som du verkar vilja ha det. Likväl, även om kampanjen inte är nedskriven skulle jag, om du är intresserad, kunna berätta mer om den för dig. Jag bifogar de rester som finns kvar av den gamla ofärdiga DoD-kampanjen (som dock bara utgör grunden till det som senare blev 'Demonernas Port'), så kan du ju se om du tycker det verkar vara något intressant. Det är dock inte low, som sagt var. Hade nog gått att få rätt low, dock.

När jag skrev 'Demonernas Port' var jag tungt inspirerad av 'Nanso Satomi Hakkenden, en japansk litteraturklassiker från Tokugawa-shogunatet som även finns som anime (en riktigt bra sådan), under namnet 'Hakkenden'. Även denna hade jag kunnat berätta om för dig, om du är intresserad, men det är genuin japansk sago-fantasy, och inte i närheten av 'low', det heller.

Annars hade jag nog kunnat tänka mig att ge andra kampanjuppslag också, jag har insupit en jävla massa jidai-geki-media i mina dagar. Jag pratar helst via chatt (ircnet-kanalen #rpg.se), dock, men jag tål privata meddelanden också. Skicka dock inte till min mejl, den är övergiven.

- Ymir, som för tillfället är jävligt tänd på "Blade of the Immortal", och erbjuder sig att hjälpa till med kampanjspåning om intresse finns.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Okeeeeeeej.

Jag har inte hunnit läsa allt ännu. men hittills så är det MYCKET bra. Om du har koll på ungefär hur du gjorde när du konverterade till Eon regler så vill jag gärna ha lite tips. Främst med yrken och sånt.

Men jag hänger nog i rpg.se ett tag idag..

tack tack

chrull
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Ett Low-Fantasy i en värld i stil med Japan har jag svårt att tänka mig. Det vore nog snarare mer passande med Kina i detta fall, om man skulle t.ex. se på kina under "Three Kingdoms"-tiden.
Men om du vill ha Japansk stil borde du kika på gamla upplagor av Gunkimono, om du hittar dem. Det finns ju krönikor som är äldre än slaget vid Shingsen 587, och dessa är nog ganska passande.Fast iofs var det ingen större skillnad på Kina och Japan under denna tid, eftersom Samurajerna kom först 500 år senare, och det klassiska samurajsvärdet Tachi började smidas först på 700-talet.
Så den stora skillnaden är att i Kina har man Buddhism som religion, och I Japan Shintô.

Nu har jag förstås spårat ur, och bara skrivit en massa historia. Men jag förslår att du tittar mer på Kina än på Japan om du vill ha inspiration. Gamla sagor från Kina är ju roliga, betydligt intressantare än de från Europa.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
öhm. jag har mer tänkt mig japan runt 16-1700 talet..
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Och du säger Low Fantasy?
Ursäkta mitt missförstånd, men jag måste ha misstolkat vad du menat med low fantasy.

Tja, hursomhelst. Du kan ju fortfarande titta på Japanska sagor, eller varför inte några av Kurosawas mästerverk?
Om det skall vara typiskt 1600-1700-tal så skall det ju vara fred. Annars blir det snarare 1500-tal. Typiskt för Tokugawa-perioden (gissa var jag fick mitt namn ifrån!) är ju högstående kultur, fred och hierarki. Geisha, Kabukiteatrar, Haikudikter, Ike bana, Ukiyo-E träsnitt och Erotiska romaner är ju alla typiska 1600-tals påhitt, även om vissa saker är något äldre.
Tokyo (Edo) hade ju ca 4000.000 invånare år 1700, så stora städer är nu självklart. Då kan man ju också skapa intressanta miljöer, antingen i ståtliga palats bland Samurajer och Daimyo, i skumma bakgator med prostituerade och allsköns slödder, eller de livliga affärsgatorna med hantverkare, bönder och köpmän. Då kan du ju skapa i stort sett vilken stämning som helst.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
En annan skillnad är ju tillgängligheten på krutvapen. En intressant grupp för rollpersonern borde vara att spela några av alla dessa lägre samurajer som blev "arbetslösa" när inbördeskriget tog slut.

/Per
 
Top