Jan Guillous Hamilton

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
595
...Hamilton
Menar du musikalen eller den svenska actionfilmen från -98? Antar du menar musikalen. Den har jag inte sett. Men om du mot förmodan menar den svenska filmen: som inbiten Carl Hamilton-konnässör kan jag säga att den är 60% toppklass troget till boken och 40% totalt trams á la standardaction mall 1A.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Menar du musikalen eller den svenska actionfilmen från -98? Antar du menar musikalen. Den har jag inte sett. Men om du mot förmodan menar den svenska filmen: som inbiten Carl Hamilton-konnässör kan jag säga att den är 60% toppklass troget till boken och 40% totalt trams á la standardaction mall 1A.
Musikalen :)

Filmen Hamilton är jag lite osäker på om jag sett heller. Vet att jag sett några av filmerna (Coq Rouge och Fiendens fiende) men minns nästan ingenting av dem.

Kuriosa. En av mina närmaste grannar på 80/90-talet var ett äldre par som hette Hamilton. När mannen gick bort så stod det en notis i tidningen om att han varit inom svenska försvaret och var Jan Guillous förebild när han skrev böckerna.Har på senare år försökt googla fram den informationen men hittar ingenting som styrker detta. Kanske skulle försöka kontakta Gulliou för att få det bekräftat eller dementerat :)
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
595
Musikalen :)

Filmen Hamilton är jag lite osäker på om jag sett heller. Vet att jag sett några av filmerna (Coq Rouge och Fiendens fiende) men minns nästan ingenting av dem.

Kuriosa. En av mina närmaste grannar på 80/90-talet var ett äldre par som hette Hamilton. När mannen gick bort så stod det en notis i tidningen om att han varit inom svenska försvaret och var Jan Guillous förebild när han skrev böckerna.Har på senare år försökt googla fram den informationen men hittar ingenting som styrker detta. Kanske skulle försöka kontakta Gulliou för att få det bekräftat eller dementerat :)
Fiendens fiende är nog på min plats 2 som bästa filmatisering, fast det är ju en mini-serie på 8 timmar. Den allra bästa filmatiseringen är Förhöret, som enbart handlar om det KU-förhör där Hamilton blir offentliggjord och förhörs av riksdagen om den eventuella legitimiteten i hans militära karriär. Där får det egentliga temat i Hamilton-serien komma till sin verkliga rätt, istället för det urvattnade action-trams som många av filmerna felaktigt fokuserar på.

Apropå dina grannar. Mig veterligen stämmer det nog inte. Historien bakom Hamilton finns detaljerat berättad av Guillou i både yrkesmemoarer, diverse bokförord och mängder av intervjuer. Idén till en adlig rollfigur kom från en kårhusockupant -68 som hette Oxenstierna, och Guillou tyckte det var en kul kombo för en romanfigur med högadligt namn och kommunistsympatier. När han gjorde research såg han att släkten Oxenstierna hade väldigt få levande medlemmar, vilket gjorde namnet svårt att använda, och då fick han istället förslaget från en adlig jaktkamrat att ta namnet Hamilton eftersom adelskalendern kryllar av Hamilton-familjer. Vad gäller verkliga personer inom försvaret har han visserligen använt några verkliga personer för biroller, exempelvis en officer som i verkligheten hette Ulf Samuelsson som i Hamilton-serien heter Samuel Ulfsson. Men ingen Hamilton.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Apropå dina grannar. Mig veterligen stämmer det nog inte. Historien bakom Hamilton finns detaljerat berättad av Guillou i både yrkesmemoarer, diverse bokförord och mängder av intervjuer. Idén till en adlig rollfigur kom från en kårhusockupant -68 som hette Oxenstierna, och Guillou tyckte det var en kul kombo för en romanfigur med högadligt namn och kommunistsympatier. När han gjorde research såg han att släkten Oxenstierna hade väldigt få levande medlemmar, vilket gjorde namnet svårt att använda, och då fick han istället förslaget från en adlig jaktkamrat att ta namnet Hamilton eftersom adelskalendern kryllar av Hamilton-familjer. Vad gäller verkliga personer inom försvaret har han visserligen använt några verkliga personer för biroller, exempelvis en officer som i verkligheten hette Ulf Samuelsson som i Hamilton-serien heter Samuel Ulfsson. Men ingen Hamilton.
Det märkliga är som sagt att detta stod som minnesord i tidningen kopplat till hans bortgång. Men nu blev jag nyfiken och försöker dra i mitt nätverk för att försöka ställa frågan direkt till Jan Guillou.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
595
Det märkliga är som sagt att detta stod som minnesord i tidningen kopplat till hans bortgång. Men nu blev jag nyfiken och försöker dra i mitt nätverk för att försöka ställa frågan direkt till Jan Guillou.
Spännande! Återkom gärna om du får något svar. Han går ju även att nå via sin öppna arbetsmejl på Aftonbladet.
Men som sagt, enligt vad Guillou själv skriver i sina memoarer samt i förord till bokserien så har namnet Hamilton ingenting med någon verklig person att göra utan är taget från bläddrande i adelskalendern, eftersom första idén Oxenstierna inte funkade. Och Hamiltons yrkesmässiga person, eller karriär, är fiktivt baserad på en idé som den pensionerade underrättelsechefen Birger Elmér hade om hemliga Navy Seals-utbildade officerare, en idé som Guillou fick höra om när han använde Elmér som bollplank och mentor inför skrivandet.
 
Last edited:

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Min Hamilton skröna kommer från en man jag bara träffat en gång över ett parti Junta. Han berättade att han under sin militärtjänst som vakt på någon slags bas en gång fick i order att bara släppa förbi någon utan att kolla denne med frasen ”han är en sån där Hamiltonare”. Sant eller ej så tycker jag att det känns lite fint av militären att kalla sina egna superspioner för Hamiltonare internt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Fiendens fiende är nog på min plats 2 som bästa filmatisering, fast det är ju en mini-serie på 8 timmar. Den allra bästa filmatiseringen är Förhöret, som enbart handlar om det KU-förhör där Hamilton blir offentliggjord och förhörs av riksdagen om den eventuella legitimiteten i hans militära karriär. Där får det egentliga temat i Hamilton-serien komma till sin verkliga rätt, istället för det urvattnade action-trams som många av filmerna felaktigt fokuserar på.

Apropå dina grannar. Mig veterligen stämmer det nog inte. Historien bakom Hamilton finns detaljerat berättad av Guillou i både yrkesmemoarer, diverse bokförord och mängder av intervjuer. Idén till en adlig rollfigur kom från en kårhusockupant -68 som hette Oxenstierna, och Guillou tyckte det var en kul kombo för en romanfigur med högadligt namn och kommunistsympatier. När han gjorde research såg han att släkten Oxenstierna hade väldigt få levande medlemmar, vilket gjorde namnet svårt att använda, och då fick han istället förslaget från en adlig jaktkamrat att ta namnet Hamilton eftersom adelskalendern kryllar av Hamilton-familjer. Vad gäller verkliga personer inom försvaret har han visserligen använt några verkliga personer för biroller, exempelvis en officer som i verkligheten hette Ulf Samuelsson som i Hamilton-serien heter Samuel Ulfsson. Men ingen Hamilton.
Nu har jag diskuterat saken med Jan Guillous son Dan och han hänvisar till precis samma sak som du nämnt ovan. :)
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
595
Gött! Lokala skrönor har ju en tendens att kunna leta sig in även i tidningar. Jan Guillou har nämnt att han till och med träffat människor som på fullt allvar påstått sig vara släkt med hans totalt fiktiva och medeltida rollfigur Arn. För övrigt finns det ett stycke i Guillous yrkesmemoar "På jakt efter historien" där han berättar vilka reaktioner angående namnet Hamilton han fått från äkta Hamiltons (släkten alltså), där vissa var förargade över vänstergrejen medan andra var glada och stolta.

Kul att vi fick en egen tråd. Hamilton är ett favoritämne, som kanske märks! :cool:
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Jag har alltid haft bilden att Hamilton rent yrkesmässigt grundades på Gunnar Ekberg, som han pekade ut i IB-publiceringarna. Men jag är ingen kännare.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
595
Jo lite influens från den karriären finns nog helt klart. Själva grundidén till att skriva en roman om svenska spioner kom ju i samband med just IB-affären.

Men likheterna mellan Ekberg och Hamilton är nog inte mycket större än att de båda var dykare i marinen och att deras arbete i statens tjänst ska tolkas som högst tvivelaktigt både moraliskt och juridiskt. Annars är väl Ekberg snarare den sortens typ som Hamilton ska stå som motsats till, och den sorts arbete som Ekberg sysslade med förekommer mer i de mycket senare romanerna som "1968" och "De som dödar drömmar sover aldrig" och då givetvis som antagonist.

PS. Till bådas försvar (eller nackdel) ska nämnas att Guillou beskyllt Ekberg för att vara mytoman och Ekberg har beskyllt Guillou för att vara mytoman.
 
Top