Nekromanti James Raggi & Jordan B Peterson

Status
Not open for further replies.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Grejen är att Peterson är känd för fler saker än att ha sunkiga värderingar. Raggi är ett stort fan av en del grejer han gjort, och tycker inte att det är så viktigt att JBP har sunkiga värderingar. Det, och att Raggi tycker kändisskap är coolt i sig, oavsett vad en person råkar vara känd för.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Björn Wärmedal;n308503 said:
Grejen är att Peterson är känd för fler saker än att ha sunkiga värderingar.
Inte jättemycket mer, dock. Beroende naturligtvis på vad man betraktar som "sunkiga värderingar". För egen del tycker jag att det han är käns för i princip är 1) sunkiga värderingar, 2) batshit crazy flum a' "urfolk lärde sig om DNA-spiralen genom peyote och man kan inte bli rökfri utan Gud" och allmän sörja av kristendom och Jung, och kanske eventuellt 3) en pytteliten andel relativt självklara råd av typen "det är bra att bädda sängen".

Björn Wärmedal;n308503 said:
Raggi är ett stort fan av en del grejer han gjort
Finns det någon dokumentation av vad det är Peterson gjort som Raggi gillar?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Av alla idiotiska saker att dra upp på WRNU när man är såpass inaktiv som jag är, så är jag ändå nyfiken på vad det är med Jordan Peterson som gör honom så otroligt kontroversiell. Jag har inte riktigt mäktat med att kolla på bråkiga intervjuer eller YouTube-compilations med rubriker som "LEFTISTS GET OWNED!" så har ingen egen bild av vad han representerar. Kan man få en TLDR på vad han säger som gör folk så förbannade?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Eksem;n308518 said:
Kan man få en TLDR på vad han säger som gör folk så förbannade?
MODERERING:

Det här är en tråd som riskerar att bli en klassisk OT-tråd, med bashing och tårar och gråt och tandagnisslan.

Ta det i beaktande framöver så att alla hjälper till att håller detta on topic: Raggi och JBP.

INTE en tråd om JBP.

That is it.

/Magnus
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
krank;n308511 said:
Finns det någon dokumentation av vad det är Peterson gjort som Raggi gillar?
Inte vad jag vet, annat än att Raggi sagt att JBPs visdom har hjälpt honom genom personliga svårigheter.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,675
Location
Värnhem, Malmö
Jeff Rients skrev vettigt om det på sin blogg, där han diskuterar både varför JBP är en dum jäkla figur att idolisera, men att han samtidigt förstår att man kan hålla fast vi dumma jävla figurer om de faktiskt har hjälpt en att ta sig ur en depression. Jag tänker att det väl är som folk som har en stark och extremt personlig relation till musik som gjorts av folk som visat sig vara rövhål. Angående att mer i allmänhet haja grejer med JBP tycker jag att Liv Strömquist gjorde en rätt vettig och inkännande genomgång av varför folk gillar honom, där hon känns som om hon faktiskt kan ta hans lärjungars uppskattning på allvar eftersom hon har nog med feministcred för att kunna kritisera den mest onyanserade och slappa kritiken utan att dra på sig misstankar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Eksem;n308518 said:
Kan man få en TLDR på vad han säger som gör folk så förbannade?
Enligt Wikipedia är Jordan Peterson emot att man blandar ideologi och vetenskap. Han är emot politisk korrekthet, speciellt om det saknar vetenskapligt stöd. Han är för yttrandefrihet - något som jag antar att Raggi gillar.

Han är emot en kanadensisk lag, "Bill C-16", som kriminaliserar hatpropapganda mot könsuttryck och könsidentitet, då han anser att det hotar yttrandefriheten. Jag antar att det är denna åsikt som gör att HBQT-personer inte tycker om honom eller andra som stödjer honom.

Han har fler kontroversiella åsikter, men det är ovanstående som är intressant för den här tråden.

Källa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordan_Peterson#Bill_C-16
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
anth;n308530 said:
Han har fler kontroversiella åsikter, men det är ovanstående som är intressant för den här tråden.
Väldigt lite koppling till Raggi dock. Vilket jag bad om tidigare.

Det här ska inte bli en tråd om JBP. För det är OT, och då hör den inte hemma här.

EDIT: Så för att vara övertydlig: generella poster om JBP är off topic.

EDIT II: Vi stängde OT-forumet av en anledning, om ni råkar ha glömt det.

/Magnus
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,147
Förutom att Raggi är rollspelsskapare, vad har hans kopplingar till Jordan Peterson med rollspel att göra?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Rangertheman;n308536 said:
Förutom att Raggi är rollspelsskapare, vad har hans kopplingar till Jordan Peterson med rollspel att göra?
Typ ingenting. Diskussionen handlar ju till stor del om ifall det är anledning nog för att bojkotta Raggi eller inte.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
MODERERING:

Vid närmare eftertanke så ser jag inte vad som ska diskuteras som har med rollspel att göra. Jag låser denna för det blir troligtvis bara OT av allt med möjligtvis någon krystad koppling till Raggi.

Det räcker gott och väl för mig att försöka hålla örnkoll på den andra tråden.

MVH

/Magnus
 
Status
Not open for further replies.
Top