James Gunn tar delvis över som VD på DC Studios

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Vad DC (och de flesta andra som väldigt gärna vill kopiera Marvels framgångar med ett gemensamt filmuniversum) behöver är någon som ger producenterna en örfil när de börjar drömma om hur fantastiskt det kommer att bli när deras figurer möter varandra i en film som kommer om fem år, och förklarar att det viktiga är att göra en bra film NU, annars kommer ni varken att få pengar eller publik till den där fantastiska filmen i framtiden.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
behöver är någon som ger producenterna en örfil när de börjar drömma om hur fantastiskt det kommer att bli när deras figurer möter varandra i en film som kommer om fem år,
För mig har DC redan bränt broarna. Har bara gillat The Suicide Squad och då ändå sett alla filmer. Alla har varit substanslösa. Aquaman kommer väl i närheten av substans, men den brottades med vilken stil filmen skulle ha. Wonderwoman 1 var förvisso bra men hade en helt meningslös tredjeakt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Mycket goda nyheter - huvudanledningen till att Marvel levererat så bra är att de satt en kreativ person på toppen snarare än någon som bara sysslar med siffror och ekonomi. Kevin Feige är antagligen världshistoriens främste producent.

Nu kanske DC till slut kan sluta fucka upp nästan allt de gör? Peacemaker var utmärkt, men det har varit helt fantastiskt hur dåliga de har varit överlag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Well, vi får väl se. Bara för att någon är bra på att skriva och regissera enskilda avsnitt av en TV-serie betyder inte de att de är en bra showrunner (lex Moffat).

Å andra sidan har jag gillat typ allt från DC hittills också. Det blir säkert bra.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Well, vi får väl se. Bara för att någon är bra på att skriva och regissera enskilda avsnitt av en TV-serie betyder inte de att de är en bra showrunner (lex Chibnail).
Lex Moffat, skulle jag säga personligen...
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Det jag gillar och respekterar med James Gunn är att han har en riktigt egen och personlig stil! Sen tycker jag personligen att få saker han gjort varit någon riktig fullträff även om inget varit dåligt. Tv-serien Peacemaker var dock helt briljant och det kanske tyder på att han gör sig bäst när han berättar långa historier vilket ju torde passa väl för det uppdrag han nu blivit tilldelad 🙂
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Korrekt. Jag blandade ihop dem.
Känns som ett exempel på att vissa skribenter behöver en redaktör som kan trycka på bromsen ibland. När de får göra vad de vill blir det tokigt.

(Robert Jordan är ett annat exempel på någon som skulle ha behövt en aktiv redaktör.)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Jag tycker James Cameron säger det bäst.
“When I look at these big, spectacular films — I’m looking at you, Marvel and DC — it doesn’t matter how old the characters are, they all act like they’re in college. They have relationships, but they really don’t,” Cameron said. “They never hang up their spurs because of their kids. The things that really ground us and give us power, love, and a purpose? Those characters don’t experience it, and I think that’s not the way to make movies.” Cameron made the comments when asked whether having kids influenced his decision-making. “For me, as a parent of five kids, I’m saying, ‘What happens when those characters mature and realize that they have a responsibility outside their own survival?
Eller om man läser mellan raderna. Det är substanslös skit ;)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Fast… Är det inte direkt felaktigt?
Först lade Tony Stark sporrarna på hyllan specifikt för sitt barn i Infinity War och tog bara på sig dem igen väldigt motvilligt, och sedan får man väl ändå säga att Captain America 100% lade sporrarna på hyllan i Endgame? Till exempel?

Som vanligt får jag lite känslan av att Cameron, som många av de där gamla surmupparna, sett någon enstaka superhjältefilm och sedan extrapolerat utifrån trailers. Finns det mycket substanslös men väl genomförd action? Ja, men det finns också en del mer djuplodande grejer. Insprängt mellan explosionerna, så att säga.

Sen vetefan om "Pocahontas I Rymden" är speciellt mycket bättre.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Fast… Är det inte direkt felaktigt?
Det där är en intressant skillnad på magasins- och film/tv-medierna - i tryck gör man sig väldigt sällan av med karaktärerna (eftersom man inte behöver), medan man mycket hellre gör det i film, eftersom skådespelarna åldras ur, tröttnar, eller vill ha för mycket betalt. Det gör på ett vis MCU inherent mer dynamiskt.

Fast Darth Vader är för evigt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Cameron-citatet är så många dimensioner av feltänk. Först är det anekdotisk bevisföring utifrån sin egen erfarenhet - "jag har familj, alltså måste alla ha det", sedan är det lite sunk cost fallacy också - "jag har offrat mycket för att ha barn, så det måste vara värt det." Slutligen är det inte ens en bra analogi till hans eget liv - han har ju fan inte hängt upp sina sporrar, han har väl fortsatt att jobba med film?
 
Top