Nekromanti Jaktbrickor genererade i excel

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jag överväger smått att lyfta in tabellerna för terräng från Jaktreglerna i excel och knåpa ihop så att man kan generera en "terrängplan".
Smidigt om man inte har så mkt bordsyta exempelvis. Det snabbar dessutom upp spel när man slipper leta efter terrängbrickan man slagit fram.. Även om det "analoga" i att lägga ut fysiska brickor på bordet självklart har sin charm!

Finns det något intresse bland er andra av detta?

Är det rent av någon som kunde tänka sig att bidra genom att digitalisera (någon/några av) tabellerna (copy-paste från pdf funkar inte alltid smärtfritt med kolumnindelning trots "data to columns"-funktionen)

Ett OK från Tove och Anders behövs såklart också om det ska spridas och riskera att hamna i händerna på otäcka icke-ägare av Western IV (skäms ni som inte investerat ännu!)! :)
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Påbörjade lite smått igår. Tabellen för "Prärie" är digitaliserad i tabellform hittills.

Den stora utmaningen handlar nu om att få det rätt med själva "brädet" och utplaceringen av brickorna. Det finns lite olika sätt att lösa detta tekniskt och eftersom jag ännu inte testat jaktsystemet är risken stor att jag missar något vitalt och målar in mig i ett hörn i designen.

Jag tar därför gladeligen emot input och tankar från er andra! oavsett om ni är excel-experter, systemutvecklare, hunnit testa jaktreglerna, eller bara är kreativa!

Tankar:
  • En "startsida" där man får fylla i terrängtyp (prärie, stad, skog, osv.) samt en knapp för "generera jakt" som skapar en ny sheet med terrängbrickor. Brickorna är framslumpade men "ligger med baksidan upp" så att man inte kan se vad de säger.
  • Förstör jag en del av spelupplevelsen om jag låter hela brädet genereras i ett slag och att exempelvis ett klick på en blank bricka vänder denna och visar vad det är? Dvs. Vill man aktivt slå fram varje bricka? (tror det blir mkt mer jobb, men intressant att höra om ni tror det är viktigt för känslan)
  • TEKNISKT: Jag tänker mig att varje bricka/yta för bricka täcks av en transparent knapp med ett makro. När man trycker ändrar makrot bakgrundsfärg från vit till grön/brun/blå på brickan och den vita texten blir synlig. Ideér på andra, fördelaktigare sätt, mottages tacksamt!
  • Reglerna säger att "Stup, klippväggar och floder sträcker sig alltid även över brickorna till höger och vänster om sig", jag tolkar detta som att de sträcker sig åt höger och vänster i alla evighet då det inte står något om att det är begränsat antal brickor åt sidorna. Är det någon som motsätter sig denna tolkning? :)
  • I reglerna föreslås att man använder en T20 för att symbolisera hur många steg någon nått in på en bricka och i vilken riktning de rör sig. Jag ser två möjliga lösningar i excel:
A.) Att jag slänger in några objekt: färgad pil där man kan skriva siffra på. Sedan får man flytta runt dessa på brickorna med muspekaren.
B.) Brickorna är 20 x 20 celler (en bricka är ju 20 steg). Runt brickorna lämnar jag en tom cell. I dessa celler kan man markera vart de olika deltagarna i jakten befinner sig på brickan genom färg och pilsymbolerna <^> (dock ej annan riktning än framåt, höger och vänster)
 

Boorken

Veteran
Joined
1 Apr 2016
Messages
8
Det låter sjukt seriöst och väldigt intressant.....ser fram emot resultatet :)
 

Energiverket

Veteran
Joined
25 Apr 2016
Messages
1
Det låter jättespännande.
Jag är gärna med och filurar om du vill ha ett bollplank.

Kanske att man kunde göra någon form av möte runt detta vid nästa GothCon?
 

Boorken

Veteran
Joined
1 Apr 2016
Messages
8
Inkognito, hur har det gått för dig med excelskapandet? Jag skulle gärna testa resultatet :)
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Utvecklingen har stått still ett par månader nu tyvärr.. Det har varit sparsamt på hobbytidsfronten! :(

* Jag har fått in Prärie i tabellform
* Designat de olika korttyperna så likt bilderna från boken som möjligt (med ikoner för häst- och vagn osv..)
* Formler för att slumpa fram ett kort, så länge resultatet blir en terrängbricka och inte ett hinder eller "slumpa ny terrängtyp" :)
* Funderat kring olika vägar för att fylla terrängbrädet med brickor, där det lutar åt att alla brickor spelas ut på ett dolt sheet och att "spelbrädet" har "knappar" man trycker på som slumpar brickorna på det dolda sheetet och kopierar över brickan på den plats man klickat.

En nöt att knäcka är hur man bäst "flyttar runt tärningen" som visar vart de olika deltagarna befinner sig. Har testat att använda "shapes" som man flyttar runt med musen och där man kan skriva en siffra på.. men det känns inte särskilt användarvänligt att flytta runt den med musen. Alternativet är att lämna tomma rutor runt varje bricka där man då kan färglägga vart de olika befinner sig.
Bifogar en bild!


Det kommer med stor säkerhet inte att ske mer innan Åskfågeln publicerat jaktbrickorna. Känner att jag behöver bekanta mig med och testa reglerna för jakter och brickor mer. Risken är att jag missar något och åker på en massa onödigt merjobb annars! :)
 

Attachments

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Energiverket;n178172 said:
Det låter jättespännande.
Jag är gärna med och filurar om du vill ha ett bollplank.

Kanske att man kunde göra någon form av möte runt detta vid nästa GothCon?

Sorry, hade missat denna kommentar! Vi kan se vart verktyget befinner sig vid den tidpunkten!
Oavsett så kommer jag inte att ha några problem med att släppa det helt fritt att laborera och tweaka för alla om det blir en funktionsduglig version av det. Förutsatt att Åskfågeln är ok med det förstås, är ju trots allt deras data och ideér om än i annat format! :)
 
Top