Eon Jag vill veta mer om Eons historia som spel

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Systemet med extraskador har jag bara sett i Eon. Fanns det inspiration från något annat spel till den biten?
 

CJ Ström

Carl Johan Ström
Joined
10 Apr 2021
Messages
3
Location
Göteborg
Jag skulle vilja säga att min största inspirationskälla var tidigare projekt jag hade, exempelvis Tomtar&Troll/Hjältarnas Tid [min första rollspelspublikation från 1986], Pendara, Neotech 1 vid sidan av Glorantha (RuneQuests värld), olika böcker av Jack Vance (mest Dying Earth), Micheal Moorcooks Melniboné, osv (dvs Tolkien, Robert E Howard, etc). Spelade också en del AD&D.

Rent generellt ville jag inte hamna i den [stereo]typiska anglosaxiska fantasyn, utan gärna mer fransk/tysk/nordisk/latinsk/östeuropeisk-inspirerad fantasy. Mundana var ju alltid avsett ha ha många olika spelmiljöer och så är det ju fortfarande.

En fråga inspirerad av vad som nyligen kom upp på Facebook, där du nämnde att CJS ursprungligen ville att Mundanas sydpol skulle vara varm och dess nordpol kall. Finns det andra idéer om världen som inte kom med i slutändan? Jag tänker framför allt på världens storlek -- den är så pass liten att den får samma densitet som järn, vilket jag någonstans sett nämnas också var avsikten. Fanns det någon dold baktanke med detta?
Detta har jag inget minne av att jag ville ha en varm och en kall pol, men det kan inte helt uteslutas, även om det känns rätt främmande att jag vi den tiden skulle umgåtts med så "vilda" idéer. :)

Att jag ville ha en densitet som var lika med järn stämmer däremot bra. Detta hade gjort Mundana 1,43 mer massiv än Jorden. Vad blev det till slut?
...Omkretsen på Mundana är som bekant 2886 mil [se Geographica Mundana sidan 6], medan Jorden är 4000 mil. (...räknar...) Det gör volymen på Mundana till V=405917695703974726651 m3, dvs bara 37,6% av Jordens. För att få samma gravitation på ytan... (...räknar grovt med 10m/s2...) Mundana behöver alltså har en massa på 3160728316078090586278711 kg. Densiteten för Mundana blir: 7,78 g/cm3, vilket faktiskt i princip är detsamma som järn (7,874g/cm3).
Jag valde troligen Mundanas omkrets just så att det matchade just järn. Så visst kom detta med!

Ja, det beskrevs också i Ereb Altor-boxen. Enligt Marco hade CJS dock aldrig spelat eller läst detta, så antingen kom han på det själv eller så kom det från någon ännu tidigare gemensam källa.
Stämmer, Ereb Altor har jag aldrig spelat i, men dock lite första utgåvans Drakar & Demoner. Detta berodde inte på att jag tyckte någon speciellt om Erab Altor, utan bara att jag inte ville färgas av en annan svensk produkt.

Minns jag rätt i att även Hârnmaster fungerat som inspirationskälla för Eon?
Harnmaster spelade vi en hel del, men detta var nog efter Mundana hade format sig.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,092
Location
Stockholm
Samtidigt som en hel del saker klädsamt utelämnas, till exempel hur ett kortbent och icke-ridande folk utan vägnät mellan sina fästen kan ha så pass goda kommunikationer att de lyckats samordna åtta kontinentöverspännande krig, fem mot alverna och tre mot tirakerna.
Finns de där åtta kontinentöverspännande krigen kvar i nya EON eller något som tagits bort? Om det första, hur förklaras koordineringen?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,442
Location
Stockholm
MODERERING

Hej! Bröt ut inläggen om tiraker, alver och sånt eftersom det förtjänade ett eget liv!

MVH

/Magnus
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,092
Location
Stockholm
Vad är förklaringen till att dvärgfästerna har sådana höga befolknings antal i de gamla böckerna?
 
Top