Eon Jag vill veta mer om Eons historia som spel

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
En annan, mer allmänt hållen fråga: hur skulle du säga att det skiljer sig att skapa spelvärldar nu och för tjugofem år sedan?
Numera produceras så otroligt mycket material, från alla håll och ledder. Film, tv-serier, spel, böcker, fan-fiction, etc. Så att sticka ut är klart svårare. Och mottagarens attention span har minskat så det är svårt att gripa tag utan en extremt stark och tydlig hook i materialet.

Men även om mycket "är gjort" pga volymen av världsbyggande som pågår så är ganska mycket tämligen dåligt/ointressant/mellanmjölk/klumpigt/tråkigt. Ofta har de dock några guldklimpar här och var, men de är svårhittade.

Så det svåra i idag är att skapa något som känns nytt, spännande, fräscht eller annorlunda, och sedan lyckas nå ut med det till en möjlig publik.

Det har aldrig varit så lätt att producera stuff. Det har aldrig varit så svårt att finna en publik.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Spännande! Varken Petter Nallo eller jag själv hade Jargien som referens när Imperiet skapades i Noir. :)
Hej!

Får citera artikeln Historien bakom Eon:
"Ola [Nilsson] släppte därefter sitt synopsis som han kallade för Mundi. Mundi visade sig vara en mycket mörk fantasy, ganska udda från den mer traditionella och klassiska fantasy som främst Marco, men även Krister gärna önskade [...] Marco och Krister satte sig efter Mundi ned och började skissa på sitt egna förslag till upplägg [...] Bland annat att den mörka stämning som genomsyrade Mundi inte skall dominera [...] Ur Mundi skapades istället ett rike som finns med i den nuvarande versionen av Eon; det jargiska kejsardömet, vilket blev Ola Nilssons egna lilla skötebarn."

Intressant! Tog för givet att Nallo måste legat bakom Imperiet men så var det förstås inte (det var en pizza marinara som är ursprunget till Imperiet). Följdfråga, min egen koppling mellan Damarien och Presvedonia är den också helt utan grund?
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
214
Location
Helsingborg
Kul tråd! Jag älskar Neotech och drömde om Eon på nätterna när jag var yngre.
Minns att jag tyckte att Neogames hade uppat hela rollspelsgrejen med Eon. Främst genom illustrationerna som var så jäkla slipade.
Förstå mig rätt, illustrationerna i Neotech är bra och bjuder på en massa inspiration men jag tycks se att flera av illustrationerna ligger på en "amatör"-nivå (vilket är heeeelt ok!).
Illustrationerna i Eon uppfattade jag som the real deal, det gjorde att jag tog Eon mer seriöst (Viking inkluderat). Det kändes mer "vuxet". Idag skulle jag säga att jag uppskattar illustrationerna i Neotech mer än i Eon just för att de ligger på en amatörmässig nivå vilket i min bok gör det mer personligt och charmigt.

Tja, det var mina fem cent...för tillfället.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Kul! Är det något konkret som får dig att yppa denna hyllning? :)
Rasindleningen, och hur raserna är besläktade (enligt om jag minns rätt det fördömdas sista hopp) men även stamfrsktionerna. Kvinnorna och schamanerna, och att dem inte är så schablonaktiga m.m.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Hej!

Får citera artikeln Historien bakom Eon:
"Ola [Nilsson] släppte därefter sitt synopsis som han kallade för Mundi. Mundi visade sig vara en mycket mörk fantasy, ganska udda från den mer traditionella och klassiska fantasy som främst Marco, men även Krister gärna önskade [...] Marco och Krister satte sig efter Mundi ned och började skissa på sitt egna förslag till upplägg [...] Bland annat att den mörka stämning som genomsyrade Mundi inte skall dominera [...] Ur Mundi skapades istället ett rike som finns med i den nuvarande versionen av Eon; det jargiska kejsardömet, vilket blev Ola Nilssons egna lilla skötebarn."

Intressant! Tog för givet att Nallo måste legat bakom Imperiet men så var det förstås inte (det var en pizza marinara som är ursprunget till Imperiet). Följdfråga, min egen koppling mellan Damarien och Presvedonia är den också helt utan grund?
Tyvärr ingen grund. Vår inspiration till setting var - ***SPOILERS NOIRS METAPLOT***


... två - dels de sju dödssynderna (varje ätt är en inkarnatation av varsin dödssynd (Guiskard = Lust, Kriger = Vrede, Zovrin = Girighet, etc)) och en tolkning av Skärselden, där Sandukar navet. Invånarna i världen är vilsna själar som "sitter fast" på sin potentiella resa vidare. Därav de drömska och luddiga beskrivningarna i spelet, där Sandukar beskrivs mer tydligt och resten av Imperiet mer luddigt, ju längre ut man kommer från Sandukars centrum. Detta är också varför de finns så lite konkret fakta presenterat i spelet (ingen tydlig folkmängd, inga egentliga avstånd, inget relevant årtal i referens till något, etc).

Befläckelsen kan ses som en nu korrumperad eller "mörk" gudomlig kraft vilka vissa av dödssynderna har manipulerat för en specifik agenda.

Så likheterna med Eon är inte så stora. :)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
En fråga inspirerad av vad som nyligen kom upp på Facebook, där du nämnde att CJS ursprungligen ville att Mundanas sydpol skulle vara varm och dess nordpol kall. Finns det andra idéer om världen som inte kom med i slutändan? Jag tänker framför allt på världens storlek -- den är så pass liten att den får samma densitet som järn, vilket jag någonstans sett nämnas också var avsikten. Fanns det någon dold baktanke med detta?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Fanns det någon baktanke bakom att dvärgar tycks fungera rätts så dåligt under mark? Om man läser den gamla dvärgboken så tycks det inte finnas mycket i vägen av underjordisk flora/fauna de kan leva av utan de tycks ta in mycket mat från ytan, och när de sprids till nya fästen tycks de alltid göra det genom att gå under bar himmel istället för under jord. (Eller är det bara jag som har missförstått)
 
Last edited:

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Dvärgar skrevs under min "realistiska period", och i det paradigmet funkar egentligen allt under mark skitkasst. Dvärgalogistik designades i det paradigmet, inspirerad av mina upplevelser i bland annat Postojna-grottorna och elva månaders värnplikt i en bunker.

Idag hade jag gjort det helt annorlunda.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Dvärgar skrevs under min "realistiska period", och i det paradigmet funkar egentligen allt under mark skitkasst. Dvärgalogistik designades i det paradigmet, inspirerad av mina upplevelser i bland annat Postojna-grottorna och elva månaders värnplikt i en bunker.

Idag hade jag gjort det helt annorlunda.
Samtidigt som en hel del saker klädsamt utelämnas, till exempel hur ett kortbent och icke-ridande folk utan vägnät mellan sina fästen kan ha så pass goda kommunikationer att de lyckats samordna åtta kontinentöverspännande krig, fem mot alverna och tre mot tirakerna.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
En fråga inspirerad av vad som nyligen kom upp på Facebook, där du nämnde att CJS ursprungligen ville att Mundanas sydpol skulle vara varm och dess nordpol kall. Finns det andra idéer om världen som inte kom med i slutändan? Jag tänker framför allt på världens storlek -- den är så pass liten att den får samma densitet som järn, vilket jag någonstans sett nämnas också var avsikten. Fanns det någon dold baktanke med detta?
Det fanns massor av mer eller mindre tokiga uppslag, dock minns jag inte fler. Ang Mundanas storlek (och något jag jag aldrig köpte själv - mitt Mundana var alltid av samma storlek som Jorden). CJS, har jag för mig, ville att Mundana skulle vara mindre för att kapa ned restider mellan äventyrsplatser.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Samtidigt som en hel del saker klädsamt utelämnas, till exempel hur ett kortbent och icke-ridande folk utan vägnät mellan sina fästen kan ha så pass goda kommunikationer att de lyckats samordna åtta kontinentöverspännande krig, fem mot alverna och tre mot tirakerna.
Man kanske har mycket tid för att tänka när man glor på kala grottväggar? :)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Det fanns massor av mer eller mindre tokiga uppslag, dock minns jag inte fler. Ang Mundanas storlek (och något jag jag aldrig köpte själv - mitt Mundana var alltid av samma storlek som Jorden). CJS, har jag för mig, ville att Mundana skulle vara mindre för att kapa ned restider mellan äventyrsplatser.
Det känns ju som en lite märklig angelägenhet, eftersom merparten av Mundana ändå är så att säga geografiskt outnyttjat.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,183
Location
Göteborg
En fråga inspirerad av vad som nyligen kom upp på Facebook, där du nämnde att CJS ursprungligen ville att Mundanas sydpol skulle vara varm och dess nordpol kall. Finns det andra idéer om världen som inte kom med i slutändan? Jag tänker framför allt på världens storlek -- den är så pass liten att den får samma densitet som järn, vilket jag någonstans sett nämnas också var avsikten. Fanns det någon dold baktanke med detta?
Det där med varm sydpol och kall nordpol känns igen från Ereb Altor-kapitlet i DoD Chronopia. Jag gissar att idén är äldre än så, kanske är det en uråldrig föreställning?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Det där med varm sydpol och kall nordpol känns igen från Ereb Altor-kapitlet i DoD Chronopia. Jag gissar att idén är äldre än så, kanske är det en uråldrig föreställning?
Tror det nämndes än tidigare i Sinkadus, o troligen i någon av pre-Chronopia DoD:s världsböker
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Ja, det beskrevs också i Ereb Altor-boxen. Enligt Marco hade CJS dock aldrig spelat eller läst detta, så antingen kom han på det själv eller så kom det från någon ännu tidigare gemensam källa.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Ja, det beskrevs också i Ereb Altor-boxen. Enligt Marco hade CJS dock aldrig spelat eller läst detta, så antingen kom han på det själv eller så kom det från någon ännu tidigare gemensam källa.
Jepp. CJS tillhörde generationen som började spela rollspel före Ä-spel ens klev in på banan. Så D&D, RQ, CoC och Traveller var hans spel och referensramar till en början. Svenska spel lös med sin frånvaro i hans bibliotek. Jag var ”experten” på de svenska spelen på kontoret.

Mycket av ramverket till Mundana fanns med i hans outgivna spel Pendara, som han skissat på i säkert tio-femton år före Eon. Detta med polerna och storleken kanske fanns med redan där. Men jag vet inte säkert.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,183
Location
Göteborg
Jepp. CJS tillhörde generationen som började spela rollspel före Ä-spel ens klev in på banan. Så D&D, RQ, CoC och Traveller var hans spel och referensramar till en början. Svenska spel lös med sin frånvaro i hans bibliotek. Jag var ”experten” på de svenska spelen på kontoret.

Mycket av ramverket till Mundana fanns med i hans outgivna spel Pendara, som han skissat på i säkert tio-femton år före Eon. Detta med polerna och storleken kanske fanns med redan där. Men jag vet inte säkert.
Minns jag rätt i att även Hârnmaster fungerat som inspirationskälla för Eon?
 
Top