Nekromanti Jag vill vara kvar, men...

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Forumet har varit en stor del av mitt liv länge nu och jag skulle gärna vara kvar, men när det känns som att man dagligen blir nedtryckt och moderatorerna inte gör något som helst åt det så känns inte det så jävla party.
Nå jag anmäler inte varje fall, men vad jag kan minnas har inte en enda av mina anmälningar lett till någonting.
Nu på senare tid har nog en del saker sluppit igenom, och som sagt jag anmäler inte allt (för att jag inte orkar), men va fan, någon på forumet borde väl någon gång tycka att så där beter man sig inte och anmäla det också.
I nästan alla fall är det generellt riktade inlägg, men jag kanske är av en liten nog minoritet för att folk ska skita i det.
Men anmälningsprocessen är hemsk också.
Jag är dålig nog på att skriva inlägg och då går jag vanligtvis igenom dem ett antal gånger för att försöka få dem sammanhängande, men nu ska jag skriva varför något är förolämpande, borde det inte räcka med ett par få ord?
Och jag ska förklara varför just jag blir förolämpad? Det är ju en förolämpning i sig.
Och ja jag har flera gånger funderat på att fråga andra att anmäla inlägg åt mig, men det får jag ju inte för reglerna.
Samt om någon faktiskt uttalar sig i trådar om att man inte beter sig så så kanske det får någon verkan men de blir bannade själva.
Och banningarna blir ju aldrig värre, ja ni har ökat det från två dagar till en vecka, men vad för skillnad gör det det är ju bara ett eller två andetag endå för folk som känner sig utsatta.

Tycker någon att jag låter kränkt så är jag inte det, min säkerhet, mitt privatliv, mitt hem och mina vänner har inte utsatts för direkta hotbilder, för då hade det varit polisen som jag hade hört av mig till istället.

Men jag börjar nog göra mig redo att lämna forumet.

/Luna Lovegood
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Forumet har varit en stor del av mitt liv länge nu och jag skulle gärna vara kvar, men när det känns som att man dagligen blir nedtryckt och moderatorerna inte gör något som helst åt det så känns inte det så jävla party.
Får man be dig ge några exempel på när du anser att du har blivit nertryckt utan att moderatorerna har gjort något som helst åt det?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Utan Direkta exempel är det skitsvårt att veta vad eller vem som gjort dig upprörd. Det är ju inte ens säkert att de eller den som förolämpat dig ens vet om det.

Så ge några exempel så lär allt klarna för oss, då jag är säker på att ingen vill att du ska lämna forumet. Jag kommer i alla fall sakna profilbilden och ditt forumnamn men också säkert något du skrivit. Det börjar bli för svårt att hålla ordning på vem som skriver vad.

Men snälla stanna ;-)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Ignorefunktionen skulle inte kunna fungera? Eller är det ett för utbrett problem för att vara en fungerande lösning?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Nu beror det ju rätt mycket på vem som du upplever trackar dig, eller rättare sagt hur det görs.

Om det är så att någon trackar dig personligen (alltså vänder sig rakt till dig med otrevligheter) så kan det ju vara så att varje individuell gliring inte är tillräckligt för att motivera moderatorerna, och att de har missat att det pågår systematisk (för att det är olika moderatorer som kollar på anmälningen varje gång). I detta lägge skulle jag öppna upp en PM-diskussion med exempelvis Magnus och Dante där du förklarar att du tycker det är just ständigt återkommande, gärna med exempel. Eller för all del till hela redaktionen: redaktion@rollspel.nu

Om det är mer att nån forumit regelbundet trackar typ alla andra forumiter samtidigt, så har jag ingen aning. Det är tydligen fullkomligt acceptabelt att kalla all forumiter för idioter trots anmälningar. Där har jag helt gett upp att försöka förstå hur moderatorerna resonerar.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Det enda som fungerar förutom att lämna forumet är att hoppa över inlägg från medlemmar man inte klarar av att läsa. Så gör jag och det funkar bra. Men det kräver att man klarar av det och inte MÅSTE LÄSA vad andra skriver. Och det i sin tur kräver nog att man inför sig själv accepterar att man inte kommer att kunna ändra dessa personer. Jag brukar köra en eller två sakliga argumentationer, därefter blir det ignore. Alla ignore hävs med jämna mellanrum, cirka ett halvt år, när man är mentalt redo.

Efter en tids praktiserande blir man rätt snabb på att känna lukten av någon man kommer att gå igång på och kan då ignorera i förebyggande syfte.

Glöm inte bort att det inte är en rättighet att bli läst av andra medlemmar. Man väljer själv vilka repliker man vill läsa.

Jag ser det inte som en diss utan mer som ett "vi tycker olika och har utan framgång försökt nå konsensus förut, så du får tycka vad du vill där borta så tycker jag vad jag vill här borta, ha ett bra liv".

Om du bara MÅSTE läsa svar och känner att du bara MÅSTE svara tycker jag att du ska fundera på vilka mekanismer hos dig som gör att det är så. Kanske är du en del av problemet? Obs att jag skriver detta utan hänsyn till vem du är. Har faktiskt scrollat ner och redan glömt vem som är trådstartare nu när jag skriver detta.
 

Ratsalad

Veteran
Joined
16 Apr 2015
Messages
22
Jag är ny här och måste säga att jag blivit något förvånad, milt uttryckt, över hur många inlägg som handlar om anmälningar och kränkningar i ett forum som borde handla om rollspel. Men att "förklara varför jag blivit förolämpad" får man nog försöka att stå ut med, annars blir det väldigt svårt att ta ställning till vad som är problemet. Bara en reflektion.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Luna, FWIW - jag brukar uppskatta dina inlägg. Jag hoppas du väljer att stanna.

Det är många trådar jag hoppar över helt, för att ämnet efter ett par inlägg börjar spåra ur. (Och går jag sen ens in, brukar det första jag ser vara en moderering eller banning av Krille. Jag tror moderaterna gör så gott de kan, men inte ens de kan göra allt.)

Mattias har en del bra förslag. Ta en paus, om du behöver känna lite frihet från den värsta skiten. Andas ut. Men om, som du säger, forumet varit en stor del av ditt liv, tror jag du kommer att vilja återvända eller sakna det. Fundera på om ett flitigt användande av "Ignore"-funktionen kan hjälpa, iaf en del.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag gick över till att påpeka även i tråden att jag anmält. Jag inbillar mig att det haft en liten effekt. Men nu senast -om jag inte minns fel - så blev jag bannad för att jag använde en svordom i det inlägget. :/

Håller med om att anmälningsprocessen är hemsk.

Har övervägt att lämna jag med, men det skulle ju vara att låta modsen och deras bästisar vinna.

Det bästa med det här forumet är ignore-funktionen. Tyvärr är ju forumsystemet ruttet, så det upphör att fungera då och då, men oftast slipper man se de värsta.Tyvärr så rasar trådsystemet samman lite när ignorerade inlägg återkommer hipp som happ, och att bläddra sidor i trådarna är lite frustrerande.

Edit: en sak man kunde börja med vore att ge respons. När till och med anmälningssystemet är så trasigt att det svarar med ett error när man anmäler kunde det vara bra att få lite bekräftelse på att någon faktiskt läst det. Det vore bra att veta varför ett visst inlägg är ok t.ex.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Ond bråd död;n101443 said:
Har övervägt att lämna jag med, men det skulle ju vara att låta modsen och deras bästisar vinna.
Nu kanske du skämtade, men annars är det för mig en varningssignal att tänka på ett forum i termerna av att "vinna". Vad är att "vinna" på ett forum för dig?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
MattiasLejbrink;n101454 said:
Nu kanske du skämtade, men annars är det för mig en varningssignal att tänka på ett forum i termerna av att "vinna". Vad är att "vinna" på ett forum för dig?

Jag menar att om modsen lyckas skrämma bort de som inte håller med dem, så har de vunnit. Det har alltså inget med diskussioner att göra.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ond bråd död;n101443 said:
Edit: en sak man kunde börja med vore att ge respons. När till och med anmälningssystemet är så trasigt att det svarar med ett error när man anmäler kunde det vara bra att få lite bekräftelse på att någon faktiskt läst det. Det vore bra att veta varför ett visst inlägg är ok t.ex.
Det är ett jättebra förslag, och hade plattformen varit vettigare så hade vi gjort något sådant.

Problemet är att vB5 är dum i huvudet, och vi har inte hittat något bra arbetsflöde för att gå runt vB5s otymplighet för att ge respons. Det går att gå runt med handpåläggning och manuellt arbete, men problemet är att det blir så satans mycket handpåläggning och manuellt arbete att det inte är hanterbart.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Luna Lovegood;n101383 said:
Men jag börjar nog göra mig redo att lämna forumet.
För övrigt vill jag också ha dig kvar, men det bygger på att du hittar en lösning som gör att du trivs. Skulle det hjälpa om du PM:ar namnen på bråkstakarna till mig så skäller jag ut dem grundligt i trådarna? Jag är beredd att ta de avstängningarna tills moderatorerna hittar banan igen.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
Varje gång jag har lämnat forumet så har det vart för att jag har upplevt det som att det dåliga bemötandet är mångas default-läge.
Jag upplever inte att stämningen nånsin har vart mycket bättre eller sämre. Det är olika saker som folk kallar varandra för idiot om nu än vid millenieskiftet, och det är färre användare som diskuterar smalare saker, men wrnu har alltid haft som undertema att folk är enna riktigt jävla otrevliga mot varandra så ofta tillfälle ges.
Jag vet inte vad vi gör åt det, men vad det än är vi gör nu så verkar det inte funka.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Exempel kommer jag inte ge öppet, men ja jag kommer nog kontakta Magnus Seter och Dante om det, hade tänkt göra det från början men feber och trötthet ger dåliga beslut.
Huruvida folk vet om det är förlämpande, nej det vet de troligtvis inte då det är på tal om en dehumaniserande värdegrund, och det är också därför jag inte tänker ge exempel.
Ignorerande har jag prövat, men det är inte en lösning, och man känner sig knappast tryggare i tillvaron av att de man ignorerar fortfarande kan läsa och svara på ens egna inlägg.

Huruvida jag kommer lämna forumet permanent, nej troligtvis inte, jag har försvunnit förr, men denna gången har jag andra forum att hänga på som känns mer välkomnande, så jag vet inte.

/Luna Lovegood
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har också upplevt att jag borde lämna forumet. Men jag blir sällan upprörd längre oavsett vad som sägs. Det enda jag själv kan uppleva som kränkande är när man blir tillskriven åsikter som man inte har, vilket som tur är inte är så ofta.

Själv upplever jag att många här på forumet tycker helt annorlunda än jag, men istället för att ta illa upp så försöker jag att se saker från andras perspektiv. Det fungerar så länge ingen är direkt otrevlig eller liknande. Jag upplever personligen att de flesta har blivit mycket snällare och mildare på forumet än tidigare.

Att ignorera någon har aldrig varit min grej då folk har så många sidor att det de skriver i en tråd kan vara helt annorlunda i en annan.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Luna Lovegood;n101514 said:
Huruvida folk vet om det är förlämpande, nej det vet de troligtvis inte då det är på tal om en dehumaniserande värdegrund, och det är också därför jag inte tänker ge exempel.
Det låter allvarligt att forummedlemmar skulle använda forumet till att dehumanisera värdegrunder. Jag har inte läst alla men många trådar här på forumet de senaste månaderna och jag kan inte minnas någon kommentar med "dehumaniserande värdegrund". Eller jo det kan jag visst det men de personerna blev också avstängda från forumet en längre tid för sina fördomsfulla anklagelser mot en folkgrupp så jag har svårt att se att det skulle vara just de kommentarerna du syftar på. Det hade underlättat diskussionen i tråden otroligt mycket om du hade kunnat ge några konkreta exempel på vad du menar för kommentarer som du upplever är "förolämpande".
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Det är tråkigt, men om du känner att du vill lämna kan jag rekommendera google plus. Diskussionerna där är överlag mycket bättre än någon annan stans, eftersom man kan kontrollera vem som ser vad och kan moderera sina egna trådar. Så inte nog med att du slipper bli illa behandlad, du kan också styra så att en diskussion om Eon faktiskt fortsätter att handla om Eon. Till exempel.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
@ Luna: Trist att du känner för att lämna forumet. Det har jag också funderat på då och då.

Men samtidigt finns det en mängd personer här som är hjälpsamma och som jag inte vill förlora kontakten med.
 
Top