Nekromanti Jag vill läsa Sandman

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Jag älskar Neil Gaimans böcker och skulle vilja läsa hans serie Sandman.
Men när jag kollar runt så förstår jag inte om det är en serie med en story som man ska följa, om varje story är fristående, eller om han ens varit involverad förutom i början och att den sedan togs över av andra.

Kort och gott:
Var börjar man om man vill läsa Neil Gaimans Sandman?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,911
Location
The Culture
1. Gör det! Sandman är bättre än alla böcker som Gaiman har skrivit hittills.

2. Sandman består av ett antal fristående berättelser, men det finns också en antydan till sammanhängande historia. Det mesta går att läsa i vilken ordning som helst, men det är dumt när man kan börja från början istället.

3. Det första albumet heter Preludes and Nocturnes. Det finns en poäng med att börja med det albumet. Men egentligen är det nog bättre att börja med det andra som heter The Doll's House, eftersom det är bättre. Därefter bör man nog läsa dem i ordning, eftersom det hjälper att förstå vilka de olika karaktärerna är.

4. Gaiman skrev hela Sandman-serien själv, och allt annat som bara heter Sandman. (Som Sandman: Endless Nights och den nyligen utkomna Sandman: Overture) Däremot finns det en del spin off-serier som skrivits av andra författare, till exempel serien Lucifer. Sedan finns det en serie som heter Sandman Mystery Theater, som inte handlar om drömmar och gudar, utan om en superhjälte som heter Sandman.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Läs! Jag rekommenderar absolut att läsa dem i ordning.

Men Gurgeh har rätt i att första samlingen är lite sämre, serien hade inte hittat sin stil där riktigt och den är teckningsmässigt väldigt skräck-70-talig. Men plöj igenom första samlingen med vetskapen att det snabbt blir mycket bättre så tappar du inte intresset.

Även de två Death-samlingarna skrivna av Gaiman är riktigt bra.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Om du är en riktig serienörd skulle jag säga att du läser följande:

1. Swamp Thing av Alan Moore. Vetenskapsmannen Alec Holland råkar ut för en olycka i sitt labb: vid en explosion får han massor med kemikalier över sig, börjar brinna och hans sönderbrända kropp faller till slut i ett träsk. Någonting händer och Swamp Thing skapas: en växtvarelse som ser ut som en vandrande komposthög, men som har Alec Hollands minnen. I den här serien dyker John Constantine upp.

2. Hellblazer. John Constantine är en engelsk magiker och ockultist som emellanåt har affärer med änglar, demoner och sina egna spöken. Har brukar klara sig ur knipor genom att var listig och hans moral är ibland högst tvivelaktig.

3. Sandman av Neil Gaiman. En serie om Dream (och hans sex syskon - de sju Endless). I början av Sandman har Dream kontakt med John Constantine. Dream står väldigt nära (jämfört med övriga syskon) sin syster Death. Dream har affärer med massor med mäktiga entiteter genom tid och rum, t.ex. helvetets härskare Lucifer Morningstar, älvdrottningen Titania och Johanna Constantine (en förmoder) till John).

4. Death. Det finns en samlingsvolym om korta berättelser om Dreams syster Death, som är min favorit av de två syskonen.

5. Books of Magic. Allt är inte förutbestämt men man kan förutse ungefär vad som kan hända. Timothy Hunter är en ung grabb som har chansen att växa upp som en helt vanlig kille eller bli en av världens mäktigaste magiker. Väljer han att bli magiker har han chansen att bli en god magiker eller en av världens ondaste magiker genom tiderna. Fyra mäktiga "magiker" (varav Constantine är en) beslutar sig för att försöka leda Tim på "rätt" väg och han får vara med om en fantastisk resa där han träffar massor med ockulta "kändisar" som Justice League-magikern Zatanna, dubbelnaturen demonen Etrigan / magikern Jason Blood, älvdrottningen Titania, han får se skapelsens gryning och Lucifer Morningstars fall från himlen. Och slutligen får han träffa Death (Dreams syster) vid slutet av universum.

6. Faerie. Vi får bl.a. följa älvdrottningen Titania, lära oss hur hon blev härskare över alla älvor, läsa om hennes älskare och flera andra berättelser. Kanske den svagaste serien av dessa, men är essensiell om man vill förstå vertigo-universat.

7. Lucifer, som fått hjälp av Dream att sluta jobbet som helvetets härskare (jag säger inte hur, läs Sandman). Det här är berättelsen om vad Lucier gör efter han slutat.

Det här är lite mer än du frågade efter, men tycker du om Sandman vill du antagligen även ta en titt på dem.
Ni andra serienördar får säga till om jag missat någon serie som länkar till Sandman.

Jag vet inte hur nördig du är, men själv äger jag lyxutgåvorna som är fyra läderinbundna samlingsvolymer. Även Death finns som lyxutgåva.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag önskar dig lycka till! det borde bli en go läsupplevelse (som även gör dig mentalt redo att spela Nobilis)

Anth gav en mycket god genomgång för att förkovra sig i Vertigos gyllene era :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,040
Location
Sthlm
Sandman börjar inte dåligt, men sökande efter rätt form. Hela första berättelsen - som finns samlad i Preludes & Nocturnes och i första nummret av alla inbundna lyxutgivningar är ett sökande efter seriens identitet. Sen så kommer det tongivande lösnummret 8 "The sound of her wings" och verkligen fångar vad Sandman är och SKA vara.

Det är så viktigt för tonen på hela sviten att lösnummret är med både som avslutning på album ett och början på album två. So nice they had to print it twice ????
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Tack för hjälpen! Köpte första Sandman för några dagar sen och har läste igenom det nu.

Gillade vissa historier mer än andra men kommer köpa nr 2 också eftersom det tydligen bara blir bättre nu!

Hittills var min favorit den i Helvetet när Dream tävlar mot en demon. Tyckte den fighten kändes väldigt "Gaiman".
 
Top