Nekromanti Jag vill köpa en platta och har ingen aning om vad fan jag vill ha!

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Jag skulle vilja köpa en surfplatta. Mest för att allt jävla rollspel säljs i PDF:er. Kan inte läsa datorn samtidigt som vi spelar. Vad borde jag köpa, hur många tum, vilken prestandad behöver jag för att inte bli skitförbannad när jag vill läsa på den eller hoppa mellan kapitel snabbt!

LAMPAN ÄR TÄND MOT HIMLEN! HJÄLP MIG WRNU JAG BEHÖVER ER!
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jag är inte uppdaterad på de senaste modellerna, men jag kan ge generella råd!

Köpte själv en platta för ca 2 år sedan där ett av mina främsta syften var samma som ditt, att läsa pdf-filer (inte sällan i A4 format).
Eftersom jag främst planerade att använda plattan i hemmet, sittande eller liggande på soffan, samt inte lider av några muskelnedsättningar, prioriterade jag skärmstorlek framför ultra-fjäder-vikt. Detta val är jag extremt nöjd med!

Jag sparade även in någon tusenlapp på att nöja mig med Wifi, skulle ju ändå bara använda den i hemmet (och annars kan man ju ändå dela Wifi via mobilen).

Vad gäller Android eller iOS så är det väl en smaksak där vardera evangelister har sina argument. Jag valde att gå för en Samsung pga två fördelar:
1. Mappstruktur. Det är så jag är van från datorn och alla mina filmer, pdf:er, bilder etc. är strukturerade så på min Nas och Onedrive (och jag lagrar det mesta, som jag inte använder regelbundet, där för access från bl a plattan).
2. Möjlighet att stoppa i ett SD-kort för utökad lagring. Det stör mig fruktansvärt mkt att girigbukarna hos Apple gjort en affärsidé av att inte tillåta detta i sina prylar, och dessutom ta hutlösa priser för lagringskapacitet i sina olika modeller.

Den platta jag köpte ("Samsung Galaxy Note Pro" eller liknande tror jag den heter) kom dessutom med en pekpenna och tillräcklig kraft för att köra en version av Photoshop (inte fullständigt lika kraftfull som på en dator, men tillräckligt för ett antal layers etc.) vilket är till glädje för den som uppskattar att teckna digitalt (antar att det kan användas för att retuschera fotografier med om man har fula släktingar som man vill sudda bort från högtidliga foton).

I regel är plattan kvick. Inga problem att spela upp högupplöst film etc. Den klarar även multi-tasking.
Av någon anledning har jag upplevt lite tröghet när jag läst väldigt tunga pdf:er med mycket bilder (Western IV), men jag tror att detta ligger främst i mjukvaran Acrobat Reader/cache-utnyttjande. "Problemet" uppstår när jag vill göra stora hopp i filen, gå från sidan 1 till 200 exempelvis, då får jag vänta 1-2 plågsamma sekunder innan sidan laddas! :)
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Haha det glömde jag visst att skriva! Den jag köpte har 12,7 tum skärm eller liknande (motsvarar en A4 vilket är riktigt bra eftersom det då oftast går att uppleva pdf-filerna i verklig storlek!)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Jag släpade runt på en 10"-platta rätt länge, men insåg att det blev ohållbart. Det var trevligt med stor skärm, men inte så trevligt att det var värt besväret. Plus att den blev jobbig att hålla i och läsa på.

Så när min PadFone gick sönder (plattan var alltså en "docka" som man kunde stoppa in mobilen i för att forma en surfplatta) så köpte jag istället en Nvidia Shield K1. Den är 8", HD-upplöst, lätt, snabb, otroligt prisvärd (2000:- ungefär) och i största allmänhet väldigt bra. Jag läser PDF:er på den, även om jag tyvärr får scrolla och zooma lite. Det är alltid en avvägning, det där.

Jag kör Android av många skäl, kanske mest för att jag verkligen hatar iOS och de begränsningar som finns i det systemet.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
iOS is a bunch of motherfuckers om du frågar mig. Annars hade jag gått på en stor platta me bra sprutt i skärmen, ordentligt med kontrast o färgstyrka. Kunna teckna på den hade jag diggat som fan, jag hade nog kollat på nåt som har nån halvokej wacom-mojt till plattan. Hade gärna tecknat på platta, men nu kostade ett ritblock och ett par blyertspennor typ ingenting, sen kan man fota av och köra kartan i datorn. Fult, men det funkar.. (saknar ju scanner)

Själv kör jag alla mina anteckningar på datorn och spelleder från en laptop. Funkar finfint. Så kan man vika ihop den så ingen tjuvkikar heller.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
En ball grej med K1:an är för övrigt att den har jäkligt bra fejkad fler-nivåers-ritning. Alltså, köper man Nvidias penna så lägger den olika mycket yta mot skärmen beroende på hur hårt man trycker (något gummimaterial) och skärmen och grafikprocessorn är bra nog för att omvandla mängden yta till "hur hårt man trycker", vilket olika ritprogram kan fånga upp.

Kortfattat: Den fejkar Wacomeffekt och går utmärkt att rita och skriva på pga hög precision och delvis simulerade trycknivåer.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag har en 8 tums LG-platta (android), en iPad Air 2 (normalstorleken med andra ord), och en iPad Air Pro (jättestor).

LGn är trevlig, men bäst på att ladda ner piratade filmer o.dyl. Hyfsad platta, men android är tyvärr obra. Men bra för de som gillar att teknikpilla, antar jag.

iPad Air:en är den bästa allroundplattan. Lagom stor, skitbra skärm, snabb, funkar klockrent, och ett överlägset operativsystem. Min konsumera-content-platta.

iPad Air Pro är en monsterplatta på 12,9 tum. Lite för stor att ha med sig, oftast. Men ett grymt arbetsredskap om man ritar. Nästan lika bra som Wacoms tryckkänsliga ritskärmar som är apdyra. Bästa pennan till en platta. Funkar även bra för andra arbetsuppgifter, som att skriva spel. (Hej Omnioutliner, Ulysses och Storyist !)

(Sen har jag en Dell-platta med Windows 10. Men den räknar jag inte som en platta, eftersom den suger om man inte har ett tangentbord med sig. Och har man det är den bara en vanlig, hyfsad, dator med en liten skärm och halvbra tangentbord.)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Nu vet jag ju inte hur Android har utvecklats när det gäller skärmarna, eftersom jag kör en iPad Air 2 (som är supernajs).

Men vad jag vill tipsa om är att du väljer en platta som har ungefär samma format som en iPad. Alltså INTE en skärm i format 16:9. Du kommer att vilja ändra hur du håller och hur du läser på plattan, och då är de mer avlånga formaten i min ringa mening rätt kassa.

Så välj en platta med formatet 4:3.

Sen har Apples plattor fler program anpassade till platta, medans Androids appar ofta är förstorade telefonappar. Det är okej för många, men för mig ser det knasbyxor bananer konstigt ut.

/M
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Cassius: Jag tror det kan finnas behov av en iPad Air Pro 12,9 tum för dig också! Olika plattor för olika situationer! :D
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Android tycker jag känns bäst på mindre plattor. Hade en Nexus 7 förr, när den var the shit. Det var en bra storlek. Ser gärna en liten ny platta med bra prestanda, men har inte hittat någon jag gillar ännu.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Magnus Seter;n176172 said:
Sen har Apples plattor fler program anpassade till platta, medans Androids appar ofta är förstorade telefonappar. Det är okej för många, men för mig ser det knasbyxor bananer konstigt ut.
Det håller jag med om; jag brukar ofta få leta en stund för att hitta appar som faktiskt är platte-anpassade på ett bra sätt. Har för de flesta av mina syften nu, iaf.

Jag väger det krånglet mot iOS' ohyfsade sätt att köra walled gardens för appar så att filer sparas per app istället för gemensamt (vilket komplicerar saker om man brukar vilja föra över filer mellan appar) och lite annat. Nu var det ett gäng år sedan jag gjorde ett allvarligt menat försök att använda iOS, men jag har inte hört mycket som fått mig att tro att jag skulle bli annat än väldigt frustrerad av systemets begränsningar. (Plus att jag skulle behöva använda det bökiga, omständiga och ologiska iTunes... Brrrh)
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
krank;n176308 said:
Nu var det ett gäng år sedan jag gjorde ett allvarligt menat försök att använda iOS, men jag har inte hört mycket som fått mig att tro att jag skulle bli annat än väldigt frustrerad av systemets begränsningar. (Plus att jag skulle behöva använda det bökiga, omständiga och ologiska iTunes... Brrrh)
Jag använder iTunes till exakt tre saker:
1) ibland ladda ned en app till min telefon, för att skriva mitt lösenord är lättare på tangentbordet. Detta behöver jag aldrig göra egentligen, men lättja du vet.
2) stoppa in ljudböcker på min telefon, något som tar tre klick. Fyra om jag måste berätta för iTunes att filklumpen är en ljudbok och inte musik, så den hamnar i den FANTASTISKA ljudboksspelaren.
3) backa upp min telefon så att jag kan stoppa in exakt allt på en ny telefon om min telefon upplever catastrophic existence failure, vilket har skett.

Jag tror att du skulle hata iOS (om inte annat pga vanans makt). Men jag tror inte du skulle behöva använda iTunes till något öht utom KANSKE trycka på 'back up my phone now' en gång i månaden Max.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag kan faktiskt inte komma ihåg när jag använde iTunes till något platt-relaterat senast. 2011? 2012? minns inte....

Däremot misstänker jag att Krank är en sådan person som gillar att sortera saker själv i mappar, och vill mecka som admin på root-nivå. Och det är inte iOS, direkt. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Arfert;n176416 said:
Däremot misstänker jag att Krank är en sådan person som gillar att sortera saker själv i mappar,
Eller t.ex. kunna låta flera program komma åt samma filer, med mera. Och att kunna lägga in appar som inte kommer via officiell app store. Och att kunna utveckla till enheten utan att vara låst till ett visst OS alt. olika mer eller mindre skumma verktyg. Sen kan jag väl säga att Android knappast är tillräckligt bra på multitasking, men det jag sett av att byta mellan olika program i iOS har inte direkt imponerat det heller...

Det här med att bara kunna ha en app framme i taget är nog den största anledningen till att jag inte skulle kunna gå över till surfplatta för dagligt bruk, tillsammans med hur värdelösa alla touch-tangentbord är (och det gäller både iOS och Android, även om jag hört att Android ska införa den "revolutionerande" grejen att kunna ha fönster snart... Vafan, Microsoft verkar vara de enda som fattat det här med delad skärm mellan olika appar. Väldigt mycket jag gör förutsätter att jag kan ha flera program framför mig, t.ex. en PDF och ett anteckningsverktyg.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
krank;n176435 said:
Det här med att bara kunna ha en app framme i taget är nog den största anledningen till att jag inte skulle kunna gå över till surfplatta för dagligt bruk, tillsammans med hur värdelösa alla touch-tangentbord är (och det gäller både iOS och Android, även om jag hört att Android ska införa den "revolutionerande" grejen att kunna ha fönster snart... Vafan, Microsoft verkar vara de enda som fattat det här med delad skärm mellan olika appar. Väldigt mycket jag gör förutsätter att jag kan ha flera program framför mig, t.ex. en PDF och ett anteckningsverktyg.
iOS har stöd för det här nu. Jag vet inte om stödet är tillräckligt för dig, men pdf + anteckningsverktyg är exakt den sortens sak som stöds.

(jag vet att jag inte kommer övertyga dig om något, ej heller försöker jag, men i en tråd om vilken platta som är bra till vad tänker jag att infon kanske är meningsfull för någon!)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Om man, som jag, har alla jobb-filer på Dropbox så kommer man ju åt dem på iOS med de flesta program. Och som nämnts ovan, du kan ha delad skärm.

Men de är inte för alla.

Plattor är bra på andra saker än vanliga datorer, och vise versa.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
krank;n176435 said:
Det här med att bara kunna ha en app framme i taget är nog den största anledningen till att jag inte skulle kunna gå över till surfplatta för dagligt bruk, tillsammans med hur värdelösa alla touch-tangentbord är (och det gäller både iOS och Android, även om jag hört att Android ska införa den "revolutionerande" grejen att kunna ha fönster snart... Vafan, Microsoft verkar vara de enda som fattat det här med delad skärm mellan olika appar. Väldigt mycket jag gör förutsätter att jag kan ha flera program framför mig, t.ex. en PDF och ett anteckningsverktyg.
På min Samsung-platta (Android) kallas det "Multi Window" och har funnits iaf några år (tror jag köpte den för två år sen lite drygt)!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Inkognito;n176486 said:
På min Samsung-platta (Android) kallas det "Multi Window" och har funnits iaf några år (tror jag köpte den för två år sen lite drygt)!

Ja, Samsung har haft det ett tag, trots att flera android-distros blivit hotade av Google med att inte få ha deras appar om de implementerade det. Gäller det apparaternas alla appar, eller är det bara vissa specialbyggda man kan göra så med?
 
Top