Nekromanti Jag vill köpa en platta och har ingen aning om vad fan jag vill ha!

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
För ritintresserade så har ju faktikst Samsung några plattor med tryckkänsliga styluspennor, vilket är ljusår bättre än de där gummiplopp-pennorna som man kan köpa till efteråt.

Jag har en Galaxy Note 10.1 med en sådan penna (den har några år på nacken nu), men tyvärr så är processorn i min för klen för att stylusen ska bli riktigt användbar. Det blir lite lagg mellan input och resultat, och det gör att jag inte använder den som "ritplatta". Jag skulle tro att nyare versioner av plattan har bättre kräm.

Min sambo har den mindre (och något nyare) Galaxy Note 8.0, och den har processorkraft nog för att klara av att stödja stylusen fullt ut. I retrospekt skulle jag skaffa en sådan istället, för det mindre formatet gör den även mer hanterbar.

Något som plågat bägge våra Samsung-plattor är att batterikapaciteten tynar väldigt snabbt efter några månaders användning. Min sambo, som är en hejare på att googla, listade så småningom ut att det är ett fel i sensorn som mäter batteriets laddningsnivå. Och då måste man plocka isär plattan, koppla loss batteriet från moderkortet och låta den ligga så i några timmar. Sedan kan man sätta ihop den igen och ladda batteriet till full nivå. Ganska drygt.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Hellzon;n178823 said:
Jag vill också ha en platta, ety min gamla äro trött, låser sig i flera minuter emellanåt och inte har lagringsutrymme nog att uppdatera appar. :p
Det blev en Galaxy Tab utan simkort ändå. Kändes lite B att lägga ut extra hundralappar för möjligheten att knö i ett kort. Tack ändå, Xhakhal.

Sade han en dryg månad senare.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har tre ipads. En ipad2, en ipad3 och en iPad air2. Alla fungerar även om jag självklart använder min iPad air2 själv, de andra får barnen och frun använda.

Jag har jämfört min iPad air2 med fler vänners plattor som är olika android baserade plattor från samsung och något märke jag glömt. Visst att de andra kan använda Torrents och sådant som jag med min iOS baserade platta inte kan, men när det gäller att läsa in tunga pdf-filer så är ipaden överlägsen. Jag använder just min till att använda mina streamingtjänster samt läsa rollspel och slösurfa så iPad air2 är bäst enligt mig. Jag har också fått inbitna androidälskare att byta till iPad, just på grund av hur mycket bättre iPad är på att läsa pdf-filer. Sen har mina vänners samsungs åldrats mycket snabbare och blir sega jävligt snabbt, medans min iPad air2 flyter på i samma takt som när jag köpte den. Så i min spelgrupp har de flesta gått över till Apples plattor på grund av att kvaliteten helt enkelt är bättre än de android baserade plattor jag och de sett.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Minimoni;n185278 said:
Jag har tre ipads. En ipad2, en ipad3 och en iPad air2. Alla fungerar även om jag självklart använder min iPad air2 själv, de andra får barnen och frun använda.

Jag har jämfört min iPad air2 med fler vänners plattor som är olika android baserade plattor från samsung och något märke jag glömt. Visst att de andra kan använda Torrents och sådant som jag med min iOS baserade platta inte kan, men när det gäller att läsa in tunga pdf-filer så är ipaden överlägsen. Jag använder just min till att använda mina streamingtjänster samt läsa rollspel och slösurfa så iPad air2 är bäst enligt mig. Jag har också fått inbitna androidälskare att byta till iPad, just på grund av hur mycket bättre iPad är på att läsa pdf-filer. Sen har mina vänners samsungs åldrats mycket snabbare och blir sega jävligt snabbt, medans min iPad air2 flyter på i samma takt som när jag köpte den. Så i min spelgrupp har de flesta gått över till Apples plattor på grund av att kvaliteten helt enkelt är bättre än de android baserade plattor jag och de sett.

Min dotter kör fortfarande på min gamla iPad 2, utan några hastighetsproblem och liknande. Och då är den från 2011.

Själv har jag min Air liggande vid sängen och min Pro överallt annars. Sjukt bra plattor. Så mycket bättre än android på det mesta.

Sen har jag en iofs snabb LG-platta för de gånger jag vill använda torrent och liknande, men det blir mer sällan hela tiden. Vanliga streamingtjänser tar över.

Samt en Dell-platta med vanliga Windows, men den orkar man bara använda när man har ett fysiskt tangentbord, penna och/eller mus. Så den är ju egentligen bara en liten vanlig bärbar dator. Som platta är den kass.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Undrar hur det går att köra två pdf-appar side by side på Air2/Pro. Det vore ju rätt najs för rollspelande, till och med på 9.7"-versionerna. Måste prova nån gång. iBook + Acrobat kanske?

Uppdatering: funkade hur smidigt som helst. Blir inte alltför stor text på en 9.7", men fullt användbart.
 
Top