För det första behöver du ta en funderare på hur du redan inkluderar sexualitet i dina kampanjer. Det är väldigt lätt att förbise heterosexualitet eftersom vi är vana vid det som det självklara defaultläget. Är folk heterosexuella i dina kampanjer? Hur stark är den heterosexuella normen i samhället? Hur strikta är könsrollerna?
Om du vill ha officiella uppgifter om vad olika kulturer har för tankar om HBTQ är jag rädd att jag inte kan hjälpa dig, dels för att jag inte har stenkoll och dels för att det inte står så mycket skrivet. Bisexualitet är etablerat vanligt förekommande bland Kragg och Eyren på grund av deras udda parningstraditioner. Dessa medför också att strikt heterosexuella
förhållanden är mycket ovanliga och otraditionella.
Jag tror det etableras att alver inte ser det som en vansinnigt big deal med homo- eller bisexualitet, då deras livskamratskap är mindre formell än äktenskap i allmänhet. De har dock en viss på sig att fortplanta sig, men om man får det överstökat så verkar de inte lägga överdrivet stor vikt vid vem man älskar och älskar med efter det. Jag minns inte om homosexualitet nämns i cirefalier, men då de i regel verkar okej med lite otrohet (gifta par går på bordell tillsammans) men även väldigt fobiska för utomäktenskapliga barn så vet jag hur
jag tolkar deras syn på homosex.

Consaber och Riddaren verkar utgå från att alla är ruskigt straighta. Kanske inte Rafali.
Om vi tittar på Mundana lite svepande kan vi se att de flesta länderna är historiskt inspirerade heterosexuella patriarkat, men med i många fall kraftigt uppluckrade könsroller, åtminstone i de högre klasserna. Även om det inte är normen är det ingen som höjer på ögonbrynen åt att en kvinna skulle vara t ex riddare eller motsvarande i de flesta länder. De flesta länder verkar också relativt heterosociala och män och kvinnor kan umgås relativt fritt. Av riddaren att döma är arrangerade äktenskap ofta normen, återigen särskilt i de högre klasserna. Äktenskap är till för att säkra allianser och göra barn, rent krasst. Ett homosexuellt äktenskap skulle antagligen ses som väldigt konstigt under de premisserna, eftersom det omöjliggör ett av de två huvudsyftena med äktenskapet. Homosexualitet är alltså något som i regel sker utanför äktenskapet. Då har vi genast till vårt förfogande alla klassiska troper om sex utanför ett äktenskap som gäller för heterosexuella (hemliga och inte-så-hemliga älskare, konkubiner, olycklig/omöjlig kärlek) med undantag för de som inkluderar barnaalstrande och i många fall giftemål. Man får också ta i beaktande den rådande moralen. Är utomäktenskapligt sex/kärlek något som är förbjudet eller misstrott? Uppmuntras det? Lägg sedan på lagret homosexualitet. Gör det saken bättre eller värre?
Att vara otrogen kanske anses okej om det är med en partner av samma kön, eftersom det i regel är tämligen osannolikt att det resulterar i några oäktingar som kan röra om i arvsrätter och äktenskapskontrakt. Alternativt kan det ses som ännu värre, kanske eftersom det visar på att personen inte tar en av de viktigaste uppgifterna i äktenskapet, att göra barn, på allvar. Bastarder är ju i regel att föredra över barnlöshet.
Det är också värt att fundera över om homosexualitet behandlas lika för båda könen. Historiskt sett verkar ju kvinnlig homosexualitet varit tämligen förbisett jämfört med manlig, åtminstone verkar det inte ha förbudsivrats mot i samma utsträckning. Ett krasst, men inte helt osannolikt synsätt kan vara att kvinnor inte kan ha sex med varandra eftersom sex = penetration.
Utan risk för graviditet blir homosex mellan ogifta personer en potentiellt mindre dramatisk affär, eftersom risken för konsekvenser minskar... såvida homosex skulle vara mer förbjudet än sex mellan ogifta i allmänhet.
Transexualitet då? För det första får vi stryka alla tankar på kirurgisk könskorrigering, Mundanas läkekonst är inte där än, det är möjligt att ingen ens tänkt tanken. Möjligtvis är det något som skulle göras med magi, men det är i så fall inget som etablerats än. Det finns effekter som kan förvandla människor till djur, åtminstone tillfälligt, så det känns inte som det ligger utanför vad som rimligtvis kan göras med magi. En schaman hade kunnat flytta en själ till en kropp av motsatt kön, men det medför en hel del andra problem. Kanske inte helt omöjligt i en del samhällen där schamanism är relativt vanligt förekommande. Om inget annat blir det en intressant lingvistisk twist när "könsbyte" faktiskt innebär att byta kön med någon annan, bokstavligt talat.
Men man kan förstås leva som trans utan en könskorrigering, man lär i regel inte ha så mycket att välja på. Som tidigare nämnts är könsrollerna i vissa fall rejält uppluckrade i Mundana, åtminstone när det gäller yrkesval, så den klassiska tropen att kvinnor förklär sig till män (vilket förvisso oftast borde räknas som transvestitism än transsexualitet) för att kunna gå med i armén eller liknande lär för det mesta inte behövas, även om det kanske kan underlätta i mansdominerade yrken. Man kan förstås välja att leva som sitt föredragna kön trots att det inte går helt i linje med fysiska uttrycken ens kropp tar, se bara på
http://en.wikipedia.org/wiki/Charley_Parkhurst . Det är nog dock inte orimligt att utgå från att en sådan person skulle bemötas med misstro eller värre om det skulle uppdagas.
Jag hoppas att det gav dig lite att tänka på och att jobba med. Ett tips kan vara är att inte fokusera överdrivet mycket på LGBT-personen i sig, det är trots allt som vilken annan människa som helst, utan snarare på omvärldens syn på deras preferenser.
/Joel