Nekromanti Jag vill gå bärsärkargång på ett teliakontor...

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
... Men jag har inget maskingevär till hands! :gremfrown:

Jag har nyss fått reda på att vårt internetabbonemang har stängts ner för att posten har slarvat bort ett "anulleringsmeddelande" (eller nåt sånt). Föräldrarna har alltså inte fått uppgifter om att de hade en si eller så lång tid på sig att betala en gammal räkning och därför har "asen" (skulle kallat dem för betydligt vidrigare hemskheter men jag vill hålla mig någorlunda rumsren) på telia stängt ner uppkopplingen och kräver cirkus 10.000 spänn för att återuppta det igen (10.000 är en stor summa för min fattiga familj).

Jag får alltså hålla mig till skolans internetuppkoppling (så ni kan ju gissa hur ofta jag kommer kunna vara inloggad inom den närmsta tiden). Så jag ber om ursäkt till alla som väntar på svar från mig i diverse trådar här på forumet, jag ska ta så många jag hinner, men det är föga.

En annan fråga, får verkligen telia (eller posten för den delen) göra såhär? Man kan väl knappast kräva ersättning av posten för att de har slarvat bort viktig post eller?

Nej det skulle vara för bra för att vara sant, staten brukar ju som vanligt bara ge svaret "Sorry, sånt händer, men vi behöver inte bry oss för vi är STATLIGA! Fuck you och ha en bra dag."

*suck* tack för mig iallafall, jag tror jag ska lunka hemmåt nu.

//Coffe_Kanon - som känner att han behöver en rejäl dos med våldsamma tv-spel typ Devil May Cry eller God of War
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Re: Jag vill gå bärsärkargång på ett teliakontor..

Man kan väl knappast kräva ersättning av posten för att de har slarvat bort viktig post eller?
Inte om man inte försäkrat den, skulle jag tro (fixat id och spårning och skit).

Själv sitter jag och hoppas på att Posten hittar igen ett paket jag skickade innehållandes en PSP, som skulle till personen som köpte min gamla på Tradera... Om den inte kommer fram snart får jag punga tillbaks slantarna - inte skoj.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Gå till en annan internetleverantör, det råder inte direkt brist på dem och praktiskt taget alla är bättre än Telia. Jag har Bredbandsbolaget och Bahnhof och är nöjd med båda, mycket bättre än Telia (vars abonnemang jag sa upp efter två veckor för att de inte levererade vad de lovat).
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
En annan fråga, får verkligen telia (eller posten för den delen) göra såhär?

Ja. Det är kundens ansvar att hålla reda på när man ska betala sina räkningar om man inte vill hamna för åtgärder. Ni har inte betalat för en tjänst ni nyttjat och du kan slå dig randig på att det i avtalsvillkoren står att Telia äger rätt att stänga ert abbonemang om ni missköter betalningarna.

Man kan väl knappast kräva ersättning av posten för att de har slarvat bort viktig post eller?

Riktigt viktig post rekommenderas, och rekommenderad post slarvas inte bort (finns undantag som bekräftar regeln givetvis...). Vanlig post (A/B-post) är inte viktig. Däremot har det hänt ett flertal gånger att personer har "stämt" Posten och fått rätt, det vill säga, till exempel ersättning för förseningsavgifter. Men det är extremt sällsynt.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Jag vill gå bärsärkargång på ett teliakontor..

Foggmock har rätt när det gäller ansvaret för att betalningar skall ske oavsett om betalningsavier når er eller inte.

Däremot kan ni säkert med hjälp av KO bestrida de 10.000:- som skall betalas för att att Telia skall släppa in er på sitt nät igen. Summan är knappast rimlig... Ta kontakt med KO och Telias kundtjänst för att lösa problemet.

Du hade fått samma problem oavsett vilken internetleverantör du hade valt från början.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Fasen va'trist när sådant händer !!
Aldrig skoj när sådana saker händer. Hoppas iaf att det reder upp sig på ett eller annat sätt.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Vi ska nog vända andra kinden till...

... Och helt enkelt byta leverantör! :gremgrin:

FUCK YOU TELIA!

Det som har verkat mest lockande är trådlöst bredband från Tele2 (de kastar till och med in en laptop på köpet). Via trådlöst bredband så ska man inte behöva en telefonlina till uppkopplingen vad jag har förstått så Telia kan ta sagda lina och stoppa upp någonstans där solen inte skiner.

Frågor jag kontemplerar över är huruvida man kan dela upp denna trådlösa adapter till flera datorer (jo vi har faktiskt det i hushållet) utan att bandbredden blir alldeles för öhm "smal"? (fattar ni bandBREDD och SMAL, jag finns här nästan hela veckan :gremgrin: ).

Sen så skulle det ju vara särdeles trevligt om man kunde köpa flera adaptrar till samma abonemang så att jag kan glida runt med laptopen utanför hemmet och skriva skit på diverse forum (typ här), men pessimisitsk som jag är så misstänker jag att man är tvungen att öppna två abonemang för att detta ska fungera.

Oh well, vi får se hur det blir...
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Re: Vi ska nog vända andra kinden till...

Du ska nog ta och kolla upp det där trådlösa bredbandet. Är det liknande det vi har på bredbandsbolaget så kräver det antingen ADSL (via telelinan) eller ett bredbandsuttag i väggen.

Det kan ju också röra sig om mobilt bredband (via mobilnätet), men då går det inte så snabbt.

Är det trådlöst bredband (via ett trådlöst modem eller trådlös gateway/router) så bör det inte vara några problem att koppla upp flera datorer. Och om man inte tankar järnet med ena dator så brukar man inte märka av någon större skillnad i hastigheten på den andra.
 
Top