Jag vill egentligen inte köpa en ny dator

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vad jag har
För min nuvarande setup är rätt sweet. Jag har alltså en väldigt smäcker och lagom stor 13.4" laptop med 32gb RAM och ett internt Geforce 3050. Den har helt duglig batteritid också, givet att den kombinerar liten storlek med relativt mycket kräm. Som tillbehör till den har jag ett externt grafikkort som jag kopplar in den i när jag är hemma; det är visserligen bara laptopvarianten av ett GTX 3080, men det har tjänar mig väldigt väl i 3.5 år nu.

Hur jag använder den
Jag använder den här datorn på jobbet och hemma; den har alltså varit påslagen och aktiv kanske 12–16 timmar per dygn de här åren. Den har tjänat mig väldigt väl. Och fattas bara annat; jag gav 30 papp för hela paketet. Men det är verkligen superbekvämt – allt på samma dator, jag kommer åt allting oavsett om jag står i klassrummet eller sitter hemma eller är bortrest; när jag kommer hem kopplar jag bara in en kabel och så är jag redo att köra.

Men… som ni kanske fattar finns det en anledning till den här tråden, jag vill inte bara skryta med att jag har en jäkla bra setup.

Problemet
För några månader sedan lade det interna 3050-kortet av helt och hållet. Hittas inte ens i enhetshanteraren. Sedan dess har alltså AMD-chippet i laptopen fått kämpa för att göra allting – och det orkar det inte riktigt med. Det som framför allt händer (oavsett ominstallerade operativsystem och drivrutiner och annat) är att laptopen blir väldigt varm och väldigt seg. Trots att datorns CPU ligger kring 3–5% användning så låter fläktarna som jetmotorer och temperaturen ligger kring 95–100°C.

Allt funkar fortfarande jättebra så länge laptopen är inkopplad i externa grafikkortet. Eller inte är inkopplad i några externa skärmar. Så medan jag är hemma, med andra ord – eller sitter på tåg. Men när jag är på jobbet är jag ju alltid inkopplad i antingen projektor eller ett par extra skärmar. Då funkar det helt enkelt inte att ha en 100-gradig CPU och snigelhastighet. Är det ett lyxproblem? Kanske.

De potentiella lösningarna
Det går inte att fixa laptopen, är jag rätt övertygad om. Geforce-kretsen sitter på moderkortet. Det är inte mycket att reparera.
Asus säljer inte X13:s längre. Så att bara köpa en ny dropin replacement finns inte heller.

Jag har egentligen mest en önskan: jag vill i slutänden helst inte känna att jag har en märkbart sämre setup än den jag har nu.

Alternativ 1: Det finns en säljare på Tradera som kränger en Flow X13 GV301QE fast med 16gb RAM istället för 32. För 10k.
Fördel: Dropin replacement. Relativt OK pris.
Nackdel: Traderasäljare med ganska få omdömen. Okänt egentligt skick. Oklart hur mycket tid eller hur mycket slitage den fått. Hade inte kunnat kontrolleras ordentligt ens om jag besökt personen. Mindre RAM.

Alternativ 2: Det finns en rekonditionerad Z13 för 15k på en butik. Z13 är samma storlek, har också stöd för mitt externa 3080.
Fördel: Nästan dropin replacement. Pris inom rimlig gräns. Garanti. Bättre processor och batteritid.
Nackdel: Det är ändå en hel del pengar. Bara 16gb RAM. Jag gillar inte riktigt att Z13 är typ som en surfplatta med tangentbord snarare än en riktig laptop med gångjärn.

Alternativ 3: Köpa en laptop med rätt storlek, 32gb RAM och prestanda som motsvarar eller överstiger min nuvarande kombination av dator + extern GPU.
Fördel: Komma bort från Asus' ekosystem; det externa nätverkskortets connector är trots allt jättespeciell och Asus gör inte ens grejer som använder den längre.
Nackdel: Nu snackar vi uppemot en 25-30 papp igen.

Alternativ 4: Köpa en stationär dator med rätt prestanda att ha som speldator hemma; använda en sämre laptop på jobbet och vid resor. Oklart vad en sån skulle kosta; jag tar gärna emot tips/exempel. Även om det här alternativet inte alls lockar mig.
Fördel: Kunna uppgradera och reparera mer i framtiden.
Nackdel: Återgå till att krångla med att synka datorer. Dålig prestanda när jag ska göra grejer på jobbet, vilket i vissa situationer kommer vara jobbigt. Inte så jobbigt att jag kan motivera till min chef att jobbet ska köpa mig en gaminglaptop för 20k+.

Alternativ 5: Fortsätta ha min X13 men nu bara som stationär dator, använda en sämre laptop på jobbet och vid resor.
Fördel: Kostar noll.
Nackdel: Som alternativ 4.

Alternativ 1 och 2 har ju också fördelen av att man kan intala sig att de är mer miljövänliga; att man liksom återbrukar lite. Tänker jag mig. Oavsett lär jag ju försöka hitta nån som är intresserad av en sämre begagnad laptop; jag undviker helst att slänga min X13 om jag slipper.

Jag lutar alltså just nu mest åt alternativ 2. Det är inte idealiskt, men skulle lösa problemet hjälpligt. Jag får en lite snabbare dator men med mindre RAM.

Alternativ 5 är väl vad det kommer bli tills vidare, oavsett.

Men… Är det något uppenbart jag missar? Finns det några goda skäl att inte lägga en beställning på en rekonditionerad dator typ i morgon eftermiddag? Vt någon om ett hemligt lager med Flow X13 32gb-datorer som man kan köpa från? Skriver jag bara det här för at övertyga mig om att ett beslut jag egentligen typ redan fattat är korrekt? (Kanske)

(Alternativ 6: Köpa ett extra sånt där dyrt ROG XG-grafikkort enbart för att ha på jobbet. Nej.)

Medan jag velade så råkade jag på den här, som ju i princip verkar vara exakt som min nuvarande dator fast lite bättre och lite större. Så det fick bli en så'n.

Så det visade sig att ja, tråden skapades tydligen mest för att jag skulle skriva av mig lite kring problemet och sortera tankarna. =)

Kombon kraftfull hemdator och klen (men lätt) laptop är det bästa alternativet tycker jag. För den som vill lägga en massa pengar på sådant (vilket jag tydligen gör).

Kombon kraftfull hemdator och klen (men lätt) laptop är det bästa alternativet tycker jag. För den som vill lägga en massa pengar på sådant (vilket jag tydligen gör).

Jag körde så i några år. Det funkade, även om en stationär dator kräver utrymme och städning och så. Men så började jag göra saker som ibland krävde att jag hade ordentlig prestanda tillgänglig när jag inte var hemma, och så tröttnade jag på att jag rätt ofta hade problemet att saker jag jobbat med på laptopen inte synkats innan jag stängde ner den så jag behövde tjafsa innan jag började jobba på den stationära. Så istället för att kontinuerligt lägga pengar på att uppgradera både en stationär och en halvkraftig laptop så valde jag att bara ha laptop. Tar mindre utrymme också. Men det handlar ju väldigt mycket om mina ganska specifika behov…

Numera är det mindre ofta jag har behov av portabel prestanda iofs; det här var ju på höjden av den korta VR-boomen… Numera skiter ju alla i sånt =)

Ibland drömmer jag om att liksom bara ha en ultralätt laptop. Typ en macbook air, eller nåt, fastän jag egentligen är pc/windows/linuxperson. Men batteritiden hos moderna macar i kombination med M-chippens kraft är rätt råcoola. Och så skulle jag då köra Geforce Now eller nåt för alla spelbehov. Jag har en kollega som var med och körde GNOW från starten; hon har riktigt bra månadskostnader där… Och jag räknade ut att jag ändå betalat 600 spänn i månaden om man slår ut 30k på tre och ett halvt år. Så en månadskostnad på 260 är inte helt vansinnigt ändå. Det faller såklart lite på att Nvidia var tvungna att begränsa vilka av sina Steamspel man får installera och köra på tjänsten; precis i början var det ju fritt fram… Men det är cool tech och skulle ändå funka rätt bra. Jag spelar ju inga typ twitchiga spel ändå.

Litet sidospår kanske men om man har sin muskeldator påslagen kan man streama steam-spel från den till sin laptop. Har fungerat utmärkt när jag testat, men är ju helt beroende av bra internet såklart.

Litet sidospår kanske men om man har sin muskeldator påslagen kan man streama steam-spel från den till sin laptop. Har fungerat utmärkt när jag testat, men är ju helt beroende av bra internet såklart.

Min upplevelse var att det var lite för mycket delay, men då körde jag mest från min muskel-laptop till min Nvidia Shield. Däremot funkade det rätt bra att köra Sunshine och Moonlight.

Det finns så klart också möjlighet att köra ex Shadow eller Azure/AWS/Google cloud-lösning för tyngre grejer som rendering, som jag nämnde i lådan, men det är bra att du hittade en lösning.

Och så klart hade du kunnat hittat ett nytt integrerat och bytt ut ditt gamla 3050, vilket nog krävt lite färdighet med lödtång. ;)

Jag kommer personligen aldrig igen köpa en "gaming"-laptop.
Har bara haft problem (kanske för att jag köpt billigare varianter).

Tycker inte man får bra prestanda/krona och antingen så blir det för varmt alternativt throttlar GPU/CPU ner.
Precis som du säger, nu gav GPUn upp, detta sitter direkt på moderkort vilket betyder att du mer eller mindre måste byta allt.
Jag skulle köra alternativ 4.

En sådan dator (utan skärm) kostar 15-20 beroende på var du vill lägga dig.'
Här är ett exempel

Tycker inte man får bra prestanda/krona och antingen så blir det för varmt alternativt throttlar GPU/CPU ner.
Precis som du säger, nu gav GPUn upp, detta sitter direkt på moderkort vilket betyder att du mer eller mindre måste byta allt.

Ja alltså, har man inte behovet av portabel prestanda och man inte har något emot att behöva komma ihåg att synka saker hela tiden, så är det absolut ett alternativ. Jag hade många år där jag mekade och fixade med hårdvara, höll mig uppdaterad om standarder, uppgraderade kontinuerligt etc. Just nu känner jag mest att en gaminglaptop jag byter ut vartannat-vart tredje år är en helt OK lösning. Framför allt givet grafikkortspriserna just nu… =)

Ja alltså, har man inte behovet av portabel prestanda och man inte har något emot att behöva komma ihåg att synka saker hela tiden, så är det absolut ett alternativ. Jag hade många år där jag mekade och fixade med hårdvara, höll mig uppdaterad om standarder, uppgraderade kontinuerligt etc. Just nu känner jag mest att en gaminglaptop jag byter ut vartannat-vart tredje år är en helt OK lösning. Framför allt givet grafikkortspriserna just nu… =)
Det är svårt, känner sympati att du behöver den portabla kraften. Det gör allting mycket svårare.
Tycker dock med OneDrive att det är rätt lätt att hålla synkat. Samma sak med Webbläsare.

Det är svårt, känner sympati att du behöver den portabla kraften. Det gör allting mycket svårare.
Tycker dock med OneDrive att det är rätt lätt att hålla synkat. Samma sak med Webbläsare.
Jag litar inte på OneDrive efter en del beklagliga erfarenheter. Sedan är det rätt drygt oavsett vilken tjänst man har (jag kör pCloud) – om jag gör något medan jag är offline (på tåget etc) och sen kommer hem och måste dra igång maskinen för att synka och slippa konflikter… Det är klumpigt, helt enkelt. Går att stå ut med såklart, men jag gillar att plocka bort tids- och energitjuvar =)

Min lösning är stationär speldator plus tablet, men det är för att jag inte behöver skriva mycket. Jag tror dock att jag skulle köra tablet + löst tangentbord även i det läget.

Jag har aldrig ägt en laptop.

Well, om tablet är något man står ut med att använda till annat än typ läsning av PDF:er och digitala serier (vilket är vad jag använder min till) så är ju just den där Z13:an jag pratade om i startinlägget just en (kraftfull) PC-tablet med löstagbart tangentbord. Men för mig är text och att skriva alldeles för viktigt, och jag har svårt för löstagbara tangentbord (pga svårt att ha apparaten i knät när man skriver, vilket jag vill ibland). Så för mig var just den formfaktorn en av anledningarna till att jag tvekade inför att köpa den (och nu är glad att jag valde X16 istället).

Jag kommer personligen aldrig igen köpa en "gaming"-laptop.
Har bara haft problem (kanske för att jag köpt billigare varianter).

Jag skulle köra alternativ 4.

En sådan dator (utan skärm) kostar 15-20 beroende på var du vill lägga dig.'
Här är ett exempel
Håller med. Det är OK maskiner för programmering (gott om minne, bra prestanda, stor skärm, siffertangentbord, gott om kontakter), men de suger för gaming. För gaming regerar stationära (och de är bättre för programmering också, men ibland vill man flytta dem). Ännu mer så om man vill ha flera skärmar, då de flesta bärbara bara tar en eller två extra skärmar.

Back