Nekromanti Jag vill döda en Mortuach-drake

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
I en pågående kampanj har våra rollpersoner fått hintar om att en drake lägger sig i saker i området. Som spelare har vi färstått mycket mer: det handlar om en Mortuachdrake som tidigare rollåersoner haft att göra med.

Vi (mest jag, än så länge) börjar tröttna på att ha en skitmäktig puppet master som agerar omkring oss, så nu är tanken att den ska avlägsnas.

Hur? Vi har inte ens en magiker i gruppen...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,546
Har du testat att förgifta den? Häll gift i hans mat.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
God45 said:
Har du testat att förgifta den? Häll gift i hans mat.
Nja... Jag vet inte var den bor, så det finns praktiska problem med det. Plus att det inte finns ett enda gift i Mundana som är starkt nog.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Har ni ingen magiker blir det jävligt svårt. Mitt tips är att hitta en magiker, sedan spendera några år på att göra väldigt explosiva artefakter.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Björn Wärmedal said:
Nä, det lär nog inte hända. Borde kanske nämnt att vi har dåligt med tålamod också? :gremsmile:
... Då vill ni inte döda en drake. Ni vill bli dödade av en drake.
Det är en liten skillnad.

OH! Ett annat alternativ: Försök ta kontakt med dräparna, och dumpa sedan några hundra tusen guldklimpar hos dem. That should do it.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,546
Har ni inga oskulder eller så ni kan offra till den och sedan fyller ni dem med explosiva föremål först som ni detonerar när de är i draken. Eller så kan ni fylla dem med sömngift, ni behöver ju inte döda draken med giftet. Bara se till att den somnar efter maten och så kan ni montera upp en balista som skjuter den i huvudet när den ligger och sover i sin mat koma.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Men okej... om vi nu inte KAN döda den, kan man istället lura bort den? Eller manipulera den?

Som det är nu så har vi bara hintats om att den är där (in game). Vi vet att den hellre intrigerar i lönndom än konfronterar någon öppet, så häromdan när den brände ner en skog för att förgöra en ond sekt var ett undantag. Vi tror att den tar människoform ibland, möjligtvis som en vacker kvinna (kan blanda ihop det här med en Lumian-drake som vi dödade i förra kampanjen). Den lär kommunicera direkt med minst en mäktig adelsdam/-man i området, men vad den vill eller gör har vi ingen aning om än.

Hur kan man ta kommandot över situationen?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Om ni tänker bråka med en drake så se till att i alla fall ha ett par magiker samt schamaner med er.
Framför allt schamanerna kommer vara viktiga då drakar kan slåss både på andeplanet och i vanliga världen samtidigt, vilket gör dem löjligt farliga motståndare.

Sen vore det smart att slåss med draken på ett trångt utrymme där den inte kan flyga upp i luften, för kommer den upp i luften så är ni i princip körda. Problemet med att slåss i små utrymmen mot drakar är deras eld. Så ni lär vilja ha något som skyddar er mot drakeld. Sen som det nämnts det kan vara en god idé att söka upp dräparna för lite hjälp och tips.

Sen ska vi inte glömma att drakarna kan bygga flätor av magi, detta är dock mer vanligt att lumina drakarna använder sig av detta men även Moruach drakar kan väva flätor. En magi fläta är runt 20 filament om jag inte kommer ihåg helt fel och drakarna kan utan problem släppa runt på en färdig fläta för att användas när det behövs.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,546
Björn Wärmedal said:
Men okej... om vi nu inte KAN döda den, kan man istället lura bort den? Eller manipulera den?

Som det är nu så har vi bara hintats om att den är där (in game). Vi vet att den hellre intrigerar i lönndom än konfronterar någon öppet, så häromdan när den brände ner en skog för att förgöra en ond sekt var ett undantag. Vi tror att den tar människoform ibland, möjligtvis som en vacker kvinna (kan blanda ihop det här med en Lumian-drake som vi dödade i förra kampanjen). Den lär kommunicera direkt med minst en mäktig adelsdam/-man i området, men vad den vill eller gör har vi ingen aning om än.

Hur kan man ta kommandot över situationen?
Kan ni inte förhandla med den? Gå upp där ni tror den bor med en vit flagga och saker att erbjuda den. (Ha inte alla sakerna ni har att erbjuda. Då kommer han bara äta er. Erbjud istället att jobba för honom eller något. Sedan kan ni förråda honom senare.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag har faktiskt dödat en Drake i Eon och i Rippedocs kampanj om de raunländska horderna. För er som vill läsa mer om den så finns det här!

Mitt första tips är... säg inte till spelledaren vad du planerar. Ta honom på sängen.

Mitt andra tips är kastmaskiner. Ballistor. En drake är som en stridsvagn. Man attackerar inte stridsvagnar med gevär och pistoler utan brukar pansarskott och liknande tingestar.

I detta fall så hade vi att göra med en extremt fåfäng drake som ville att vi skulle bygga ett tempel åt denne och dyrka hen. Min thalaskiske magiker tog sig an ansvaret för detta och jag hade män till mitt förfogande. Sedan skulle vi ju ha en invigningsceremoni där Draken skulle inspektera hur väl vi lyckats. Jag skrev ned vad jag hade fått mina män att göra (dvs montera kastmaskiner dolda under diverse spektakel - alla riktade mot platsen i templets mitt där draken skulle landa) på en lapp. Mitt i scenen där draken landade så sade jag att min rollperson gav tecken till en av sina män som blåste i ett horn. Därefter räckte jag spelledaren lappen.

Jag fick slå ett slag för krigföring för hur väl det gick med planeringen av kastmaskinerna men på kort tid var Draken perforerad och en sorglig syn att skåda även om min rollperson fick båda benen brutna av en nedfallen pelare då draken piskade ursinnigt omkring.

Men i korthet.

1. Säg inte till spelledaren innan.

2. Vet en plats där draken kommer dyka upp (och landa).

3. Ha tid att förbereda.

4. Bring the big guns!
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Har tyvärr inte läst resterande inlägg, så jag får be om ursäkt om jag upprepar något. Här är i alla fall min syn på det hela: I praktiken är det omöjligt att döda en drake som blandat sig i en intrig och dylikt. Enda chansen man egentligen har är om draken är helt omedveten om eventuella fiender, dvs att rollpersonerna inte är inblandade på något vis men valt att söka upp och döda draken ändå.

Som det påpekas i boken drakar vet draken i fråga i regel lika mycket som spelledaren, så man kan ganska kallt räkna med att om draken är medveten om rollpersonernas inblandning är den också medveten om att den kan bli hotad, och en varelse med de kunskaper som en drake har bör inte ha några svårigheter med att ta sig lite tid för att förbereda några enkla motgrepp utifall att den skulle bli anfallen.

En typisk Mortuach ligger på ett PSY på 18, BIL på 26, och snittar på 20 i samtliga magiska discipliner. Därmed är det i praktiken omöjligt att ta ihjäl den för en grupp äventyrare om draken är medveten om att den kan bli angripen och förberett sig på det.

Det skall till en mindre armé och extremt dyra magiska föremål för att ha ens en chans. Det är inte svårt att döda en drake för att draken är en formidabel motståndare när man väl hamnar i strid, utan vägen dit kommer aldrig fullbordas. Med ett snittvärde på 25 i krigsföring och 20 i kulturkännedom kan man räkna med att draken förstår tillräckligt mycket om strategi och takti för att förutse i stort sett alla drag en grupp dödliga kan tänkas ta mot den.

En teleportationsbesvärjelse lagd i ett föremål för att snabbt kunna utlösas så draken teleporteras till en plats därifrån den kan fly t.ex. Man kan räkna med föremål som kan utlösas för att skydda mot samtliga anfallseffekter som finns och flertalet bundna elementarer som kan släppas lös efter behov, utifall att en avledande manöver kan behövas. Mystik och magi är fylld med effekter som drakar ganska enkelt kan tralla upp i nivåer om magnitud 12-13 vilka ingen dödlig magiker klarar av att försvara sig mot.

Finner ofta att spelledare bara tittar på rådatan hos eventuella monster utan att reflektera vad de betyder. De värden som finns listade hos drakar antyder strategiska genier vars förståelse och insikter vida överstiger vad en spelgrupp ens kan hoppas på att komma i närheten av att drömma om att uppnå. Bara drakens livslängd i sig själv är tillräcklig för att göra eventuella anfall meningslösa eftersom tiden den har att förbereda eventuella försvar sträcker sig in i oändligheten.

Är egentligen emot att Dräparna lyckats ha ihjäl drakar överhuvudtaget och jag tycker inte att taktikerna som presenterats för hur de gått till väga på något vis kompenserar för drakarnas möjligheter att hindra dräparna. Framför allt tycker jag inte att drakarnas förståelse för sina egna krafter liknar de hos en varelse som levat intimt med magins innersta väsen i tusentals år. Snarare låter det som förståelsen hos en tjugoårig människa som sneglat på mystik och magi och vill utmana sina spelare.

Alla får såklart spelleda hur de vill, många spelgrupper tycker om episka äventyr där drakar faller som flugor och de som spelar får smaka på superhjälterollen. EON är dock ganska dåligt anpassat för den typen av spel, åtminstone när det kommer till drakar. Har haft spelgrupper som försökt sig på att ha ihjäl drakar, men det har aldrig lyckats.

De som kom närmast fick med mäktig magi draken att inse det ofördelaktiga att fortsätta slåss då den skulle få slut på magiska motmedel ganska snart, så den retirerade in i en grotta. Spelarna följde efter, varvid draken teleporterade sig ut och raserade grottan. Så tog den jakten slut.

Vad jag vill säga med allt det här är att om er spelledare är av den typen som anser att drakar är nära nog gudomliga, så gör ni bäst i att inte konfrontera den alls. Det kommer garanterat sluta med omedelbar död. Det bästa ni kan göra är att spela drakens spel och hoppas på att eran undergång inte ingår i planen. Eller så kanske man kan ställa till med så mycket förtret att draken ledsnar helt på att spela.

Gör irrationella dumma saker som den inte räknat med, t.ex byt syfte med era handlingar hela tiden och byt sida i eventuella konflikter. Kasta värdeföremålen och spara bara skrotet. Om draken plottar för att ha ihjäl en regent för att få till ett maktskifte, plotta då själva för att få regenten att stiga av tronen självmant. Plottar draken för att orsaka krig mellan två länder? Se till att ett tredje land anfaller de båda länderna, osv.

Det lär inte gå att spela drakens spel och vinna. En varelse med ett så utmärkt intellekt och så mycket tid för planering och så enorma kunskaper om allt som finns i mundana går inte riktigt att utmanöverea så länge man inte fuskar. Så fuska, spela inte efter reglerna, gör oväntade saker och krångla till det, så kanske den tröttnar och hittar på något roligare.

... eller så vill den hämnas. Smällar man får ta.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Purgatid: det är typ sådär jag ser på drakar också, vilket blir lite av dilemmat, skulle man kunna säga.

I den förra kampanjen (där den här draken introducerades) dödade vi den lumiandrake som mortuachen intrigerade mot. Det var dock när den var i ett svagt läge. Den var i en skogsglänta, fullt upptagen med att väva biotropi-flätor för att laga sig själv efter en dust med mortuachen, har jag för mig.

Vi anföll den medelst en chock av tungt kavalleri. Och den var en relativt liten lumian.

In game har det gått nästan 30 år sedan det hände och mortuachdraken har haft tillfälle att konsolidera sina krafter i form av folk, mark och magi.

Så, ja, det här är något fullkomligt omöjligt egentligen. Dock kör vi inte så hårt efter reglerna och vår SL gillar att belöna bra idéer, så det kan gå om vi har världens bästa plan... För övrigt har jag inga problem med att min rollis dör i försöket. Han är den enda som inte är adlig (alla karaktärer i gruppen är släkt) och det hör till hans koncept att han är galet lojal och mån om familjens ställning och välmående. Dessutom är han änkling och alkis och känner inte att han har så sjukt mycket att leva för rent allmänt :gremwink:

Fast utan tillgång till väldigt mäktig magi kanske det kvittar att man har en potentiell självmordsbombare, antar jag?

Jag tror jag behöver ett helt gäng ruskigt galna idéer.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
OT: Jag vill döda en Mortuach-drake

Björn Wärmedal said:
För att du ska börja när Eon 4 kommer :gremwink:
Det ska nog fanimej jag också. Och då ska jag döda en drake!
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
En till idé! Du pratade om självmordsbombning. Låt en av karaktärerna ta typ en månad eller så att lära sig Heliotropi. :gremsmile: Bara 5, du behöver inte mer.

Sedan springer du raaaakt upp till draken och alstrar ett godtyckligt högt antal (vi säger 1000000) filament.

Watch as the planet burns.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,546
Kraetyz said:
En till idé! Du pratade om självmordsbombning. Låt en av karaktärerna ta typ en månad eller så att lära sig Heliotropi. :gremsmile: Bara 5, du behöver inte mer.

Sedan springer du raaaakt upp till draken och alstrar ett godtyckligt högt antal (vi säger 1000000) filament.

Watch as the planet burns.
Yessssssssssssss!!!!!!! Do it!!!!!!!!!!!!

Kraetyz vann just tråden btw :gremlaugh:
 
Top