Nekromanti Jag undrar...

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
om det finns någon som vet vilket rollspel som är mest populärt i Sverige?

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Räknar du även såna som inte ges ut längre så skulle jag tro att det ä DoD1-5. Solklart. Annars om du räknar bara sådana som ges ut så tror jag att det är Eon, tätt följt av DoD6. Det skulle styrkas av antal inlägg på de olika forumen.

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Misstänker detta...

Jag tror att det måste vara DoD som är ett av de populäraste som finns för tillfället.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Till och med Lords of Creation

Ja jag ränknar med alla rollspel, till och med Lords of Creation /images/icons/smile.gif, ifall någon fortfarande spelar det...

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Forumsinlägg

Jag pratade igår med en forums-deltagare som inte loggat in på nästan ett år, vilket slumpar sig att vara när DoD6 släpptes. När han loggade in fick han alltså veta hur många nya inlägg som fanns i alla forumen, ett år tillbaks.

Att notera är att Eon-forumet och Drakarforumet har haft cirka 14000 inlägg var på det året, vilket placerar dem sida vid sida i inlägg. Jag tror att Eon-forumet ligger något före, men det beror nog bara på att Krille är där och härjar mer än på Drakar-forumet ;-)

Med liknande matematik kan man se att på 5 och en halv månad, så har D&D-forumet samlat på sig nästan 4000 inlägg. Inte dåligt!

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Olika sätt att se på saken

Första sättet: Drakar och Demoner (alla versioner ihopslagna). Varför? Bara för att det alltid kommer att vara så, tills nått annat rollspel sålt över hundratusen exemplar.

Andra sättet: Drakar och Demoner 6. Just nu i alla fall. Varför? Rollformulären toppar trads topplista över ALLT de säljer (inklusive böcker, vanliga spel och dataspel), och de andra grejorna (Regelboken, Vildhjarta och de andra) dominerar rollspelstopplistan tillsammans med Dungeons&Dragons-prylarna. DoD6 ligger ganska högt på SF-Bokhandelns topplista också (idag plats 4,5 och 6).

Tredje sättet: Dungeons&Dragons. Varför? Det enda spelet som slåss med DoD6 om topplaceringarna på listorna. Byter plats med DoD6 lite när som helst på Traditions rollspelstopplistor (se dock ovan), och innehar plats 1, 2 och 3 på SF-Bokhandelns lista. Och plats 7, 8, 9, 10, 11, 12 och 13 för den delen. Många rollspelare som inte spelat på länge har kommit igång i och med den tredje upplagan, och det märks.

Fjärde sättet: Eon. Varför? För att Neogames säger att det är så. Och för att de har gett ut två upplagor medans Drakar legat nere, vilket borde ge fler sålda Eon 1 och 2 tillsammans än DoD6, om man ser på det över fem år.

Femte sättet: Call of Cthlhu. Varför? För att det är det enda spel jag vet där 99% av alla rollspelare håller med om att det är ett otroligt bra spel. Det är också väldigt populärt på konvent.

Sjätte sättet: Western. Varför? Sveriges andra mest sålda rollspel genom tiderna (alla tre upplagor räknade). Är stort (kanske störst?) på alla konvent i Sverige sen två år tillbaks, och tampas därför med de andra stora fantasyspelen i popularitet.

Sjunde sättet: Drakar och Demoner Expert. Varför? Behöver du fråga? Det är ju Expert! <änglakör>Hosianna!</änglakör>

Åttonde sättet: Det där rollspelet som nån sitter och knåpar på som ska slå undan benen på både DoD, D&D, Eon och allt som alla kommersiella prducenter har att komma med, spelet där reglerna ska vara revolutionerande, välden helt makalös, det ska vara realistiskt samtidigt som det är fantastiskt och magiskt, och det ska vara gratis och ha tusentals sidor och alla bilder ska vara jättebra, det ska tryckas och gå att hämta på Internet från den fantastiska och dagligen uppdaterade webbplatsen Varför? Så himla mycket och ofta som jag har hört rollspelare prata om att de håller på med ett sådant spel under mina 20 år som rollspelare, så bara måste detta fiktiva fantasifoster var det mest populära rollspelet någonsin.

Tack för mig.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Forumsinlägg

Jag har ett extra användarnamn som jag inte har använt på flera månader (senast inloggad 2001-02-04), loggade in nu för att kolla och där fanns det en del olästa inlägg:

Drakar och Demoner (12593 nya)
Eon (14073 nya)
Neotech (8185 nya)
Rollspel (10762 nya)



<A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Nr. 10 ute nu!
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
8:e spelet vinner helt klart *LOL* [NT]

.

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Re: Forumsinlägg

Värt att notera är att mest forumsinlägg inte nödvändigtvis innebär mest deltagare. Normalt finns det ju en "kärna" av engagerade deltagare som skriver jättemycket, och sedan en massa folk som droppar in till och från.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Så klart Drakar & Demoner, alla versioner. Men Om det ska utländska rollspel också, så är nog CoC mycket bra val. Fast EON kan ju också komma in i bilden ett litet snäpp!!
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Re: Olika sätt att se på saken

Själv så gör jag SJÄLV mina rollformulär. Det är ju bara slöseri med pengar att slösa upp dem på att köpa rollformulär!!
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Olika sätt att se på saken

hrrmmm. [harklar sig]
nu ska jag försvara DoD6-formulären.
1. de kostar tre spänn styck. eller, jaja, 89 spänn för 30 stycken. i mina ögon är det prixvärt, pga
2. de är ytterst välstrukturerade och även snygga. de fyller sin funktion med ett plus i kanten. och ja, jag har gjort ett eget oxo, i Excel som räknar ut värden åt en. SAMT att det strukturerat, men inte särskilt snyggt. det funkar, men RM:s är 10 ggr snyggare PLUS att mina spelkamrater gillar dem.
däremot skulle jag aldrig få för mig att köpa till Neotech, tex. de har samma pris, tror jag iaf, och det finns ett exemplar gratis i grundboken. mmm kopiatorn, here i come..
dessutom finns det massa bra formulär på nätet ifall man letar lite.
så dissa inte mina formulär!!/images/icons/wink.gif/images/icons/smile.gif/images/icons/laugh.gif
ha de goott

Jag vet att jag har rätt!
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Olika sätt att se på saken

Och varför inte kopiera riotminds formulär???
SJälv så leter jag rätt på någe som passar mig(via internet) och skriver ut det, om jag inte hittat, så gör jag ett eget, har iofs bara hänt en gång.

/King Kromm
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Olika sätt att se på saken

Varför inte?
Det brukar inte bli dyrt, vår spelgrupp brukar i alla fall dela på kostnaden, det är i regel snyggt (tryckt är f.ö. nästan alltid snyggare än kopierat), de är oftast funkionella (undantaget Gemini där snyggheten gör det något ofunkionellt) samt det är tidssparande då man slipper knåpa ihop egna (som oftast blir för stora för fula eller på annat sätt usla). Visst kan man, om man är snitsig på layout trixa ihop egna dugliga formulär, men i varje fall jag har varken talang eller tid för att göra saker andra saker än de roliga (skriva äventyr) och de påtvingade (skolan).

weatherman - lite tid - mycket att göra - dessutom lat

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Olika sätt att se på saken

då föärsvinner känslan med träfärgerna och de. de är jävligt snygga och jag betalar hellre 3 apänn stycket än kopierar dem till fulhet. Sådeså!

Jag vet att jag har rätt!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Absolut

Ett tag gick ett rykte om att Riotminds inte skulle ge ut rollformulär, och det blev ett himla liv över det. Så nog finns det folk som köper och använder rollformulär.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 
Top